قوانین جابه‌جایی پول در ترکیه

قوانین جابه‌جایی پول در ترکیه

یکی از مسائلی که هنگام مهاجرت به ترکیه برایتان سوال خواهد شد، این است که چگونه می‌توان به صورت بین بانکی در داخل کشور ترکیه یا به خارج از کشور، پول انتقال داد. قطعا قوانین جابه‌جایی پول در ترکیه نسبت به قوانین حاکم در کشوری که شما در آن زندگی می‌کنید، متفاوت خواهد بود و اطلاع نداشتن از این قوانین، ممکن است در شرایط سختی گریبان‌گیر شما شود.

پس حتی اگر فکر می‌کنید که کار شما در ترکیه دخلی با جابه‌جایی پول ندارد، توصیه می‌شود همچنان این پست را خوانده و از شرایط این کار مطلع شوید، چرا که این اطلاعات، اطلاعات پایه‌ای هستند و بالاخره روزی خواهد رسید که به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

روش‌ها و متدهای مختلفی برای انتقال پول در ترکیه به داخل یا خارج از کشور وجود دارد. برخی از این روش‌ها به نسبت دیگر روش‌‌ها آسان‌تر هستند و در همین راستا، ما در این پست سعی می‌کنیم آسان‌ترین روش جابه‌جایی پول را برایتان توضیح دهیم.

انتقال پول از طریق بانک، راهی است که معمولا افراد از آن برای جابه‌جایی پول در ترکیه استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که اگر فردی یک حساب بانکی در خارج از کشور و یک حساب در داخل کشور ترکیه داشته باشد، جابه‌جایی پول برایش آسان‌تر خواهد بود. روش‌های انتقال پول به داخل و خارج از کشور ترکیه، مشابه یکدیگر است و شما می‌توانید از یک روش برای هر دو کار استفاده کنید و برای انجام این کار در هر دو حالت، به اطلاعات زیر نیاز خواهید داشت:

  • نام بانکی که پول را دریافت خواهد کرد
  • شماره‌ی حساب و شماره‌ی Swift بانک دریافت‌کننده
  • شماره‌ی IBAN بانک دریافت‌کننده

ممکن است مجبور شوید هنگام جابه‌جایی پول در ترکیه به یک سری سوالات امنیتی در مورد منبع پول و مقصدی که پول را به آن واریز می‌کنید، پاسخ دهید. این کار بخشی از فعالیت کمپین و قوانین دولت ترکیه، جهت مبارزه با تروریسم است. در واقع دولت ترکیه نسبت به مسائلی مانند انتقال پول حساسیت زیادی نشان می‌دهند تا اطمینان حاصل کند که هیچ یک از این ارزهای واریزی، در راستای تامین اقتصادی تروریسم انجام نمی‌گیرد.

جالب است بدانید که در سیستم انتقال پول ترکیه، هر چقدر شما تراکنش‌های امن بیشتری بین حساب‌های بانکی داشته باشید، اعتماد بیشتری از بانک‌ها به دست می‌آورید. به این ترتیب، به مرور زمان، پروسه جابه‌جایی پول در ترکیه برای شما آسان‌تر خواهد شد. در ادامه، دو روش سریع و آسان جابه‌جایی پول در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

قوانین جابه‌جایی پول در ترکیه

معرفی بهترین صرافی ها در استانبول

جابه‌جایی به صورت Wire
این روش، جزو امن‌ترین و سریع‌ترین روش‌‌های جابه‌جایی بین بانکی ارز است که از دیرباز وجود دارد. برای این که بتوانید پول را با این روش منتقل کنید، باید از دستورعمل‌هایی که بانک مورد نظر در اختیارتان قرار می‌دهید پیروی کنید. مهم‌ترین قسمت این کار، در دست داشتن اطلاعات مورد نیاز از حساب بانکی شخص دریافت‌کننده‌ی پول است که می‌توانید از شخص مورد نظر بخواهید که اطلاعات مطلوب برا جابه‌جایی به صورت «Wire» را از بانک مورد نظر گرفته و برای شما ارسال کند. همچنین شما برای انجام اقدامات برای ارسال پول، باید فرمی را در بانک مورد نظر خود پر کنید که برخی از این بانک‌‌ها این امکان را به شما می‌دهند که فرم را به صورت آنلاین پر کنید.

کسی که پول را دریافت می‌کند، باید اطلاعات مورد نیاز شما را برای جابه‌جایی به صورت «Wire» را در اختیار داشته باشد و توصیه می‌شود همانگونه که قبلا اشاره شده است، شما نیز این اطلاعات را از بانک مورد نظر گرفته و ارسال کنید تا اشتباهی در ارقام صورت نگیرد.

پولی که از طریق این روش منتقل می‌شود، معمولا در عرض یک روز به حساب مقصد می‌رسد مگر برای اینکه بررسی‌های بیشتر یک روز زمان بیشتری را برای بانک ملزوم کند. البته این امکان وجود دارد که به صورت تلفنی درخواست کنید که در فرآیند جابه‌جایی پول تعجیل شود، اما تضمینی وجود ندارد که این درخواست از طرف بانک پذیرفته شود.

هزینه‌ی جابه‌جایی پول در ترکیه به این روش، برای شخص واریزکننده، ۴۰ دلار و برای شخص دریافت‌کننده ۱۰ دلار (بسته به بانک مورد نظر این هزینه می‌تواند رایگان باشد) است. اگر شما از کارت اعتباری برای ارسال پول به صورت «Wire» استفاده کنید، علاوه بر هزینه‌ی ارسال، هزینه‌های جانبی دیگری نیز خواهید داشت. پس بهتر است برای انتقال با این روش، پول را مستقیما از حساب چک خود ارسال کنید.

اما شرایط برای فردی که حساب بانکی ندارد چگونه خواهد بود؟ در چنین شرایطی می‌توانید از سرویس‌هایی مانند «Western Union» و «Moneygram» استفاده کنید که دو سرویس محبوب و امن برای جابه‌جایی پول در ترکیه است. فرآیند این گونه است که پول به شعبه‌های دفتری آن‌ها ارسال شده و از طریق روال کاری که در اختیارتان می‌گذارند، می‌توانید این پول را دریافت کرده یا به دست شخص مورد نظر، برسانید.

انتقال ارز به خارج از کشور از طریق واسطه‌ها
این واسطه‌‌ها در واقع آژانس‌هایی غیردولتی هستند که به واسطه‌ی اعتمادی که از امنیت در روال کاریشان به دست آورده‌اند، فعالیتشان مختص انتقال پول به خارج از کشور است. سوال که شاید برایتان پیش بیاید این است که چرا از روش انتقال بین بانکی استفاده نکنیم و به چنین آژانس‌های غیردولتی اعتماد کنیم؟ جواب این است که اولا این آژانس‌ها و سرویس‌ها قابل اعتماد هستند و با اینکه به دولت وابسته نیستند، اما موظفند از قوانینی که در این حوزه وجود دارد پیروی کنند و در صورت عدم پیروی از این قوانین، با برخوردهای جدی از طرف قانون مواجه خواهند شد و بر فرض اگر مشکلی در انتقال پول شما صورت گیرد، از طرف قانون سریعا پیگیری خواهد شد.

ثانیا، گاها این آژانس‌ها گاها خدمات بهتری برای انتقال پول به خارج از کشور نسبت به بانک‌ها ارائه می‌دهند. این خدمات می‌تواند شامل سریع‌تر بودن فرآیند انتقال، کم‌تر بودن هزینه‌ی ارسال و مالیات باشد. معمولا در بسیاری از شهرهای ترکیه، دفاتر این آژانس‌ها را در دسترس هستند و برای انتقال وجه به خارج از کشور، می‌توانید به این دفاتر مراجعه کرده و از خدمات ویژه‌ی آن‌ها استفاده کنید.

منبع:turkishmag

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =