دانشگاه هنرهای زیبای معمار سِنان استانبول

دانشگاه هنرهای زیبای معمار سِنان

دانشگاه هنرهای زیبای معمار سِنان (به ترکی استانبولی: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) یکی از دانشگاه‌های دولتی استانبول است که در محلهٔ فندقلی استانبول در کنار تنگهٔ بسفر قرار دارد. این دانشگاه در ۱ ژانویهٔ ۱۸۸۲ تأسیس شده و به نام معمار سنان نام‌گذاری شده‌است.

دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان رشته های هنری را در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارایه می دهد.
لازم به ذکر است که دبیرستان هنرهای زیبا معمار سینان در استانبول و آنکارا از شعب این دانشگاه نیست.
این دانشگاه در 1 ژانویه ی 1882 به عنوان مدرسه هنرهای زیبا ” سانی نفیس مکتبی”، توسط نقاش، باستان شناس، تاریخ شناس و موزه دار مشهور ترک، عثمان حمدی بی، تاسیس شد و بعدها به دانشگاه هنرها ی زیبا معمار سینان تغییر نام داد.

دانشگاه معمار سینان اولین دانشگاه معماری و هنرهای زیبا ترکیه بود و در 2 مارس 1883 با 8 مدرس و 20 دانش آموز آغاز به کار کرد.

در سال 1914 مدرسه هنرهای زیبا ” سانی نفیس مکتبی”، به آکادمی هنر های زیبا تغییر نام داد و در سال 1969 به آکادمی هنرهای زیبا استانبول تبدیل شد تا اینکه در سال 2003 به صورت رسمی به دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان تغییر نام داد. از سال 1982 برنامه های تحصیلی چهار ساله در این دانشگاه ارایه می شود.

آموزش در دانشگاه هنرهای زیبا معمار سینان

دانشگاه معمار سینان دارای 3 دانشکده، یک مدرسه ی عالی آموزش شغلی، یک مرکز آموزش فنون موسیقی، 2 انستیتو و یک مرکز تحقیقات است و در حدود 6 هزار دانشجو و 500 استاد و هییت علمی دارد.

در ادامه اسامی دانشکده ها و بعضی از مراکز علمی و تحقیقاتی این دانشکده را بررسی می کنیم.

– دانشکده ی ادبیات و علوم طبیعی ( بارشته هایی مثل باستان شناسی، آموزش و پرورش، فیزیک، آمار، ریاضیات، تاریخ هنر، جامعه شناسی، تاریخ، فنلاند و ادبیات ترکی)

– دانشکده هنرهای زیبا ( با رشته هایی مثل: عکاسی، صنایع دستی سنتی ترکیه، طراحی گرافیک، مجسمه سازی، نقاشی، طراحی صحنه و صحنه لباس، هنر سرامیک و هنر شیشه ای، سینما و تلویزیون، طراحی پارچه و طراحی مد، چیدمان کتاب، کاشی کاری، خوشنویسی، ترمیم و حفاظت از آثار هنری )

– دانشکده معماری ( با رشته هایی مثل: طراحی صنعتی، معماری داخلی، معماری، برنامه ریزی شهری و برنامه ریزی منطقه ای )

– هنرستان موسیقی استانبول (موسیقی، موسیقی شناسی، هنرهای نمایشی )

– هنرستان موسیقی کودکان

– مدرسه فنی و حرفه ای ( طراحی نساجی، ترمیم معماری )

– موسسه علوم طبیعی

– موسسه علوم اجتماعی

– موسسه هنرهای زیب

– دانشکده کامپیوتر

دانشگاه معمار سینان از امکانات خوب رفاهی برخوردار است. از جمله ی این امکانات می توان به خوابگاه و محل اسکان دانشجویان، سالن های غذاخوری، رستوران و کافی شاپ، زمین های فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و…اشاره کرد

همچنین این دانشگاه دارای کتابخانه ای مجهز با 30 هزار جلد کتاب، 150 نشریه ی ادواری، اینرنت و شبکه ی آنلاین کتابخانه ای است و دسترسی به انواع کتب را برای دانشجویان بسیار راحت می کند.

از آنجایی که دانشگاه معمار سینان ، دانشگاه هنر های زیبا است، فعالیت های فرهنگی و هنری مثل برگزاری کنسرت های موسیقی، گالری های نقاشی، تاتر، نمایش فیلم و… در آن به صورت منظم اتفاق می افتد.

رنکینگ دانشگاه معمار سینان
دانشگاه هنرهای زیبا معمارسینان دارای رنک 2996 بهترین دانشگاه های جهان، 982 قاره ای و 72 کشوری ست.

بنابراین می توانیم بگوییم این دانشگاه ترک زبان یکی از دانشگاه های دولتی متوسط ولی معتبر کشور ترکیه است که می تواند انتخاب خوبی برای علاقه مندان به هنر باشد.

نحوه ی پذیرش در دانشگاه معمار سینان
برای پذیرش در دانشگاه معمار سینان نیاز به شرکت در آزمون YOS دانشگاه استانبول است که با کسب حداقل نمره می توانید در این دانشگاه پذیرفته شوید.

در مرحله ی بعد باید در آزمون مهارت دانشگاه هنرهای زیبا معمارسینان شرکت کنید و پس از پذیرش شما عضوی از خانواده ی معمار سینان می شوید.

ذکر این نکته ضروری ست که دانشگاه معمار سینان بر پایه ی مهارت های هنری استوار است و تنها 10 درصد از متقاضیان وارد دانشگاه معمار سینان می شوند. بنابراین در صورتی که در رشته ی هنری خاصی به اندازه ی کافی مهارت دارید برای ادامه تحصیل در دانشگاه معمار سینان اقدام کنید در غیر این صورت انتخاب های مناسب تری برای شما وجود دارد.
زبان آموزشی در دانشگاه معمار سینان، ترکی ست و تسلط نسبی به زبان ترکی الزامی ست.

 

بازدیدکننده محترم در صورت هر گونه ابهام یا ارائه پیشنهاد در خصوص این مطلب می توانید با نوشتن دیدگاهتان، ما را مطلع سازید، کارشناسان استانبول سرا کمتر از ۴۸ ساعت به شما پاسخ خواهند داد.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی پسوند ki یا ضمیر ارتباطی برای کوتاهی کردن جملات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 2 =