پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پوشاک سنتی مردم ترکیه

پوشاک سنتی مردم ترکیه

پوشاک علاوه بر وسیله ای برای مقابله با عوامل محیطی و پوشش بودن ، بخشی از فرهنگ هر سرزمینی است. پوشاک سنتی مردم ترکیه فرهنگ سنتی آن دیار را بازگو می کند.

در ابتدای خلقت که وسایل صنعتی و امکانات رفاهی برای انسان مقدور نبود ، پوشاک نیاز ضروری انسان برای زنده ماندن بود. بدن سایر جانوران پشم ، پوست ضخیم و پر دارند. اما بدن انسان چنین توانمندی هایی را نداشت تا در برابر عوامل محیطی و شرایط اقلیمی در طبیعت دوام بیاورد و زنده بماند. پس او تصمیم گرفت با استفاده از نیروی تفکر و اندیشه خود راه چاره ای بیندیشد. بنابراین از همان آغاز خلقت پوشاک به عنوان وسیله ای برای محافظت بدن در آمد. پوشاک در هر منطقه پیوندی ناگسستنی با باورها و اعتقادات آن مردمان برقرار کرد.

در هر منطقه ای با توجه به شرایط جغرافیایی ، سیاسی ، مذهبی و اعتقادی آن مردمان فرهنگ پوشاک آن منطقه ایجاد شد و در طول تاریخ گسترش یافت. از روی مطالعه فرهنگ پوشاک هر ملتی می توان سرگذشت و تاریخ ، باورها ، اعتقادات و اندیشه های آیینی و قومی آن مردم پی برد.

فرهنگ پوشاک ترکیه
کشور ترکیه کشوری اوراسیایی است و در دو قاره مهم و بزرگ جهان قرار گرفته است. بر همین اساس فرهنگ پوشاک ترکیه تلفیقی از فرهنگ پوشاک آسیایی و فرهنگ پوشاک اروپای غربی است. با بودن در منطقه شرقی ترکیه پوشاک اصیل ترک را مشاهده خواهید کرد و با بودن در منطقه اروپایی آن پوشاکی کاملاً اروپایی و مدرن بر تن مردم خواهید دید. ناگفته نماند که تحولات عظیم جهانی بر فرهنگ ملت ترکیه نیز همچون همه جهان تاثیر گذاشته و در زمینه های زیادی شاهد مدرن شدن جنبه های فرهنگی در این کشور هستیم.

در بخش آسیایی این کشور علاوه بر پوشاک سنتی و اصیل ترک ، پوشاک مدرن اروپایی را بر تن کودک وجوان و مرد و زن این منطقه خواهید دید. جوانان اغلب پوشاک مدرن و یکنواخت اروپایی را می پوشند و پوشاک سنتی را بر تن مردان و زنان میانسال و سالمند مشاهده خواهید کرد.

پوشاک در مراسم ها
در مراسم ها و اعیاد مذهبی و ملی ترکیه و جشنواره ها و فستیوال های آن پوشاک سنتی رنگارنگ و زیبا پوشیده می شود. هر مراسم و آیینی پوشاک مخصوص به خود را دارد.

پوشاک سنتی مردم ترکیه
پوشاک که در ابتدا برای ارضای نیازهای معنوی و مادی انسان از قبیل غریزه شرم و حیا و حفظ بدن در برابر سرما و گرما باب شده بود ، امروزه با فرهنگ مردم درهم آمیخته و از نظر فرهنگی و اقتصادی کاربردهای فراوان پیدا کرده است. پوشاک هرکس ، طبقه اجتماعی ، موقعیت اقتصادی ، شغل ، اعتقادات و باورهای مذهبی و قومی و گرایش های اجتماعی او را نشان می دهد و به عاملی مهم و فرهنگی تبدیل شده است که هر کس به فراخور هدف و غایت خود از آن استفاده می کند. گاه به منظور سیاسی و گاه برای نشان دادن تمایز از دیگران و گاه برای دست یافتن به سود مادی و یا معنوی از پوشاک استفاده می شود.

تاریخ پوشاک سنتی مردم ترکیه
تا قبل از دوره عثمانی ترکان هیچ گونه تمایلی برای تغییر در پوشاک سنتی خود نداشتند. آنها از پوشاک خود به عنوان عاملی برای پوشش و محافظت بدن و نمادی برای نشان دادن هویت قومی و قبیله ای و سیاسی و مذهبی خود استفاده می کردند. همواره تلاش می کردند که هویت ترک بودن خود را با فرهنگ پوششی خود حفظ کند و به این وسیله خود را از دیگران متمایز می کردند.

آغاز دگرگونی در پوشاک سنتی مردم ترکیه
در دوره سلطان محمود دوم (سی امین سلطان عثمانی) و اوایل انحطاط امپراتوری عظیم عثمانی شرایط برای دگرگونی در پوشاک سنتی ترک فراهم آمد. سلطان محمود از پوشاک پادشاهان اروپا تقلید کرد و تلفیقی از پوشاک ترک و پوشاک فرنگی را در پوشش خود ایجاد کرد. سلطان محمود عثمانی به جای عمامه ، دفینه بر سر گذاشت. اما دگرگونی بزرگ در پوشاک سنتی مردم ترکیه را آتاتورک با اجباری کردن پوشیدن لباس فرنگی ، ممنوع کردن پوشیدن عمامه و دفینه و کشف حجاب زنان در فرهنگ پوشاک این کشور ایجاد کرد.

پوشاک مناطق مختلف ترکیه
پوشاک امروزی مناطق مختلف این کشور پهناور متنوع است. افرادی که بخش های شرقی و مجاور کشورهای آسیایی قرار گرفته اند ، فرهنگ پوشاک و باورها و اعتقادات اسلامی خود را با دگرگونی هایی حفظ کرده و محافظه کارانه تر عمل می کنند. برای نمونه در مناطق شرقی پوشیدن دامن کوتاه زنانه رایج نیست. برخی لباس های کم حجاب در مراسم ها و دورهمی ها رایج شده و گسترش نیافته است.

اما پوشاک در مناطق غربی و مجاور با کشورهای اروپایی به طور کامل از فرهنگ پوشاک اروپایی تقلید می کنند. در برنامه های و سریال های جم تی وی شاهد اغراق و زیاده روی در ترویج پوشش فرهنگ کم حجاب هستیم اما با بودن در بین این مردمان مشاهده خواهید کرد که با وجود آزادی در پوشش هنوز هم مردم به پوشاک به عنوان وسیله برای محافظت از ناموس می نگرند. برای همین بهتر است در سفر به ترکیه موارد زیر را رعایت کنید.

مواردی که در رفتن به ترکیه بهتر است رعایت کنید:

  • زنان می توانند موی سر خود نپوشانند اما در لخت کردن سر شانه و گردن و پوشیدن دامن های کوتاه احتیاط کنید و پوشش مناسب داشته باشید.
  • برای رفتن به مسجد از روسری استفاده کنید و تن و بدن خود را بپوشانید و با کفش وارد مسجد نشوید.
  • با غریبه ها زاید گرم نگیرید و در دیدارهایتان ان را بغل نگیرید، فقط با آنها دست بدهید.
  • چنان سرد و خشک نباشید که نتوانید مراوده عادی با آنها داشته باشید.
  • سعی کنید کمی ترکیه را در حد سلام و احوالپرسی یاد بگیرد، اگر با مردم ترکیه با زبان خودشان صحبت کنید بیشتر تحویلتان می گیرند.
  • کارت هنل را در رفتن به بیرون از شهر همراه داشته باشید، ممکن است که آدرس را فراموش کنید.
  • دستمال کاغذی و دستمال توالت وسیله ای ضروری در سفر است دستمال کاغذی را همیشه به همراه داشته باشید.
  • دیدن از اماکن تاریخی و جاذبه های فرهنگی را فراموش نکنید.
  • مواظب وسایل شخصی و کیف پول و مدارک خود باشید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =