مسجد نصرتیه استانبول

مسجد نصرتیه استانبول

مسجد نصرتیه که مسجدی است در خیابان مجلسی مبوسان meclis-I mebusan  واقع در میدان توپ حانه در محله ی بی اوغلو مسجدی است که به فرمان سلطان محمود از سال ۱۸۲۳ تا سال ۱۸۲۶ ساخته شده است. در باره ی اطلاعات کلی این مسجد میتوان گفت که

  • مسجدی است دارای دو مناره
  • مسجدی خاص چون به سبک معماری باروک
  • ساخته شده در مدت زمان سه سال
  • ساخته شده توسط معمار معروف کریکور بایلان
  • سنگ استفاده شده در ساخت این مسجد نیز مرمر است

اما اگر بخواهیم در جزیات مسجد نصرتیه برویم میتوانیم بگوییم این مسجد که دارای دو گلدسته یا مناره میباشد هر کدام از این مناره ها دارای دو بالکن مجزا نیز هستند و یک وضوخانه و اتاق ساعت را نیز دارا هستند.

 

مسجد نصرتیه استانبول دارای اتاق های خصوصی سلطان میباشد که هرکدام از این اتاق ها به زیبایی هر چه تمام طراحی شده اند، از دیگر خصوصیات زیبای این مسجد میتوان به گنبد آن که با برگ طلای چوبی حکاکی شده است میتوان گفت و همچنین در داخل مسجد نصرتیه توسط استادان معروف خوش نویسی دوره ی عثمانی تزیین شده است،

زیبایی دیگری که میتوان گفت این است مثل منیر این مسجد همانند سنگ مورد استفاده برای ساخت مرمر میباشد که این مرمر با حکاکی های زیبا به قشنگی حکاکی شده است.

مسجد نصرتیه به علت حکآکی های منحصر به فرد و گنبد زیبایش و همچنین دو مناره ی خوش ساخت خود و محل ساخت و سبک  معماری خاص خود جز یکی از زیباترین و محصدر کننده ترین مساجد استانبول به حساب میاید، به خاطر زیبایی که دارد معروف است. اما اکثر مسجد های استانبول به دلیل تاریخی که دارند معروف هستند که از این لیث مسجد نصرتیه یک مسجد خاص است.

هنگام بازدید از مسجد نصرتیه این نکته را توجه داشته باشید که هنگام نماز و گفتن اذان مسجد برای بازدید کنندگان تعطیل میشود و اجازه بازدید نمی دهند و فقط برای عبادت میتوانید داخل این مسجد شوید درست مثل دیگر مساجد تاریخی استانبول.

هنگامی که وارد مسجد نصرتیه میشوید تاریخی که در حکاکی ها و مناره ها وجود دارد حیرت کنندس و حتما یکی از مساجدی در استانبول است که باید دید.

از آن جایی که مسجد نصرتیه در نزدیکی دریا قرار دارد پس آب و هوای مناسبی دارد، و همچنین در نزدیکی این مسجد پارک توپ حانه و علاوه بر آن کافه هایی برای گذزاندن وفت خود در آن جا قرار دارد.

اما در نزدیکی مسجد نصرتیه یک مکان تاریخی و زیبایی به نام برج ساعت توپ حانه قرار دارد که هنگام بازدید از این مسجد توصیه میشود این مکان زیبا را نیز بازدید کنید.

همچنین در نزدیکی مسجد مکان دیگری است که بازدید آن خالی از لطف نیست و این مکان موزه ی صنعت مدرن استانبول است با این که این موزه در بین توریست ها معروف نیست اما بازدید از این موزه جالب است و توصیه میشود.

نحوه دسترسی به مسجد نصرتیه استانبول

از آن جا مسجد نصرته در میدان توپ حانه واقع شده است که یکی از میدان های معروف استانبول است و هم در محله بی اوغلو قرار دارد دسترسی آسانی دارد زیرا هم ایستگاه اوتوبوسی در نزدیکی مسجد قرار دارد و هم میتوان با تاکسی به راحتی به این مسجد رفته و از آن بازدید کنید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد نصرتیه استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + دوازده =