عید قربان در ترکیه

عید قربان در ترکیه

عید قربان از اعیاد مهم کلیه مسلمانان در سراسر دنیا است و همه کشورهای مسلمان به فراخور شرایط خود روز یا روزهایی را به عنوان تعطیلات عید قربان در نظر می گیرند. ترکیه یکی از کشورهایی است که هر سال سیاست های مشخصی را برای برگزاری تعطیلات عید قربان در نظر می گیرد.

عید قربان كه به عنوان بزرگترین عید اسلامی در تركیه با شور و شوق گرامی داشته می شود، بهترین نماد همیاری و احسان اسلامی در این كشور به شمار می رود.

عید قربان به همراه عید فطر یكی از دو عید مهم اسلامی جامعه تركیه آیین های خاص خود را دارد و جامعه تركیه در آستانه عید قربان در تكاپوی آمادگی برای برگزاری آئین های ویژه و دید و بازدید، ذبح قربانی و احسان و همیاری به سر می برد.

بر اساس عرف محلی در همه نقاط تركیه هر كسی كه قدرت مالی خرید گاو و گوسفند قربانی را داشته و بدهكار نباشد، در سه روز از تعطیلات رسمی 9 روزه عید قربان گوسفند یا گاوی را به عنوان قربانی ذبح می كند.

عید قربان در ترکیه

طی چند روز قبل از عید دهها هزار راس گوسفند و گاو به مراكز فروش و ذبح در شهرهای مختلف تركیه منتقل شده و مالكان در میدان های مشخص شده از سوی شهرداری ها در حال فروش قربانی ها به مردم مسلمان هستند.

برخی از مردم تركیه چند روز مانده به عید قربان، قربانی خود را خریداری كرده و با تزئین آن منتظر این عید بزرگ می مانند.

در روز عید قربان اغلب مردان تركیه در نماز عید قربان كه در مساجد محل در سراسر این كشور برگزار می شود، شركت می كنند و نماز عید قربان با شكوه تمام و با حضور سران سیاسی و دولتی تركیه در مساجد این كشور برگزار می شود.

 

وقتی پدران از نماز برمی گردند كلیه اعضای خانواده از بزرگ تا كوچك با یكدیگر روبوسی و كام خود را شیرین كرده و همگی با هم بر سر سفره عید می نشینند و كودكان و نوجوانان از بزرگان خانواده عیدی می گیرند.

پس از تبریك گویی عید قربان، آنهایی كه قربانی دارند، برای ذبح و توزیع گوشت قربانی آماده می شوند.

در عید قربان گاهی چند خانواده از یك فامیل یا همسایه، به صورت مشترك گاو یا گوساله ای را خریده و ذبح می كنند.

در روز عید قربان نیز ذبح قربانی از نخستین ساعات پس از نماز عید قربان آغاز شده و به مدت سه روز ادامه می یابد.

توزیع گوشت قربانی به فقیران و مستمندان از جمله جنبه های نیك عید قربان در تركیه است كه به عنوان نماد احسان و همیاری همه ساله با وسعت كم نظیر انجام می شود و حتی چند سال است كه گوشت قربانی نذر شده از سوی شهروندان تركیه به برخی كشورهای نیازمند به خصوص در قاره آفریقا ارسال می شود.

با اجرای سنت حسنه توزیع گوشت قربانی در میان نیازمندان، هفته ها پس از عید قربان همه مردم تركیه اعم از فقیر و غنی در یخچال های خود گوشت دارند و كار قصابی ها مدتی كساد می شود.

در این روز كمك های مالی افراد توانمند به تنگدستان هم در تركیه به اوج خود می رسد.

طبق عرف مرسوم، دیدار از خانواده هایی كه یكی از نزدیكان آنها در فاصله عید فطر و عید قربان فوت كرده است، در اولویت برنامه خانواده ها قرار دارد و آشنایان، رعایت این اصل را وظیفه الزامی می دانند.

به باور مردم تركیه، دید و بازدیدهای عید قربان علاوه بر اجر اخروی، موجب همدلی، همبستگی و تحكیم روابط خانوادگی و انسانی می شود و كینه و عداوت های گذشته را از میان بر می دارد.

عید قربان در ترکیه

در عید قربان، زیارت اهل قبور، پوشیدن لباس های نو، دید و بازدید خویشان، دوستان و آشنایان نیز مرسوم است.

چند روز مانده به عید قربان، خانه تكانی و پخت و پز شیرینی های مخصوص عید در منازل شروع می شود و خریدهای عید به ویژه تهیه لباسهای نو برای كودكان كه از ویژگیهای اعیاد بزرگ است، شور و شعف وصف ناپذیری را در مردم تركیه ایجاد می كند.

برخی از سنن عید قربان در تركیه شباهت زیادی به آئین های عید نوروز در ایران دارد و حال و هوای كودكان تركیه در عید قربان تداعی كننده هیجان كودكان ایرانی در عید نوروز است و به همین علت كودكان از مدتها قبل با بی صبری در انتظار این عید به سر می برند.

در تركیه یك شور كودكانه به رسمی دیرینه بدل شده است، به گونه ای كه در شب عید بیشتر كودكان كفش و لباسهای نو خود را بر سر بالین خود گذاشته و با هیجان روز عید به خواب می روند و صبح روز بعد از خواب بیدار شده و لباسهای نو را بر تن كرده و از پدران خود هنگام بازگشت از نماز عید قربان استقبال می كنند.

هر سال به مناسبت عید قربان در منازل شیرینی پخته می شود و مردم تركیه با شیرینی خانگی از میهمانان پذیرایی می كنند.

در عید قربان همچنین طبق رسمی قدیمی كسانی كه با هم كدورتی داشته و یا به اصلاح با هم قهر هستند، به یمن این روز بزرگ به سراغ هم رفته و با هم آشتی می كنند.

تركها در این روز، در بازدید از خویشان و بستگان، اول از همه به دستبوسی سالخوردگان و عیادت بیماران می روند و از آنها دلجویی كرده و برای سلامتی آنها دعا می كنند و علاوه بر این برای كودكان یتیم نیز لباسهای نو تهیه كرده و به آنها هدیه می دهند، چرا كه مانند تمامی مسلمانان معتقدند شاد كردن دل كودكان اجر زیادی نزد خداوند دارد.

عید قربان در ترکیه

تعطیلات اعیاد فطر و قربان طولانی ترین تعطیلات سالانه در تركیه محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: تبریک عید قربان به زبان ترکی استانبولی

عید قربان در سال 2022

طولانی ترین تعطیلات سال ترکیه در سال 2022، همین تعطیلات عيدقربان است که با دستور دولت، از چهار روز بـه نـه روز افزایش یافته و از 09 تا 17 جولای بـه طـول می انجامد. می توان گفت تعطیلات عید قربان ترکیه، چه به لحاظ تعداد روزهای تعطیل پشت سرهم و چه از نظر رسـوم آن همچون دیدوبازدید و مسافرت، همتای عید نوروز ما فارسی زبان ها است.

عید قربان در ترکیه

این زمان میتواند یکی از بهترین زمانهای سفر به ترکیه باشد اما به شرطی که نکاتی را بدانید :

در روزهای تعطیلی رسمی ؛ وسایل نقلی عمومی رایگان هستند بنابراین ممکن است در ازدحام بمانید.

بعضی از اماکن تفریحی و مراکز خرید ترکیه در اولین روز از تعطیلات بسته اند، اما برای روز دوم تعطیلات باز هستند.

در اماکن تفریحی ممکن است به دلیل شلوغی کمی معطل شوید بنابراین برنامه ریزی کنید .

بانک ها، کسب و کار و ادارات دولتی امسال از 11 تا 14 آگوست تعطیل هستند بنابراین باید قبل از شروع تعطیلات لیره ترکیه و هرگونه وسیله ای که ممکن است لازم باشد را تهیه کنید.

رستورانها و اماکن گردشگری همه روزه مطابق معمول باز هستند .

حمل و نقل عمومی در تعطیلات همچنان به کار خود ادامه می دهد و چون رایگان هستند بنابراین به نسبت روزهای دیگر بیشتر استفاده می شوند. هواپیما ، قطار ، اتوبوس ها و هتل ها به احتمال زیاد در ایام تعطیلات به شدت شلوغ خواهند بود.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + سیزده =