پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
Küçükçekmece’de gezilecek yerler

جاذبه های گردشگری منطقه کوچوک چکمجه استانبول

جاذبه های گردشگری منطقه کوچوک چکمجه استانبول

منطقه کوچوک چکمجه(Küçükçekmece)، واقع در سمت اروپایی استانبول، میزبان مکان های بسیاری برای بازدید با زیبایی های طبیعی خود است. پس از اینکه فاتح سلطان مهمت استانبول را فتح کرد، به نام چکمه کوچوک نامگذاری شد و جاده‌ها، پل‌ها، مساجد، مدارس و حمام‌ها در اینجا ساخته شد و سکونت‌گاه آغاز شد. این منطقه پس از اینکه اطراف دریاچه برای سکونت گشوده شد، نام کوچوک چکمجه را گرفت.

ثروت های تاریخی و فرهنگی وچوک چکمجه

کسانی که قصد سفر به کوچوک چکمجه را دارند باید بدانند که در منطقه ای پر از غنای تاریخی و فرهنگی هستند. آثار زیادی وجود دارد که تاریخ این منطقه را روشن می کند. به خصوص آثار خارق العاده معمار سینان به بهترین شکل بافت تاریخی را منعکس می کند. از جمله این آثار می توان به سازه های مهمی چون مسجد اتیک ولیده، مسجد مصطفی پاشا، مسجد حاجی قاضی کیرهچبورنو اشاره کرد. علاوه بر این، رویدادهای فرهنگی، جشنواره ها و نمایشگاه ها در این منطقه تجربه منحصر به فردی را به بازدیدکنندگان ارائه می دهند.

همچنین می‌توانید از سازه‌های مهمی مانند پل معمار سینان و پل فاتح سلطان مهمت دیدن کنید تا بافت تاریخی کوچوک چکمجه را کشف کنید. این مناطق نه تنها مملو از ثروت های تاریخی بلکه مملو از میراث فرهنگی هستند. با پیمودن مسیرهای پیاده روی می توان کلیساها، صومعه ها و خرابه های تاریخی را کشف کرد. شما یک تجربه منحصر به فرد و همچنین ثروت های تاریخی و فرهنگی را تجربه خواهید کرد. کوچوک چکمجه با تاریخ و بافت غنی خود شما را مجذوب خود خواهد کرد .

جاذبه های گردشگری منطقه کوچوک چکمجه استانبول

1. دریاچه کوچوک چکمجه | Küçükçekmece Gölü

دریاچه کوچوک چکمچه یک سازه طبیعی است که در میان زیبایی های طبیعی نه تنها استانبول بلکه ترکیه قرار دارد. این یک پناهگاه طبیعی برای کسانی است که می خواهند از زندگی شلوغ و پیچیده استانبول فرار کنند. این دریاچه و اطراف آن مملو از زیبایی های طبیعی و غنای تاریخی است. یک خط کوچک از ماسه و سنگریزه بین دریاچه Küçükçekmece که در سطح دریای مرمره است و دریا وجود دارد. عمیق ترین نقطه دریاچه که 10 کیلومتر طول و 6 کیلومتر عرض دارد 22 متر است. دریاچه Küçükçekmece توسط تالاب ها احاطه شده است و بنابراین شامل یک اکوسیستم مهم است. این دریاچه که در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، مرکز مهمی برای تماشای پرندگان است. بسیاری از گونه های پرندگان در اینجا تغذیه و آشیانه می کنند.

در نتیجه مطالعات باستان شناسی انجام شده در اینجا، تصور می شود شهری به نام Bathenoa وجود دارد که تصور می شود در اثر زلزله بزرگی که در سال 557 پس از میلاد رخ داد، در زیر دریاچه Kuçukçekmece ویران شده است. این دریاچه با پارک‌های اطراف و مسیرهای پیاده‌روی، مکان مناسبی برای استراحت بازدیدکنندگان است. می توانید پیاده روی، دوچرخه سواری و پیک نیک در اطراف دریاچه داشته باشید. می توانید در حین استراحت در دریاچه که گونه های پرندگان زیادی در آن وجود دارد، زیبایی طبیعی آن را تماشا کنید. دریاچه Küçükçekmece یکی از تالاب های حفاظت شده در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد و زیبایی های طبیعی دارد، بنابراین حفظ محیط زیست آن مهم است. به همین دلیل فعالیت های حفاظتی مختلفی در داخل و اطراف دریاچه انجام می شود.

2.غار یارمبورگاز | Yarımburgaz Mağarası

یکی از مکان هایی که دوستداران باستان شناسی و تاریخ حتما باید از آن دیدن کنند غار یاریمبورگاز در کوچوک چکمجه است. این غاری با یافته های دوران پیش از تاریخ است که آثاری از اولین نشانه های حیات بشریت در آن یافت می شود. یافته‌های باستان‌شناسی در اینجا حاکی از آن است که اولین افرادی که در اینجا ساکن شدند، با گردآوری و شکار زندگی می‌کردند. این مکان اکنون به عنوان سایت باستان شناسی درجه 1 اعلام شده است. برای شما که به یاد دارید غار یارمبورگاز غاری است که صحنه های غار فیلم علی بابا و چهل دزد در آن فیلمبرداری شده است.

3.مرکز اوت لت پارک آرمونی | Armoni Park Outlet Center

مرکز خرید اوت لت آرمونی پارک در صفاکوی منطقه کوچوک چکمجه واقع شده است. این مرکز خرید که دارای فروشگاه های اوت لت برندهای داخلی و خارجی است، مقصدی مکرر برای کسانی است که به دنبال محصولات با برند مقرون به صرفه هستند. این مرکز خرید با بیش از 100 فروشگاه، یک سالن سینما، زمین های بازی کودکان، مکان های غذا و نوشیدنی که با طعم های لذیذ و تراس های خود برجسته هستند، به مهمانان خود یک تجربه خرید عالی و فرصت اجتماعی شدن ارائه می دهد. می‌توانید مرکز آرمونی پارک اوت‌لت را در فهرست مکان‌هایی که باید در کوچوک چکمجه بازدید کنید، هم برای خرید و هم برای معاشرت قرار دهید.

 4.منطقه پیک نیک هالکالی | Halkalı Çamlık Piknik Alanı

منطقه پیک نیک Halkalı Çamlik که در منطقه هالکالی در منطقه کوچوک چکمجه واقع شده است، یکی از مناطق پیک نیک محبوب استانبول است که با طبیعت در هم آمیخته است. می توانید در مناطق پیاده روی منطقه پیک نیک Halkalı Çamlık که مکانی آرام محصور شده توسط درختان کاج است، پیاده روی یا دوچرخه سواری کنید، اوقات خوشی را با فرزندان خود در زمین های بازی بگذرانید و در تمام طول روز در پیک نیک پیک نیک داشته باشید. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که می گویند بدون باربیکیو نمی توان از پیک نیک لذت برد، ذکر این نکته را هم فراموش نکنیم که می توانید در اینجا باربیکیو میل کنید.

5.مرکز فرهنگی صفاکوی | Sefaköy Kültür Merkezi

فرهنگسرای صفاکوی در قالب یک مجموعه فرهنگی و دارای سالنی با صحنه بزرگ 507 نفره، 17 کارگاه و محوطه نمایشگاهی است. دوره های گواهی شده در اینجا ارائه می شود که در آن جوانان می توانند در زمینه های مورد علاقه خود آموزش ببینند. می‌توانید نمایش‌های تئاتری را که در مرکز فرهنگی سفاکوی به صحنه می‌روند تماشا کنید و همچنین فعالیت‌ها و کارگاه‌های برگزار شده را دنبال کنید تا ساعات خوشی را در تنهایی یا با عزیزانتان سپری کنید.

6.سایت باستانی باثنوآ | Bathonea Arkeolojik Kazı Alanı

در حوضه کوچوک چکمچه، جایی که مطالعات باستان شناسی زیادی در آن انجام شده است، شهری به نام باثنوآ که تصور می شود در اثر زلزله بزرگی که در سال 557 پس از میلاد رخ داد ویران شده است، در زیر دریاچه کوچوک چکمچه قرار دارد. از قدیم الایام در این منطقه سکونت گاه هایی وجود داشته و اطراف دریاچه مملو از خرابه های تاریخی است. این دریاچه در زمان امپراتوری بیزانس به عنوان یکی از آبراه های مهم مورد استفاده قرار می گرفت. طی تحقیقات باستان شناسی، خرابه هایی با ویژگی های این شهر پیدا شد.

شهرک بندر باتونیا به عنوان مکانی است که اولین سکونتگاه در استانبول ساخته شده است. بنابراین منطقه باستان شناسی باتونیا، تاریخ استانبول را روشن می کند.

در حین کاوش ها، دو بندر باستانی به نام های “بزرگ” و “کوچک” که قدمت آن به دوره های هلنیستی و رومی برمی گردد و آثاری از فانوس دریایی باستانی در دریاچه کشف شد. با این کشف دومین فانوس دریایی باستانی پس از پاتارا در ترکیه کشف شد. در نتیجه این اکتشافات، شهر باستانی باتونیا که نقش مهمی در آشکارسازی و حفظ میراث تاریخی و باستان‌شناسی استانبول داشت، در فهرست ده اکتشاف مهم باستان‌شناسی جهان قرار گرفت.

پس از اتمام کاوش ها در منطقه در حال انجام، انتظار می رود دریاچه کوچوک چکمجه استانبول و اطراف آن میزبان شهری باستانی باشد که توجه بازدیدکنندگان از سراسر جهان را به خود جلب کند.

7.تسهیلات اجتماعی شهرداری کوچوک چکمجه | İBB Küçükçekmece Sosyal Tesisleri

تسهیلات اجتماعی IBB Küçükçekmece در سواحل دریاچه کوچوک چکمجه، در خط ساحلی Küçükçekmece، فضایی آرام در طبیعت، با منظره دریاچه و در میان صدای جیر جیر پرندگان را به شما و عزیزانتان ارائه می دهد. پس از یک پیاده روی پر از اکسیژن، می توانید روز خود را با صرف صبحانه در اینجا پرانرژی شروع کنید، غذاهای خوشمزه را در ساعات دیگر روز بچشید یا با نوشیدن قهوه مشرف به منظره دریاچه استراحت کنید. با منوی آن که غذاهای مقرون به صرفه و لذیذ را ارائه می دهد، می توانید اوقات خوشی را در کنار خانواده سپری کنید.

8.ساحل کوچوک چکمجه | Küçükçekmece Sahil

جاده ساحلی کوچوک چکمجه که در ساحل دریاچه کوچوک چکمجه قرار گرفته است، که از نظر گردشگری ورزشی به یک مرکز جذاب تبدیل شده است، با مناطقی که برای پیاده روی دلپذیر، استراحت، ورزش و فعالیت های فرهنگی تدارک دیده شده است، توجه مردم محلی و بازدیدکنندگان خارج از کوچوک چکمجه را به خود جلب می کند. شما می توانید برای گذراندن اوقات خوشی به تنهایی یا در کنار عزیزانتان از ساحل کوچوک چکمجه دیدن کنید.

9.امکانات قایقرانی گالاتاسرای | Galatasaray Kürek Tesisleri

تأسیسات قایقرانی گالاتاسرای که از سال 1999 محل ملاقات علاقه مندان به ورزش قایقرانی بوده است، واقع در سواحل دریاچه کوچوک چکمجه، در تأسیسات مجهز به فناوری پیشرفته میزبان 200 قایقران است. اگر به قایقرانی علاقه دارید، می توانید آموزش قایقرانی را در اینجا بیاموزید و قایقرانی را در سطح سرگرمی یاد بگیرید. منظره تاسیسات که برای تمامی گروه های سنی مناسب است نیز فوق العاده است.

10.میدان بهشت ​​کوچوک چکمجه | Küçükçekmece Cennet Meydanı

میدان Küçükçekmece Cennet با محوطه سازی اخیر خود فضای زیبایی را ارائه می دهد. این میدان با مسیر پیاده‌روی، زمین‌های بازی کودکان، پارکینگ بزرگ و کتابخانه آتیلا ایلهان در داخل آن به یک فضای نشیمن تبدیل شده است.

11.تسهیلات اجتماعی سوگوکسو شهرداری کوچوک چکمجه | Küçükçekmece Belediyesi Soğuksu Sosyal Tesisleri

تسهیلات اجتماعی سوگوکسو شهرداری کوچوک چکمجه، با یک قسمت نشیمن در فضای باز مشرف به دریاچه کوچوکچکمجه، یک مرکز بزرگ است که هم غذاهای دریایی و هم غذاهای محلی در آن سرو می شود. می‌توانید پس از یک پیاده‌روی خوب با اکسیژن فراوان به این مرکز که در منطقه‌ای سرسبز واقع شده است، بیایید و غذاهای لذیذی را با مشرف به دریاچه میل کنید یا یک استراحت قهوه دلپذیر داشته باشید.

12.فروشگاه کبریت | Kibrithane

کارخانه کبریت عثمانی کوچوک چکمجه، یکی از کارخانه های کبریت سازی دوره عثمانی، به نام کیبریتان نیز شناخته می شود. این کارخانه در اواسط دهه 1800 توسط صاحبان سرمایه خارجی ساکن در منطقه تاسیس شد. کارخانه کبریت عثمانی که در سال 1897 تأسیس شد، در زمینی هموار، درست در کنار نهر منکشه، در نقطه ای که دریاچه کوچوک چکمجه و دریای مرمره به یکدیگر متصل می شوند، واقع شده است.
اکنون با بازسازی برنده جایزه در سال 2014 به عنوان فلات تیراندازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مکان میزبان بسیاری از سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، نماهنگ‌ها، مد، جشنواره‌ها، کنسرت‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، عروس و داماد، عروسی، نامزدی و حنا است.

13.بازار صنایع دستی بانوان | Hünerli Eller Çarşısı

بازار بازار صنایع دستی بانوان، یک طرح شهرداری است که برای حمایت اجتماعی و اقتصادی از زنان ایجاد شده است. این به زنان کمک می کند تا محصولات دست ساز خود را تبلیغ کنند و با فروش آنها درآمد اقتصادی داشته باشند. شما همچنین می توانید با مراجعه به این بازار، نگاهی به محصولات دست ساز ارزشمند بانوان بیندازید و برای خود و عزیزانتان هدیه بخرید.

14.مرکز خرید آرنا پارک | Arena Park AVM

مرکز خرید و زندگی آرنا پارک یک مرکز خرید رنگارنگ است که در کوچوک چکمجه واقع شده است. در اینجا می توانید از برندهای ترکیه و جهان در 110 فروشگاه خرید کنید. همچنین می‌توانید با عزیزانتان در سینما، زمین‌های بازی کودکان و مکان‌های غذا و نوشیدنی که برای هر سلیقه‌ای جذاب است، وقت بگذرانید.

15.پارک منکشه شهرداری استانبول | İBB Menekşe Deresi Parkı

در پارک Menekşe Creek که یک پارک آرام و آرام است، می توانید مناطق سبز تمیز، زمین بازی کودکان، مسجد، مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری را پیدا کنید. همچنین می‌توانید از غرفه‌های بازار صنایع دستی بانوان بازدید کنید، جایی که محصولات تولید شده توسط زنان به نمایش گذاشته می‌شود و محصولات دست‌ساز را خریداری کنید و به زنان اینجا کمک کنید.

16.تسهیلات اجتماعی منکشه | Menekşe Sosyal Tesisleri

امکانات اجتماعی منکشه، واقع در پارک استریم منکشه، این فرصت را به شما می دهد تا زمانی را در فضای باز در طبیعت بگذرانید و با عزیزان خود در سفره های خوشمزه ملاقات کنید.

17.مرکز فرهنگ و هنر سنت | Cennet Kültür ve Sanat Merkezi

مرکز فرهنگ و هنر Cennet یک مرکز هنری چند منظوره است که در یک منطقه بزرگ به فرهنگ و هنر اختصاص داده شده است. میزبان سالن تئاتر مدرن، سالن نمایشگاه، کارگاه های موسیقی کاملا مجهز، سالن باله و کارگاه های آموزش مادام العمر است. با پیروی از تقویم رویدادها، می توانید نمایشنامه ها را تماشا کنید و در کارگاه های آموزشی در سالن تئاتر مدرن اینجا شرکت کنید.

18.امکانات اجتماعی ماجراجویی | Macera Sosyal Tesisleri

می توانید روزهای هفته و آخر هفته را برای گذراندن اوقات خوشی در کنار عزیزانتان در رستوران های روباز و سرپوشیده Adventure Social Facilities، در میان درختان کاج انتخاب کنید، جایی که زمین بازی کودکان امنی وجود دارد.

19.ساحل قناری | Kanarya Sahili

شما می توانید در ساحل قناری، واقع در سواحل دریاچه کوچوک چمجه، در هوای تازه قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید و در کافه های اینجا از چای و قهوه لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید از پیک نیک در مناطق پیک نیک نیز لذت ببرید.

20.تسهیلات اجتماعی سلجوقیان | Selçuklu Sosyal Tesisleri

برای شروع روز با صرف یک صبحانه دلپذیر در کنار استخر در طبیعت، همراه با صدای جیر جیر پرندگان، می توانید امکانات اجتماعی Selçuklu را انتخاب کنید. پیاده روی دلپذیر در طبیعت و ساعات استراحت فراوان در اینجا در انتظار شماست.

21.میدان تپوستو | Tepeüstü Meydan

اگرچه میدان Tepeüstü مکانی است که بیشتر توسط کبوترها اشغال می شود، اما همچنین مکانی است که کودکان دوست دارند، جایی که می توانید دوچرخه سواری کنید، اسکیت کنید یا روی نیمکت ها بنشینید و در حین تماشای استخر استراحت کنید. در اینجا می توانید گندم بخرید و برای غذا دادن به کبوترها خوراک بیندازید.

22.تسهیلات اجتماعی هالکالی | Halkalı Sosyal Tesisleri

تسهیلات اجتماعی Halkalı، واقع در منطقه Küçükçekmece Halkalı Merkez، با پارک سبز، مسیرهای پیاده روی و مناطق تفریحی که هم لذت کنار استخر و هم زمین های بازی بزرگ کودکان را ارائه می دهد، به بازدیدکنندگان خود امکانات کاملی ارائه می دهد. در اینجا، شما می توانید از این تسهیلات لذت ببرید در حالی که فرزندانتان انرژی خود را در زمین های بازی در فضای باز می سوزانند.

23.پارک دریاچه شهرداری کوچوک چکمجه | İBB Küçükçekmece Göl Parkı

پارک دریاچه کوچوک چکمجه درست در سواحل دریاچه Küçükçekmece واقع شده است و با تمهیدات زیست محیطی تکمیل شده در می 2023 به دوستداران طبیعت معرفی شد. منظره باشکوه و هوای پاک آن به شما این امکان را می دهد که از هرج و مرج شهر دور شوید. رستوران، زمین بازی کودکان، زمین بسکتبال، زمین های ورزشی و فضای سبز فراوان برای پیک نیک وجود دارد. در اینجا می توانید در تمام طول روز با منظره دریاچه اوقات خوشی را سپری کنید.

24.پارک ماجراجویی سوگوکسو | Soğuksu Macera Parkı

پارک ماجراجویی سوگوکسو که در پارک سوگوکسو کوچوک چکمجه قرار دارد، توجه همه را از 7 تا 70 به خود جلب می کند. گروه های بازی صخره نوردی، زیپ لاین، طناب زنی و سقوط آزاد به شما این امکان را می دهد که ساعاتی پر از آدرنالین و سرگرمی را سپری کنید. هم شما و هم عزیزانتان می توانید ساعات بسیار لذت بخشی را در اینجا سپری کنید.

25.امکانات ورزشی در فضای باز پارک ماجراجویی سلجوقی | Selçuklu Macera Parkı Açık Spor Tesisleri

امکانات ورزشی باز پارک ماجراجویی Selçuklu، واقع در منطقه هالکالی کوچوک چکمجه، یک مقصد مکرر برای کسانی است که می خواهند در روزهای هفته و آخر هفته سرگرم شوند. اگرچه گروه های بازی در اینجا مانند زیپ لاین، صخره نوردی، طناب بین درختان و سقوط آزاد بیش از همه توجه کودکان را به خود جلب می کنند، اما در میان بزرگسالان نیز محبوب هستند.

26.باغ سرگرمی کوچوک چکمجه | Küçükçekmece Hobi Bahçesi

قطعه هایی در باغ هابی، یکی از آثار دوستدار طبیعت شهرداری کوچوکچکمجه، هر ساله با قرعه کشی صاحبان خود را پیدا می کنند. میوه‌های جمع‌آوری‌شده از باغی که هر از گاهی فقط برای بازدید دانش‌آموزان مهدکودک، ابتدایی و راهنمایی باز می‌شود، در اختیار کانون مهربانی، مهمانسرای بانوان و خوابگاه‌های فرزندپروری قرار می‌گیرد و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این بنا که هم به چهره ولسوالی زیبایی می بخشد و هم به باشندگان فرصت کار با زمین و کشت محصولات خود را می دهد، مورد قدردانی باشندگان ولسوالی است.

27.مقبره سید عبدالسلام چلبی | Seyyid Abdüsselam Çelebi Türbesi

سید عبدالسلام چلبی از افراد مهمی است که به عنوان خزانه دار یاووز سلطان سلیم هان و سلیمان باشکوه خدمت کرد و نقش مهمی در تأسیس کوچوک چکمجه داشت. معمار سینان یک مجتمع اجتماعی به نام او ساخته بود که شامل یک مسجد مشرف به دریاچه کوچوک چکمجه، یک مدرسه، یک آشپزخانه، دو فواره و یک مقبره بود. وقتی در سال 1527 درگذشت، او را در کنار اقامتگاهش در اینجا دفن کردند و آرامگاهش را ساختند. مسجدی که در آن زمان ساخته شده بود به کلی ویران شد. آشپزخونه و آبنمای داخل مجموعه اجتماعی تا به امروز باقی مانده اند، اما مانند مقبره در وضعیت بسیار نادیده گرفته شده ای قرار دارند.

نقشه و موقعیت جغرافیایی منطقه کوچوک چکمجه استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

Büyükçekmece’de gezilecek yerler

20 جاذبه دیدنی منطقه بویوک چکمجه استانبول

20 جاذبه دیدنی منطقه بویوک چکمجه استانبول بویوک چکمجه در سواحل دریای مرمره، در بخش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =