سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403

شرایط و قوانین کار دانشجویی در ترکیه ۲۰۲۴

شرایط و قوانین کار دانشجویی در ترکیه ۲۰۲۴

داشتن شغل دانشجویی در ترکیه شرایط و قوانین خاص خود را دارد. درواقع دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه هستند به دلیل برخورداری از ویزای دانشجویی-تحصیلی نمی‌توانند در حین تحصیل مشغول به کار شوند. با این حال در صورت انجام کار دانشجویی می‌بایست مجوزهای لازم را دریافت کنند و البته به زبان ترکی نیز تسلط کافی داشته باشند. در ادامه این مقاله از استانبول سرا با ما همراه باشید تا بیشتر درباره چگونگی انجام کار دانشجویی در ترکیه، قوانین و شرایط لازم برای آن، میزان درآمد و نحوه پیدا کردن کار دانشجویی آشنا شوید.

قوانین کار برای دانشجویان خارجی در ترکیه 2024

  • دانشجویان تنها 30 ساعت در هفته مجاز به کار کردن هستند.
  • دانشجویان خارجی بر اساس قانون مجاز به کار در ادارات دولتی و خصوصی ترکیه نیستند.
  • براساس قوانین جدید نیروی کار بین‌المللی در ترکیه، دانشجویان خارجی تنها در مقاطع ارشد و دکترا با در دست داشتن مجوز کار، مجاز به انجام کار در حین تحصیل در ترکیه می باشند.
  • دانشجویان مقاطع فوق دیپلم و لیسانس (associate degree) حق کار کردن در اولین سال تحصیلی خود را ندارند.
  • در صورتی که دانشجویان فوق دیپلم و لیسانس ضمن تحصیل از بورسیه دولتی بهره مند شوند، حتی پس از اتمام تحصیلات خود و پیدا کردن کار نیز، نمی توانند مجوز کار دریافت کنند؛ این مسئله برای دانشجویان فوق لیسانس و دکترا صدق نمی کند.

شرایط کار دانشجویی در ترکیه 2024

  • دانشجویان خارجی نباید در زمان طی کردن فرآیند درخواست برای مجوز کار اقامتشان به پایان رسیده باشد.
  • برای اخذ مجوز کار برای دانشجویان خارجی، سن آنها باید بالای 18 سال باشد.
  • برای دانشجویان فوق لیسانس و دکترا در ترکیه، هیچ محدودیتی در مهلت کار یا سال آغاز به کار نیست.
  • دانشجویان فوق لیسانس یا دکترا می توانند بدون محدودیت در زمان، شغل یا حوزه کاری در موسساتی که در حال تحصیلند، مشغول به کار شوند.
  • آن دسته از دانشجویان بین المللی که با برنامه های تبادل دانشجویی برای شرکت در دوره کارآموزیِ موسسات خصوصی یا دولتی به ترکیه سفر کرده اند، نیازی به اخذ مجوز کار ندارند. یعنی دانشجویانی که (با حقوق یا بدون حقوق) دوره کارآموزی خود را می گذرانند، کافی است برای کار در ترکیه مجوز اقامت بگیرند.
  • اشخاصی که دارای ویزای دیپلماتیک، کاری یا بستگان آنها را دارند؛ مجازند در صورت وجود دوره کارآموزی اجباری در موسسات آموزشی که در آن تحصیل می کنند، بدون دریافت مجوز کار، کارآموزی خود را انجام دهند.
  • دانشجویانی که خارج از برنامه های تبادل دانشجویی به ترکیه سفر می کنند، به غیر از دوره های کارآموزی اجباری، برای این که بتوانند برای کسب تجربه کاری یا درآمدزایی کارآموزی ببینند، باید مجوز کار دریافت کنند. دانشجویان خارجی که کارآموزی را می گذرانند، می توانند به عنوان کارگر بیمه شده و استخدام شوند.

مجوز کار دانشجویی در ترکیه

مطابق با قوانین نیروی کار بین‌المللی، دانشجویان خارجی که در حال تحصیل مقطع کارشناسی ارشد یا دکتر در یک موسسه آموزش عالی در ترکیه هستند، می‌‌توانند نسبت به اشتغال و دریافت مجوز کار از وزارت امور داخله و پلیس ترکیه اقدام کنند. علاوه بر این دانشجویان، افراد محصل در مقطع کاردانی یا کارشناسی نیز امکان اخذ مجوز کار را دارند، اما شرایط آن بدین صورت است که یک سال پس از تحصیل می‌توانند آن را دریافت کنند و پس از دریافت مجوز کار نیز حداکثر ۳۰ ساعت در هفته حق کار خواهند داشت.

به این نکته توجه داشته باشید که کار دانشجویی در ترکیه با ویزای دانشجویی ترکیه امکانپذیر نبوده و به نوعی غیرقانونی است. از طرفی با ارائه مجوزهای کاری لازم به دانشجویان خارجی، آن‌ها از اجازه اقامت دانشجویی معتبر و میزان صحیح حقوق برخوردار خواهند شد. همچنین در صورتی که دانشجو خواهان اشتغال در شرکتی خصوصی باشد، کارفرما باید نسبت به مجوز کار درخواست دهد؛ در غیر این حالت دانشجو بدون مجوز کار امکان فعالیت در شرکت را نخواهد داشت.

مدارک لازم برای دریافت مجوز کار دانشجویی در ترکیه

دانشجویان خارجی که در حال تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های ترکیه هستند، برای پیدا کردن مشاغل پاره‌وقت یا شغل دانشجویی در ترکیه باید اجازه کار داشته باشند.

از این‌رو برای اخذ مجوز کار باید به اداره مربوطه در ترکیه مراجعه کرده و مدارک زیر را ارائه دهند:

  • تکمیل فرم درخواست اجازه کار
  • کپی پاسپورت معتبر
  • کپی ویزای دانشجویی
  • کپی مدرک تحصیلی
  • کپی ریز نمرات تحصیلی
  • نامه اشتغال از کارفرما
  • مدارک لازم برای دریافت مجوز کار دانشجویی در ترکیه

پس از ارائه مدارک بازرس مربوطه آن‌ها را بررسی نموده و در مدت زمان ۳۰ روز کاری نتیجه به دانشجو اعلام خواهد شد.

مشاغل مناسب کار دانشجویی در ترکیه

مجوز کار برای دانشجویان خارجی از وزارت داخله و پلیس ترکیه صادر خواهد شد. با این حال دانشجویان بیشتر می­ توانند کار در رستوران، کار بعنوان راهنمای تور و یا فروشندگی را شروع کنند. همچنین دانشجویانی که به زبان ترکی استانبولی مسلطند، می­ توانند در چاپخانه ها و یا مشاغل IT مشغول شوند. بعضی از شرکت ها نیز در ترکیه در صورتی که دانشجویان تخصص در زمینه آن ها را داشته باشند و به زبان ترکی بتوانند صحبت نمایند آنها را استخدام می کنند. در صورتی که شخص دانشجو در یک شرکت ترکی استخدام شود، بایستی این شرکت جهت اخذ مجوز کار برای او اقدام نماید.

بعضی از شرکت های بزرگ بین المللی و یا سازمان های مطبوعاتی وجود دارند که برای تعدادی از شعبه های خود در سراسر ترکیه نیاز به روزنامه نگار، ویراستار و سردبیر دارند که در این شرایط نیز امکان پیدا کردن کار برای دانشجویان خارجی وجود دارد. البته به شرط اینکه به ترکی کاملا مسلط باشید.

از شغل ها دیگر می توان به تدریس زبان انگلیسی اشاره کرد. اگر به ترکی هم مسلط باشید بسیار راحت تر به عنوان مدرس کار پیدا می کنید. اما در نظر داشته باشید که برای تدریس زبان باید یکی از مدارک بین المللی و معتبر مثل TESOL, TOEFL, CELTA و یا PGCE را دریافت کنید.

در تابستان و فصل های خوب می توانید روی درآمد گردشگری حساب کنید. البته اگر مهارت لازم برای راهنما بودن را دارید. شغل دیگری مخصوصا برای خانم ها پرستار بچه بودن در خانواده ای ثروتمند در یکی از شهرهای بزرگ ترکیه می باشد. گرچه بایداعتمادشان را جلب کنید.

مشاغل مناسب دانشجویانی که در مقاطع لیسانس و دکتری تحصیل می­ کنند

دانشجویانی که در مقاطع لیسانس و دکتری تحصیل می­ کنند، مجازند با انجام پروژه های پژوهشی از دانشگاه ها حقوق بگیرند. از جمله دانشگاه های پژوهشی که در کارهای پژوهشی به دانشجویان حقوق می­ دهند می­ توان به دانشگاه بغازیچی استانبول و دانشگاه فنی خاورمیانه اشاره کرد. دانشجویان رشته پزشکی که در سال های آخر تحصیلشان هستند هم مجازند با تدریس به دانشجویان سال اول حقوق بگیرند.

نحوه پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه

یافتن کاره پاره وقت در ترکیه به خصوص اگر دانشجو بوده و به زبان ترکی مسلط نباشید کمی چالش‌برانگیز است؛ چراکه اکثر کارفرمایان در این کشور به دنبال نیروهای ترک زبان هستند. با این حال برای پیدا کردن کار دانشجویی در ترکیه با توجه به نوع مهارت و شغل مدنظرتان می‌توانید از روش‌های مختلفی مانند جستجو در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کاریابی آنلاین، مراکز کاریابی، صفحات اینستاگرام، پرس‌وجو میان دوستان و اساتید دانشگاه، جستجوی کار در موسسات آموزشی یا برنامه‌های کارآموزی استفاده کنید.

از جمله سایت‌های کاریابی معتبر در ترکیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع کارهای دانشجویی در بازار کار ترکیه

در ترکیه، دانشجویان می‌توانند در انواع مختلفی از کارهای پاره وقت و تمام وقت شرکت کنند. برخی از این کارها عبارتند از:

کار در رستوران‌ها و کافه‌ها: این انواع کارها برای دانشجویان بسیار معمول هستند و اغلب این مکان‌ها به دنبال نیروی کار برای کمک در آشپزخانه، سرویس مشتریان و تمیزکاری هستند.

فروشگاه‌ها و مراکز خرده‌فروشی: دانشجویان می‌توانند در فروشگاه‌های مختلف، از جمله فروشگاه‌های لباس، غذا، وسایل الکترونیکی و … کار کنند.

کار در صنعت گردشگری: با توجه به صنعت گردشگری پر رونق ترکیه، دانشجویان می‌توانند در هتل‌ها، رستوران‌ها، آژانس‌های مسافرتی و مراکز تفریحی کار کنند.

کارهای آموزشی: برخی دانشجویان به عنوان مربی زبان، مربی ریاضی، معلم خصوصی و … کار می‌کنند.

کارهای آنلاین: مانند نوشتن مقالات، طراحی وبسایت، مدیریت رسانه‌های اجتماعی و … از جمله کارهایی هستند که دانشجویان می‌توانند به صورت آنلاین انجام دهند.
مهمترین نکته این است که دانشجویان باید به مقررات و قوانین کاری مربوطه توجه کنند و اطمینان حاصل کنند که توانایی ادامه تحصیل و تعهد به وظایف دانشجویی خود را دارند.

کارفرما محبوب دانشجو در ترکیه

در ترکیه، برخی از کارفرمایان محبوب برای دانشجویان عبارتند از:

شرکت‌های استارتاپ و فناوری: شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌های فناوری معمولاً جوانان و دانشجویان را به عنوان کارمندان و کارآموزان خود مشغول می‌کنند. این شرکت‌ها اغلب فضای کاری دوستانه و امکاناتی را برای رشد شخصی و حرفه‌ای فراهم می‌کنند.

شرکت‌های گردشگری و هتلداری: با توجه به صنعت گردشگری پر رونق در ترکیه، بسیاری از دانشجویان می‌توانند در هتل‌ها، رستوران‌ها و آژانس‌های مسافرتی کار کنند که این امر می‌تواند فرصتی جذاب برای آشنایی با فرهنگ و زبان محلی باشد.

صنایع خدماتی: شرکت‌های ارائه خدمات مانند بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و مراکز خدمات مشتریان نیز اغلب از دانشجویان به عنوان کارمندان پذیرش می‌کنند.

مراکز آموزشی: دانشجویان می‌توانند به عنوان معلم خصوصی، مربی زبان و … در مراکز آموزشی مشغول به کار شوند که این می‌تواند فرصتی برای به اشتراک گذاری دانش و تجربیات خود با دیگران باشد.

همانطور که می‌بینید، دانشجویان در ترکیه می‌توانند از یک طیف وسیعی از کارفرمایان و صنایع برای شروع مسیر حرفه‌ای خود استفاده کنند.

میزان درآمد کار دانشجویی ترکیه

میزان درآمد کار دانشجویی در ترکیه ممکن است بسته به نوع کار، مکان، ساعات کاری و دیگر عوامل متغیر باشد. به طور کلی، دانشجویان می‌توانند در حوزه‌هایی مانند خدمات رستورانی، فروشگاهی، خدمات مشتریان و کارهای آموزشی که در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی ارائه می‌شود، کار کنند. درآمد حاصل از این کارها معمولاً برای پوشش هزینه‌های اولیه و برخی هزینه‌های زندگی کاربرد دارد.

با این وجود، میزان دقیق درآمد به عوامل مختلفی مثل نوع کار، تعداد ساعات کاری در هفته، قوانین محلی درباره حقوق کاری و شرایط مذاکره بستگی دارد. در برخی موارد، دانشجویان ممکن است برای پرداخت برخی هزینه‌های خود نیاز به کارهای بیشتری داشته باشند و در مواقع دیگر ممکن است به عنوان کمک مالی اضافی برای هزینه‌های غیرضروری این کارها را انجام دهند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

بهترین کالاهای وارداتی از ترکیه

بهترین کالاهای وارداتی از ترکیه با حداقل سرمایه

بهترین کالاهای وارداتی از ترکیه با حداقل سرمایه واردات از ترکیه به ایران در سال‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + نه =