معرفی خوشمزه ترین سوپ های ترکیه

معرفی خوشمزه ترین سوپ های ترکیه

ترکیه کشوری است که به دلیل نزدیکی موقعیت جغرافیایی و فرهنگی‌اش به ایران، طعم و رنگ غذاهایش با ذائقه ما تطابق زیادی دارد. در فرهنگ غذایی مردم ترکیه سوپ اهمیت بسیاری دارد؛ در روزهای سرد و بارانی ترکیه سوپ‌ها غذای پرتکرار آشپزخانه خانه‌های مردم ترکیه و و منوی رستوران‌هاست. از این رو طعم سوپ‌های ترکیه بسیار متنوع و بسیار لذیذ است با استانبول سرا همراه شوید تا با خوشمزه ترین سوپ های ترکیه آشنا شوید.

۱- سوپ عدس یا مرجیمک (Mercimek Çorbası)

مرجیمک چورباسی یکی از محبوب ترین و متداول ترین سوپ های ترکیه است و به ویژه در فصل زمستان به صورت گرم مصرف می شود. این سوپ که همان سوپ عدس است از ترکیب عدس قرمز، پیاز، گوجه، فلفل، گوجه و فلفل و نعنا خشک تهیه می شود و سوپی سبک، لذیذ و مقوی محسوب می شود. در شهرهای مختلف ترکیه سوپ مرجیمک چورباسی را به روشی خاص و متفاوت تهیه می کنند و مادران ترکی هر کدام با توجه به سلیقه شان چیزی به آن کم یا اضافه می کنند. در رستوران های ترکیه به ویژه شهر استانبول می توانید سوپ عدس خوشمزه را به عنوان پیش غذا یا یک وعده شام سبک و لذیذ سفارش بدهید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

سوپ عدس یا مرجیمک (Mercimek Corbasi)

۲- سوپ عروس یا ازوگلین (Ezogelin Çorbası)

یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه سوپی به نام سوپ عروس است که پشت این نامگذاری داستان جالبی هم وجود دارد. این طور گفته می شود که مادرشوهری از تازه عروسش به نام ازو درخواست کرد که برای او سوپی تهیه کند. ازو که مواد اولیه زیادی در منزل نداشت تصمیم گرفت با هر آن چه که در خانه وجود دارد سوپی خوشمزه تهیه کند. او عدس، بلغور، برنج، رب گوجه، فلفل قرمز و نعنا را با یکدیگر ترکیب کرد و سوپی بسیار لذیذ و خوشمزه درست کرد. از آن به بعد این سوپ خوشمزه به نام سوپ ازوگلین شهرت پیدا کرد و به دخترانی که قرار است ازدواج کنند حتما طرز تهیه این سوپ را آموزش می دهند. تاریخچه این سوپ هرچه باشد چیزی که مهم است این است که سوپ ازوگلین امروزه یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین سوپ های ترکیه ای است و در اکثر شهرهای ترکیه این سوپ خوشمزه و مقوی تهیه می شود.

سوپ عروس یا ازوگلین (Ezogelin Corbasi)

۳- سوپ یایلا ( Yayla Çorbası)

یایلا چورباسی یا سوپ یایلا بر پایه ماست تهیه می شود و یکی از پرطرفدارترین سوپ های ترکیه به حساب می آید. این سوپ گاهی سوپ ماست هم نامیده می شود و از ترکیب ماست یا سبزیجات معطری مثل نعنا، خرفه، جعفری و …)، برنج و نخودفرنگی تهیه می شود. خاستگاه اصلی این سوپ به ساکنین اولیه منطقه آناتولی برمی گردد و به دلیل ترکیبات ساده و طعم بی نظیرش بسیار محبوب است. سوپ یایلا را در انتها با کمی نعنا خشک و فلفل پاپریکا خشک شده تزیین و سرو می کنند. سوپ یایلا تا حدودی شبیه به آش دوغ است که در نواحی ترک زبان ایران هم تهیه می شود.

یایلا چورباسی یا سوپ یایلا

۴- سوپ ترخینه (Tarhana Çorbası)

ما ایرانی ها با سوپ یا آش ترخینه آشنا هستیم و در بسیاری از شهرها و مناطق ایران هم این سوپ تهیه می شود. ترکیه اشتراکات فرهنگی و غذایی زیادی با ما دارد و یکی از این نقاط اشتراک همین سوپ ترخینه است. خمیر ترخینه با ترکیب سیر، پیاز، آب گوشت، جعفری تازه، شوید، نعنا خشک، ماست، مخمر و آرد تهیه می شود و بعد این خمیر به صورت گلوله های کوچک و بزرگی در می آید و زیر نور آفتاب خشک می شوند. این گلوله های ترخینه ماده اولیه برای تهیه یک سوپ فوری و خوشمزه است. بخش دشوار این سوپ همان تهیه گلوله های ترخینه است که البته به صورت آماده هم فروخته می شود. سوپ ترخینه یکی از معروف ترین سوپ های ترکیه است و به دلیل آماده سازی سریع و راحتی که دارد بسیار پرطرفدار است. برای تهیه این سوپ تنها کمی آب، آب گوشت، رب و فلفل قرمز به گلوله های خمیری اضافه می کنند و وقتی سوپ یکدست و روان شد آن را سرو می کنند.

سوپ ترخینه (Tarhana Soup)

زنان روستایی و شهرهای کوچک ترجیح می دهند خودشان گلوله های ترخینه را تهیه کنند. اما همان طور که گفتیم در شهرهای بزرگ مثل استانبول، آنکارا و … ترخینه ها را به صورت آماده می خرند و تنها با اضافه کردن مواد، سوپی خوش طعم به وجود می آورند.

۵- سوپ سیرابی (Iskembe Çorbası)

اشکمبه یا شکمبه نام یکی دیگر از سوپ های ترکیه است که همانطور که می توان حدس زد با شکمبه یا سیرابی گوسفند تهیه می شود و بسیار چرب و لذیذ و خوش طعم است. در واقع اگر اهل کله پاچه هستید و از طعم آن لذت می برید پس مطمئنا عاشق سوپ سیرابی هم خواهید شد. این سوپ را همراه با سیر و سرکه می خورند که ترکیبی فوق العاده به وجود می آورد. مردم ترکیه هم معتقدند که این سوپ را باید اول صبح خورد تا انرژی کافی برای شروع روز را به ما بدهد. به همین دلیل مثل کله پزی ها که در تمام شهرهای ایران وجود دارد، در هرکجا که بروید رستوران های مخصوصی را می بینید که این سوپ لذیذ را به فروش می رسانند. بسیاری از رستوران ها تا پاسی از نیمه شب هم باز هستند و به ارائه این سوپ می پردازند.

سوپ سیرابی (Iskembe Corbasi)

۶- سوپ گزنه (Isirgan Çorbası)

سوپ ایسیرگان یا سوپ گزنه یکی دیگر از معروف ترین سوپ های ترکیه است که با استفاده از برگ های گزنه تهیه می شود. این سوپ طرز تهیه بسیار ساده ای دارد و خوبی آن این است که خرید مواد اولیه آن کاملا رایگان است. در نقاط مختلف ترکیه گیاه گزنه در طبیعت و به ویژه اطراف استانبول می روید و مردم به راحتی می توانند به میزان دلخواه از این سبزی کوهی بچینند و این سوپ خوشمزه و گیاهی را تهیه کنند. البته همان طور که می دانید برگ های این گیاه بسیار گزنده و دردناک هستند و به همین دلیل حتما باید با دستکش چیده شوند. در ترکیه هنگامی که سوپ آماده شد به آن سیب زمینی اضافه می کنند و معتقدند که سیب زمینی بافت و طعم واقعی سوپ را به آن می دهد.

سوپ گزنه (Isirgan Corbasi)

۷- سوپ بادام ( Badem Çorbası)

سوپ بادام یا بادم چورباسی یکی دیگر از سوپ های ترکیه ای است که با طعم لذیذ و مطبوعی که دارد طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. سوپ بادام اولین بار در آشپزخانه قصرهای عثمانی به ویژه قصر ادیرنه تهیه شده است. شهر ادیرنه به خاطر بادام هایش شهرت دارد و در اکثر غذاها از جمله این سوپ لذیذ از بادام استفاده می شود. این سوپ در آن زمان در جشن ها و ضیافت های رسمی شاهزاده جهانگیر و شاهزاده بایزید، پسران سلطان سلیمان طبخ و سرو می شد و کم کم به یکی از محبوب ترین سوپ های ترکیه تبدیل شد. ماده اصلی این سوپ بادام است که با موادی مثل آرد، شیر، آب گوشت و جوز هندی ترکیب می شود و روی آن هم با چند دانه انار و بادام تزیین می شود. این سوپ در عین حال که بسیار خوشمزه است بسیار مقوی و سرشار از ویتامین ای، منیزیم و پتاسیم است.

سوپ بادام ( Badem Corbasi)

۸- سوپ سلطان (Sultan Çorbası)

یکی دیگر از سوپ‌های محلی ترکیه، سوپ «سلطان» است. این سوپ در ترکیه دستور پخت یکسانی ندارد و طعم و رنگ آن در مناطق مختلف این کشور متفاوت است. اما یکی از معروف‌ترین سوپ سلطانی که در اکثر مناطق سرو می‌شود از تخم مرغ، آرد، خامه پرچرب، نخود فرنگی و بادام تشکیل می‌شود.

9- سوپ همسی (Hamsi Çorbası)
ماهی همسی یکی از ساکنین دریای سیاه است؛ از این رو این ماهی‌های کوچک بی‌نوا را به شکل‌های مختلفی در منوی غذایی مردم حاشیه‌ دریای سیاه می‌بینیم! یکی از غذاهای پرطرفدار با این ماهی‌های کوچک، تهیه سوپ آن است. روش‌های زیادی برای سرو سوپ ماهی همسی وجود دارد، اما کره و سیر عضو ثابت تمام دستور العمل‌هاست.

10- سوپ کلم (Lahana Çorbası)

همانطور که از نام این سوپ معلوم است، ماده اصلی آن را کلم تشکیل می‌دهد. کلمی که این سوپ از آن تهیه می‌شود به کلم سیاه شهرت دارد. سوپ کلم سیاه غذای سنتی مردم شمال شرق ترکیه و در منطقه دریای سیاه محسوب می‌شود. نام کلم سیاه را مردم این منطقه به دلیل برگهای سبز تیره و بلند این کلم به آن داده‌اند. در این سوپ علاوه بر کلم سیاه، عصاره پیاز، لوبیای سفید، برنج یا بلغور، آرد ذرت، فلفل قرمز و مرغ نیز وجود دارد.

سوپ کلم (Lahana Çorbası)

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

6 مدل غذای ترکیه ای مخصوص افطار

6 مدل غذای ترکیه ای مخصوص افطار

6 مدل غذای ترکیه ای مخصوص افطار در ماه رمضان بیشتر روزه داران سراغ غذاهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 1 =