خبر خوب شورای آموزش عالی (YÖK) به دانشگاه ها

خبر خوب شورای آموزش عالی (YÖK) به دانشگاه ها

شورای آموزش عالی تصمیم جدیدی را در رابطه با سهمیه پذیرش دانشجویان خارجی در موسسات آموزش عالی ترکیه گرفت.

طبق این تصمیم «محدودیت پذیرش دانشجوی خارجی تا حداکثر ۵۰٪ ظرفیت رشته» که در راهنمای آزمون موسسات آموزش عالی (YKS) بود، حذف شد. این تصمیم جدید برای کلیه دانشگاه های دولتی و خصوصی صدق می کند.

پس از این تصمیم، درخواست پذیرش سهمیه برای دانشجویان خارجی در رشته های مختلف دانشگاهی، قبل از آغاز هر سال تحصیلی تا یک تاریخ مقرر بدون این محدودیت به شورای آموزش عالی اطلاع داده خواهد شد. این درخواست ها از سوی شوراي آموزش و پرورش ترکيه موسوم به YÖK ارزیابی شده، تصمیمات لازمه اتخاذ و متعاقبا به دانشگاه اعلام خواهد شد.

حال توضیح مختصری را در مورد آزمون ورودی به دانشگاه ها موسوم به YKS خدمت شما ارائه می کنیم تا با شرایط این آزمون بیشتر آشنا شوید.

* YKS چیست؟ چه کسانی می توانند در YKS شرکت کنند؟
آزمون موسسات آموزش عالی که به اختصار به آن YKS گفته می شود، به عنوان سیستم جدید ورود به دانشگاه و موسسات آموزش عالی مطرح بوده و جایگزین سیستم های سابق YGS و LYS شده است. به واسطه این سیستم جدید داوطلبین در آزمون آموزش عالی موسسات شرکت می کنند.

این آزمون شامل ۳ جلسه جداگانه می باشد:

اولین جلسه: آزمون مهارت های عمومی (TYT)
دومین جلسه: آزمون مهارت های زمینه ای (AYT)
سومین جلسه: آزمون زبان خارجی (YDT) می باشد.

کلیه داوطلبین ملزم به شرکت در اولین جلسه هستند. کسانی که از این جلسه امتیاز لازم را کسب کنند حق شرکت در جلسات دوم و سوم را خواهند داشت. کلیه مقاطع ۲ ساله فوق دیپلم، ۴ ساله ‌لیسانس و ۴ ساله زبان های خارجی به ترتیب با آزمون های TYT، AYT و YDT دانشجو پذیرش خواهند کرد.

چه کسانی می توانند در YKS شرکت کنند؟

  • دانش آموزان محصل در سال آخر دبیرستان در سال تحصیل ۲۰۱۸-۲۰۱۹ (دبیرستان و یا مدارس معادل آن، دبیرستان های غیرحضوری)
  • دانش آموزان معوق در سال آخر دبیرستان
  • کسانی که مقطع دبیرستان را به اتمام رسانده اند
  • کسانی که مقطع دبیرستان خود را در خارج از کشور تمام کرده و شرایط آنها مطابق با یکی از موارد مذکور باشد؛ می توانند در آزمون YKS شرکت کنند.

خارجیان و یا افراد بدون تابعیت که شرایطشان مطابق با شرایط مندرج بالا باشد نیز می توانند در آزمون شرکت کنند، اما در صورتی که این داوطلبین قبل از شروع مهلت انتخاب رشته های آموزش عالی تابعیت ترک کسب نکنند، نمی توانند در سهمیه ظرفیت رشته های مندرج در دفترچه آزمون 2019-YKS انتخاب شوند. فرآیند های گزینش متقاضیان خارجی در رشته های آموزش عالی ترکیه خارج از محدوده YKS قرار گرفته و در راستای اصول و قوانین مقرر از سوی موسسه آموزش عالی و از جانب خود آن موسسه انجام می گیرد.

در مورد تصمیم جدید YÖK برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی استثناهایی وجود دارد

برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی نیز به دلیل ویژگی های این رشته ها، برخی شرایط استثنایی در نظر گرفته شده است. ظرفیت پذیرش دانشجوی خارجی برای این دو رشته، محدود به ۵۰٪ از سهمیه سال گذشته موجود در راهنمای YKS می باشد. علاوه بر این دانشگاه هایی که شرایط و معیارهای خاصی را فراهم کنند، با تخصیص کلاسی جداگانه برای دانشجویان خارجی در این دو رشته می توانند بیش از میزان ذکر شده نیز دانشجو بپذیرند.

برای این کلاس جداگانه، کارآموزی و برنامه های بالینی کاربردی، شرایط ارتقا یافته برای آزمایشگاه و تجهیزات و معیارهایی برای مکان، درخواست خواهد شد. همچنین برای موسسات آموزش عالی خصوصی، گزارش حسابرسی سال گذشته و اعمال و یا عدم اعمال آیین نامه مورد توجه قرار خواهد گرفت. این کلاس های اضافی که در دانشگاه های دولتی و خصوصی تدارک دیده می شوند، هر سال حداقل یک بار بازرسی خواهند شد.

در بیانیه صادر شده به منظور توجیه استثناهای وضع شده در رشته های پزشکی و دندانپزشکی چنین آمده است: «هنگام بررسی سال های گذشته رویت شده که در یک کلاس تقاضای دانشجویان خارجی در این دو رشته از تعداد دانشجویان ترک بیشتر بوده و در نتیجه پس از بررسی به این نتیجه رسیده ایم که کم بودن تعداد دانشجویان ترک در این رشته ها نسبت به تعداد دانشجویان خارجی می تواند برخورداری از تحصیلات خوب را به خطر بیندازد.»

* یکتا ساراچ رئیس YÖK در رابطه با این موضوع بیانیه ای صادر کرد:
«ما قدم هایی را بدون کاهش کیفیت آموزشی جهت تبدیل شدن ترکیه به مرکزی جذاب در زمینه تحصیلات تکمیلی برداشته ایم و در این راه به نتایج موفقیت آمیزی رسیده ایم.همکاری های علمی و دانشگاهی که بین تحصیلات تکمیلی کشورهای مختلف ایجاد خواهد شد، یکی از ابزارهای مهم توسعه منابع انسانی و اجتماعی می باشد. از این رو به عنوان «YÖK جدید»، به بین المللی شدن تحصیلات تکمیلی ترکیه اهمیت زیادی قائلیم.

برای نخستین بار «ریاست بخش روابط بین الملل» در شورای آموزش عالی در این دوره تاسیس شد. و باز هم برای اولین بار در ترکیه «سند استراتژی بین المللی سازی در آموزش عالی» تهیه و با عموم به اشتراک گذاشته شد. گام هایی برای تحقق اهداف ذکر شده در این سند برداشته ایم و بر این باوریم که روند موفقیت آمیزی را ادامه می دهیم. بدین ترتیب نتایجی که با مردم به اشتراک گذاشته ایم نیز بیانگر این مهم می باشد.

این موفقیت محصول یک تلاش جدی است. طی ۳۲ سالی که گذشت، از سال ۱۹۸۲ که شورای آموزش عالی تاسیس شده تا سال ۲۰۱۴، یادداشت های تفاهم با ۱۵ کشور در زمینه آموزش عالی در سطح رئیس YÖK و وزرا به امضا رسیده که طی ۴ سال اخیر نیز تعداد موافقت های امضا شده در این زمینه به ۳۴ عدد رسیده است. به عبارتی دیگر؛ تعداد موافقت نامه های امضا شده طی ۴ سال اخیر بیش از دو برابر ۳۲ سال گذشته بوده است. این پروتکل ها فعالیت های نمادین نیستند، بلکه مهم ترین عامل در افزایش ورود دانشجویان خارجی می باشد. ما با ابتکارات خود جهت شناساندن هر چه بیشتر دانشگاه هایمان که در کشورهای همسایه کمتر شناخته شده اند تلاش می کنیم. در تحولات منطقه آفریقا و بالکان در حال کسب نتایج مهمی هستیم.

همچنین بعد از تلاش های ناموفق کودتای خائنانه ۱۵ ژوئیه، طی جلسات زیادی که با سفیران کشور برگزار کردیم و نیز در نتیجه سفر به کشورهای مختلف و مذاکرات دوجانبه، توجه و اعتماد به تحصیلات تکمیلی در ترکیه در طول زمان نه تنها کاهشی نیافته بلکه روند صعودی هم داشته است.

۴ سال قبل تعداد دانشجویان خارجی در ترکیه حدود ۴۰ هزار نفر بود در حالی که امروزه این رقم به ۱۴۸ هزار نفر رسیده است که نمایانگر موفقیت روشنی از سیاست YÖK جدید در راستای بین المللی سازی می باشد. از لحاظ جذب دانشجویان بین المللی طی سال های اخیر، مقدار درصد افزایشی که در مقیاس سالانه بدست آمده، حتی در کشورهای اروپای غربی نیز دیده نشده است. این ارقام در واقع افزایش نیافته بلکه جهش کرده اند. باید تأکید کنم که در پشت پرده این اقدام فخرآمیز، برنامه ریزی جدی و تلاش بی وقفه ای وجود دارد.

عواملی از قبیل معرفی انواع برنامه های تبادل دانشجویی و هیئت علمی در سیستم، به روز رسانی قانون دیپلم مشترک، اجرای برنامه های جدید بورسیه که قبلا مشابه آن وجود نداشته، اهمیت دادن به جذب هیئت علمی شایسته که در دوره های قبلی جزء برنامه های YÖK نبوده و در سیستم YÖK جدید وجود دارد، از دیگر عوامل تاثیرگذار برای جهش بزرگ در تعداد دانشجویان خارجی به شمار می رود.

اتخاذ تصمیم بر مبنای لغو محدودیت ظرفیت پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های دولتی و خصوصی نیز به این روند کمک بسیاری خواهد کرد. این روند ادامه خواهد یافت و باید بگویم که طی روزهای آینده در زمینه بین المللی سازی گام بزرگ دیگری برداشته خواهد شد.

در آخر در رابطه با این موضوع باید بگویم که به عنوان «YÖK جدید»، ضمن تلاش برای تبدیل کردن ترکیه به مرکزی جذاب در زمینه تحصیلات تکمیلی، به خوبی از اهمیت توجه به کیفیت و عدم کاهش آن آگاهیم.»

منبع:yok.gov.tr

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی پسوند ki یا ضمیر ارتباطی برای کوتاهی کردن جملات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + پانزده =