کاپوتاژ خودرو برای سفر به ترکیه ،سفر با خودرو شخصی به ترکیه!

کاپوتاژ خودرو برای سفر به ترکیه ،سفر با خودرو شخصی به ترکیه!

سفر با خودروی شخصی به کشوری دیگر همواره طرفداران خاص خود را دارد. این گونه سفر کردن سبب می شود قدرت تصمیم گیری و گزینه های انتخابی در طول سفرتان بیشتر شده و سفری راحت تر را تجربه نمایید. اما برای سفر به ترکیه با خودروی شخصی به چه مواردی نیاز دارید؟

کاپوتاژ به چه معناست؟

کاپوتاژ یا درست آن کابوتاژ Cabotage یعنی حمل کالا از بندری به بندر دیگر اما اصطلاحا به حمل هر کالایی از مرز کشوری به کشور ‌دیگر‌ هم‌ گفته می‌شود.

در این مورد کاپوتاژ در واقع گرفتن اجازه از گمرک برای خروج ماشین از کشور است. این مجوز یکساله صادر می‌شود و بصورت خود به خود باطل نمی‌شود و حتما قبل از یکسال باید به گمرک مراجعه کنید و کاپوتاژ را باطل کنید و در غیر اینصورت جریمه سنگینی خواهید داشت.

برای گرفتن برگه کاپوتاژ باید به یکی از شعب گمرک مراجعه نمایید. بهتر است ماشین خود را همراه داشته باشید زیرا برخی ماشین‌های گران قیمت و ‌لوکس و نیز ماشین‌های قدیمی توسط کارشناس گمرک مورد بازدید قرار می‌گیرند.

پس از ورود به گمرک به قسمت بیجک می‌روید و مدارک خودرو که شامل کارت سبز، سند کارخانه و‌ کارت ماشین بعلاوه کارت ملی است را به کارشناس مربوطه می‌دهید.

سپس آنها شما را به کارشناس بعدی ارجاع می‌دهند. کل پروسه بیشتر از یک ساعت طول نمی‌کشد و در نهایت به شما یک برگه می‌دهند که برگه کاپوتاژ نام دارد.

برگه کاپوتاژ به نام مالک خودرو و ‌شخصی که خودرو را از مرز خارج می‌کند صادر می‌شود.

کاپوتاژ یکساله است و می‌بایست پیش از موعد اتمام آن باید به شعبه گمرک مراجعه و نسبت به ابطال کاپوتاژ ماشین خود اقدام کنید. در غیر اینصورت برای شما جریمه صادر خواهد شد.

در تهران فقط گمرک غرب تهران برگه کاپوتاژ را صادر و یا لغو می‌کند.

کاپوتاژ خودرو برای سفر به ترکیه

جهت کاپوتاژ خودرو برای سفر به ترکیه نیز نیازمند طی کردن مراحل خاصی هستید که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

در اولین گام باید با مراجعه به گمرک برگه ی کاپوتاژ دریافت کنید.جهت یافتن آدرس گمرک شهر محل اقامتتان کافی است به جستجویی ساده در اینترنت بپردازید؛ اما اگر در تهران زندگی می کنید می توانید به این آدرس مراجعه نمایید: کیلومتر ۱۰ جاده قدیم کرج، روبروی شهرک دریا، بلوار شهید سامانی، اداره گمرک غرب تهران.

مدارک مورد نیاز جهت تحویل به اداره گمرک شامل موارد زیر می شود:

  • ارائه کارت ملی
  • ارائه شناسنامه
  • ارائه سند مالکیت خودرو
  • ارائه کارت خودرو
  • برگه سبز خودرو
  • دفترچه بین‌المللی

گام بعدی صدور پلاک بین‌المللی است که جهت دریافت آن این بار باید به کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران مراجعه نمایید. آن دسته از عزیزانی که در تهران ساکن نیستند می توانند با مراجعه به ستادهای اجرایی کانون در سایر استان‌ها نسبت به دریافت پلاک بین‌المللی اقدام کنند.

دریافت پلاک بین المللی نیز نیازمند ارائه مدارکی است که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  • ارائه برگه کاپوتاژ که در مرحله قبل آن را دریافت نموده اید.
  • تکمیل فرم های مربوطه
  • ارائه پاسپورت
  • ارائه کپی پاسپورت
  • ارائه اصل سند مالکیت خودرو
  • ارائه کپی سند مالکیت خودرو
  • ارائه گواهینامه بین المللی

این نکات را فراموش نکنید!

همان طور که به آن اشاره کردیم، شما نیازمند دریافت گواهینامه بین المللی هستید. دریافت این گواهینامه نیازمند ارائه مدارک رو به رو است:

  • تکمیل فرم مربوطه
  •  ارائه گواهینامه دارای اعتبار جمهوری اسلامی ایران
  • پرداخت تعرفه‌های مربوطه
  •  ارائه عکس تمام رخ ۴*۳ (یک عدد)
  • ارائه پاسپورت

هزینه های کاپوتاژ به طور تقریبی شامل ۲۰ هزار تومان برای برگه کاپوتاژ، ۱۰۰هزار تومان برای دفترچه بین‌المللی خودرو، ۵۱ هزار تومان برای کارت عضویت، ۳۳۰ هزار تومان برای پلاک ترانزیت خودرو، ۴هزار و ۵۰۰ تومان برای علامت ایران و ۱۰۹ هزار تومان برای گواهینامه بین‌المللی یکساله و ۳۳۵ هزار تومان برای گواهینامه بین‌المللی سه ساله می شود.

اما همان طور که ذکر کردیم این هزینه ها تماما تقریبی است و جهت اطلاع از آخرین قیمت ها باید از طریق وب سایت مربوطه و یا با مراجعه حضوری اقدام نمایید. توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید با خودروی شخصی خود وارد خاک کشور ترکیه شوید، برخورداری از بیمه شخص ثالث از یک شرکت ترک الزامی است. لازم به ذکر است برگه خود به خود ابطال نمی‌شود و نیاز دارید شخصا نسبت به باطل کردن آن با مراجعه به مراکز گمرک اقدام نمایید.

برخی از قوانین راهنمایی رانندگی در ترکیه

به عنوان یک فرد خارجی اگر می خواهید در کشوری بیگانه رانندگی کنید پیش از هرچیز باید در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی آن آگاهی یافته تا از بروز مشکل جلوگیری نمایید. برخی از این قوانین در کشور ترکیه به شرح زیر هستند .

قوانین مربوط به نمره منفی: در صورت افزایش نمره منفی شما در مواردی مثل عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت سرعت مجاز و صحبت با تلفن حین رانندگی گواهینامه، امکان توقیف گواهینامه شما وجود دارد. به طور معمول راننده ای که ۸ نمره منفی اخذ کند، توقیف گواهینامه توسط پلیس احتمال دارد.

گردش به راست: ترافیک در کشور ترکیه از سمت راست رخ می‌‌دهد. اگر قصد دارید به سمت راست بپیچید ولی فرد عابری در حال گذر بود، تحت هر شرایطی حق تقدم با عابر پیاده است.

خطوط عابر: هنگامی که به خطوط عابر پیاده نزدیک شدید، از سرعت خود کم کنید. به یاد داشته باشید همیشه در خطوط عابر پیاده، حق تقدم با فرد پیاده است. اگر جایی خط عابر پیاده نداشته باشد، عابرین از سمت چپ جاده تردد می کنند.

رعایت فاصله: رعایت فاصله استاندارد با خودرو جلویی نیز از الزامات است.

علائم راهنمایی و رانندگی: توجه به علائم راهنمایی و رانندگی را هنگام رانندگی فراموش نکنید. هنگام عبور خودروهای امداد مثل آمبولانس لازم است مسیر عبور را باز کنید.

لاین چپ: لاین چپ جهت سبقت گرفتن است بنابراین سعی کنید این لاین را اشغال نکرده و پس از سبقت گرفتن به لاین خود باز گردید. در مسیرهایی که دارای چند لاین هستند، لاین سمت راست جهت عبور خودروهای امداد و پلیس در نظر گرفته شده است. بنابراین اگر دائم در این لاین حرکت کنید امکان جریمه شدن شما وجود دارد.

نکات مهم برای سفر زمینی با ماشین شخصی :

۱- ماشین‌تان را حتما قبل از سفر به تعمیرگاه ببرید و همه موارد فنی ماشین را چک کنید.

۲- اگر مسافت سفر شما بیش از ۵۰۰۰ کیلومتر است بهتر است روغن ماشین‌تان را در ایران عوض کنید.

۳- معمولا هزینه تعویض روغن، لنت و موارد از این دست در خارج از ایران بیشتر است.

۴- از باد زاپاس خود مطمئن شوید.

۵- داخل ماشین چراغ قوه و‌ مثلث اعلام خطر داشته باشید.

۶- یک کپی از مدارک بین المللی ماشین بویژه مدارک کاپوتاژ داشته باشید.

۷- در آخرین پمپ بنزین لب مرز ایران باک ماشین‌تان را کامل کنید.

۸- ماشین‌تان را بیخود با وسایل دست و پاگیر سنگین نکنید تا مصرف سوخت بالا برود.

۹- با توجه به کشورهایی که در مسیرتان قرار دارد از دفاتر کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی برای ماشینتان بیمه بین المللی تهیه کنید(مانند ترکیه)، همچنین توجه داشته باشید که برخی کشورها تحت پوشش بیمه بین المللی تحت قرارداد با کانون نیستند (مانند ارمنستان) و در این صورت باید بدو‌ ورود نسبت به بیمه ماشین‌تان اقدام کنید.

۱۰- صرافی های لب مرز نرخ خوبی ندارند، اما به اندازه اقامت شب اول و یک وعده غذا در بدو‌ ورود چنج کنید.

۱۱- پلیس بعضی کشورها نسبت به ماشین توریست‌ها حساس هستند و دنبال بهانه برای جریمه کردن و یا رشوه گرفتن می‌گردند. مراقب باشید تا به دلایلی مانند نبستن کمربند و یا توقف در محل ممنوعه به دردسر نیافتید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 6 =