کلیات نظام آموزشی در ترکیه

کلیات نظام آموزشی در ترکیه

آموزش در ترکیه به صورت آکادمیک و رسمی از سن 6 سال شروع میشود . ثبت نام دانش آموزان در مقاطع ابتدایی و میانی اجباریست و عدم حضور دانش آموز در این سنین در مدرسه ، میتواند موجب پیگرد قانونی والدین او شود.

تحصیل رسمی 12 سال طول میکشد و سه مقطع ابتدایی یا ایلک اُکول ، میانی یا اُرتا اُکول و دبیرستان یا لیسه هر کدام 4 سال زمان میبرند. شروع سال تحصیلی در ترکیه از اواسط شهریور است که ترم اول تا آخر دیماه و شروع ترم دوم اواسط بهمن ماه است .

اواسط خرداد ماه هم تعطیلات تابستانی شروع میشود. برای ثبت نام از تیرماه مدارس در روزهای خاصی باز هستند اما بسیاری از مدارس خصوصی برای ثبت نام پیش از موعد تخفیفهای خوبی قائل هستند .

برای پذیرش دانش آموزان خارجی مدارکی از قبیل همسان سازی کارنامه و کارت اقامت و برگه نفوس اجباری ست . ثبت آدرس محل اقامت ، از این جهت اجباریسیت که مدرسه با توجه به منطقه مسکونی شما انتخاب میشود.

مشاورین در کنار ایرانیان عزیز در تمام مراحل ثبت نام حضور خواهد داشت و به شما کمک میکند با توجه به انتظارات و بودجه بندی خود، بهترین مدرسه را برای فرزندتان انتخاب کنید.

مدارس به 3 نوع ، دولتی ، خصوصی (کالج ) و خارجی ( تحت نظر سفارت یا آموزش و پرورش کشوری دیگر ) تقسیم میشوند و هزینه تحصیل در تمام مقاطع غیر از پیش دبستان در مدارس دولتی رایگان است .

مدارس خصوصی . امکانات فوق برنامه بیشتری دارند و هزینه های آنها از 15 هزار لیر به بالاست . شهریه مدارس خارجی نیز به دلار یا یورو محاسبه میشود. بدیهی است فقط خصوصی بودن یک مدرسه نمیتواند تضمین کنندهء کیفیت آموزشی آن باشد . چه بسا که در ترکیه رسم است که نخبه گان به مدارس دولتی میروند.

حضور دانش آموزان در تمام مدارس ، به جز مدارس امام هاتیب مختلط است و هر مدرسه یونیفرم مخصوص به خود را دارد. کتابهای اصلی توسط مدارس و رایگان توزیع میشوند و کتابهای کمک درسی توسط والدین و با هزینه تهیه میشوند.

هنرستان ها در ترکیه بسیار معتبر و متنوع هستند و برای تمامی رشته های فنی ، امکانات فراوانی در مدارس در نظر گرفته شده . همه مدارس حتی دولتی و به خصوص در شهرهای بزرگ مجهز به تخته های هوشمند و کتابخانه و غرفه فروش محصولات غذایی هستند .

بیشتر بخوانید:

انواع مدارس ترکیه

مدارس اروپایی و آمریکایی در ترکیه

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

پسوند صفت ساز li – siz در زبان ترکی استانبولی

پسوند صفت ساز li – siz در زبان ترکی استانبولی

پسوند صفت ساز li – siz در زبان ترکی استانبولی پسوند صفت ساز در ترکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =