پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

خیابان سئوک چشمه استانبول

خیابان سئوک چشمه استانبول

وقتی در محله های قدیمی و تاریخی استانبول قدم می زنید، درست قبل از ورودی topkapi (توپکاپی)، خیابانی نظرتان را به خود جلب خواهد کرد که سراسر پوشیده از خانه های تاریخی استانبول است.

قدمت خیابان سئوک چشمه که در بخش تاریخی استانبول واقع شده، به قرن هشتم می رسد. این خیابان نامش را از چشمه ای گرفته که در سال ۱۸۰۰ در این خیابان ساخته شده است. این خیابان که در آن آب انبارهای باقی مانده از امپراطوری رم، مخازن آب و خانه های قدیمی استانبول، به وفور به چشم می خورند، با عناصر تاریخی این محله کاملا سازگار است.

این خیابان که در دهه ی ۸۰، به طور کامل تعمییر و بازسازی شد، دارای ۹ هتل است و آب انبارهای باقی مانده ازامپراطوری رم، به عنوان می خانه در آن شروع به کار کرده اند. در این خیابان رفت و آمد اتومبیل ها ممنوع شده است و هریک از خانه ها اسم مختص به خود را دارند: خانه ی یاسمین، خانهی پیچ امین الدوله، خانه ی گل سرخ، خانه ی سنبله های بنفش و…

سئوک چشمه و چشمه ی خنک

سبک دکوراسیون در این خانه ها که نمونه ای از معماری سنتی ترکیه هستند، به شدت تحت تاثیر قرن ۱۹ می باشد. جزئیاتی نظیر پرده های مخمل، کنسول ها و آینه های بزرگ، در تمام این خانه ها کم و بیش در تور استانبول به چشم می خورند.

کتابخانه ی استانبول
یکی دیگر از بناهای مهمی که در این خیابان قرار گرفته است، کتابخانه ی استانبول است. این کتابخانه از طرف شخصی به نام Çelik Gülersoy تاسیس شده است که متاسفانه او را در سال های اخیر از دست دادیم. وی که یکی از عاشقان حقیقی استانبول بود، پروژه های مهم و ارزشمندی را در خیابان ها و محله های استانبول اجرا کرده است.

این کتابخانه که در سال ۱۹۹۰، درهایش را به روی بازدید کنندگان گشوده است، دارای بالغ بر ۱۰هزار جلد کتب کمیاب و بسیار ارزشمند درباره ی استانبول است. دراین کتابخانه می توانید تمامی شواهد و اسناد مربوط به ریشه های تاریخی استانبول را بیابید و لذت مطالعه، در فضایی تاریخی را تجربه کنید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول

15 جاذبه گردشگری در منطقه بشیکتاش استانبول بشیکتاش(Beşiktaş) در سمت اروپایی استانبول واقع شده و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =