Küçüksu Palace

گشت و گذار در قصر تاریخی کوچوک‌سو استانبول

ارسالی از مخاطبین استانبول سرا:

قصر تاریخی کوچوک‌سو استانبول(Küçüksu Pavilion) یکی از آثار تاریخی ارزشمند و بی‌نظیر در تنگه استانبول است.

هفته پیش از “آنادولو حیصاری” که چشم‌انداز بی‌نظیری از تنگه استانبول را به معرض نمایش می‌گذارد، دیدن کردیم. در تور دیروز نیز از بیکوز یکی از مناطق سرسبز استانبول دیدن می‌کنیم. منطقه بیکوز که در شمالی‌ترین بخش آسیایی استانبول و کنار ساحل واقع شده، با جنگل‌های سرسبز و قصرهای تاریخی محلی دنج و ساکت برای دوری از شلوغی شهر و گذراندن اوقاتی خوب و لذت‌بخش است.

به گردش در بیکوز از قصر کوچوک‌سو شروع می‌کنیم. قصر کوچوک‌سو سازه‌ای بی‌مانند در ساحل تنگه استانبول است. ولی قبلا جای آن دارد تا در مورد قصرها اطلاعات مختصری ارائه دهیم. قصرها سازه‌هایی کوچک‌تر از کاخ و بزرگ‌تر از کوشک هستند که پادشاهان عثمانی از آنها به‌منظور استراحت و اقامت‌های کوتاه برای شکار و گشت‌وگذار استفاده می‌کردند. قصر کوچوک‌سو در میان دو رودخانه کوچوک‌سو و گوک‌سو قرار دارد. این قصر که به‌عنوان موزه برای بازدید عموم گشوده شده است، در کنار ساحل دریا به‌عنوان یک عمارت چوبی سه طبقه‌ای و شکارگاه ساخته شد. این بنا هر چند منعکس‌کننده نوع طرح خانه سنتی ترک است ولی از آنجایی که سلاطین در آن اقامت نمی‌گزیدند، لذا اتاق خوابی در آن وجود ندارد. سلاطین از این قصر فقط پس از شکار برای استراحت استفاده می‌کردند. در ساخت این قصر سه طبقه‌ای که در تاریخ معماری ترک از جایگاه ویژه ای برخوردار است، فقط از مصالح چوبی و الوار استفاده شده است.

معماری زیبا و چشم‌‍گیر قصر کوچوک سو تنها منحصر به نمای بیرونی آن نبوده و داخل آن خیلی جذاب‌تر و زیباتر است و آدمی را به‌شگفتی وامی‌دارد. قصر کوچوک‌سو با مبلمان‌های سفارشی از اروپا مبله شده و هر یک از اتاق‌های آن مملو از آثار هنری ارزش‌مندی است. این قصر مینیاتور با لوسترهای کریستال، قالی‌ها و منبت‌کاری‌های زیبا و نایاب بازیدکنندگان را به حیرت وامی‌دارد. در قصر کوچوک‌سو تعداد زیادی شومینه وجود دارند که هر کدام به‌شکلی متفاوت و با مرمرهای ایتالیایی به رنگ‌های گوناگون ساخته شده‌اند. تزئینات و برجسته‌کاری‌های گچی روی سقف اتاق‌های قصر یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به‌فرد و قابل‌توجه آن است.

Küçüksu Palace

هر گوشه‌ای از این قصر زیبایی و جذابیت خاصی دارد. پس از بازدید از بخش‌های مختلف داخلی قصر کوچوک‌سو راه حیاط آن را در پیش می‌گیریم. حیاط این قصر زیبا و تاریخی برخلاف سایر قصرهای عثمانی با دیوارها بلند احاطه نشده و فقط با میله‌های آهنی بسیار ظریف و زیبایی از آن حفاظت می‌شود. از آنجایی که در آن‌دوران تردد فقط از طریق دریایی تامین می‌شد لذا قصر کوچوک‌سو دارای یک اسکله می‌باشد. در کنار قصر کوچوک‌سو آب‌نمای مهرشاه سلطان با بیشترین تصاویر در نقاشی‌های قدیمی تنگه استانبول، قرار دارد. این آب‌نمای نفیس و زیبا امروزه نیز احتشام و عظمت خود را حفظ می‌کند.


علف‌زارهای اطراف رودخانه‌های گوک‌سو و کوچوک‌سو که قصر کوچوک‌سو در وسط آنها ساخته شده در دوره عثمانی از سوی مردم برای پیک‌نیک مورد استفاده قرار می‌گرفت. در منابع غربی از این محوطه به‌عنوان آب‌های شیرین آسیا نام برده شده است. جولیا پاردو، نویسنده و گردش‌گر بریتانیایی، خاطرات و یادداشت‌های سفر خود به استانبول در اوایل دهه 1800 را در کتابی بنام “زیبایی های بسفر” منتشر می‌کند.

این نویسنده که تحت تاثیر فراوان رودخانه گوک‌سو قرار گرفته بود، در کتاب خود نوشته است: این رودخانه و اطراف آن بسیار زیباست. علف زارهای آن بسیار براق و روشن و خیلی پرپشت و انبوه هستند. در فصل تابستان روزهای جمعه مردم از هر قشری برای لذت بردن از آب جاری رودخانه، گل‌های زیبا ، درختان سرسبز و آفتاب درخشان به این محوطه روی می‌آورند.

در دوره عثمانی، این منطقه روزها محل پیک‌نیک و شب‌ها نیز مردم در رودخانه گوک‌سو و کوچوک‌سو سوار قایق‌های شیک شده و در این قایق‌ها آهنگ خوانده و نور ماه را تماشا می‌کردند. اگرچه امروزه در این رودخانه‌ها قایق‌سواری رایج نیست ولی علفزارها با ایجاد محوطه‌های ویژه دوباره برای استفاده عموم باز شده است. در این سفر از قصر کوچوک‌سو که تصور زندگی صدها سال پیش از این و زندگی پراحتشام استانبول را در ذهن پدید می‌آورد، دیدن کرده و در میان علف‌زارهای اطراف رودخانه گوک‌سو که محوطه غیرقابل انصرافی برای تفریح و استراحت است، به گردش پرداختیم.

فضای داخلی قصر تاریخی کوچوک‌سو استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 نکته مهم برای اولین سفر به استانبول

10 نکته برای کسانی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند! استانبول با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =