منطقه چنگل کوی استانبول

منطقه چنگل کوی استانبول

منطقه چنگل کوی در جایگاهی مشرف به تنگه، چنگل کوی آرام خوابیده است، که در آن نه تنها مزارع صیفی و خیارش تماشایی است، بلکه بناهای تاریخی زیبایی نیز دارد که در آنجا ساکن شده اند.

 در یکی از بهترین روزهای بهار در شهر استانبول، میتوانید مسیر خودتان را تغییر دهید و به ناحیه مرکزی در اسکودار بیائید،در آن جا یک قایق تفریحی کرایه کنید و کمی پارو بزنید و از ساحل دورشوید  و در آبهای آرام، دراز بکشید و همینطور که خوابیده اید ، مناظر زیبای روستاهای ساحلی لیمانی و بیلربیی را نگاه کنید.

مسیر شما تا چنگل کوی به یک مسیر می رسد که در یک نگاه پر از بناهای ساحلی اسدالله پاشا، باآجرهای قرمز است.در زمانی که به این ناحیه میرسید، عطر و طعم نان ها در حال پخت هوا را پر کرده اند و شاید شما شگفت زده شوید که گویا وارد دنیای دیگری شده اید.

خیابان اصلی را به سمت پایین قدم زنان بپیمایید و از میانه مغازه های با پنجره های کوچک عبور کنید و از کنار ماهی های تازه صید شده، نانوایی های سنتی خانه های چوبی، درب های بسیاری که به خیابان باز شده اند، بناهای که در کنار ساحل هستند و گویا به مانند یک ورق زدن در تاریخ هستند بگذرید، با ساکنان این بخش صحبت کنید و در نهایت از سبزی فروشی های آن منطقه خرید کنید، تمام اینها با فتخار به شما میگویند که شما وارد خیابان سبزی فروشان چنگل کوی شده اید.

جای دیگری که نباید در هنگام قدم زدن در این ناحیه از دست بدهید، مغازه پخت شیرینی های خوشمزه است.

در این ناحیه یک سری از داستانها درباره نامگذاری این بخش روایت می گردد.  با توجه به اطلاعات محدودی که از قرن ۱۵ میلادی در دست است، قدمت این مکان به عصر سلطان مهمت دوم می رسد، در حالی که برای فتح قسطنطنیه آماده می شده است (۱۴۳۵ میلادی)، او متوجه  شد که تعدادی از ملوانان بیزانسی در محله های این روستا پیاده شده اند که به همتایان ترکیه ای خودشان بپیوندند (کلمه «چنگل » یا ملوان برگرفته از یک واژه پارسی است).به همین خاطر، روستا اکنون به عنوان «روستای چنگل کوی» شناخته می شده است. روستای دیگری در اینباره وجود دارد که ادعا می کند که نام روستا برگرفته از نامی است که بعد از بازسازی و به روز رسانی به آن روستا داده شده است.

بدون ملاحظه تمام اسناد و مدارکی که به جا مانده است، چنگل کوی اکنون شهری است که خودش به تنهایی به خاطر نام روستایی زیبا به دست آورده است که در کنار ناحیه بسفروس قرار گرفته است.

چنگل کوی به خاطر فاصله ای که از شهر اصلی دارد تبدیل به یک ناحیه و روستای آرام در ناحیه بسفروس شده است، آن اکنون در خارج کلان شهر بزرگ استانبول قرار گرفته اند.

منطقه بوسفروس اکنون، به خاطر داشتن بناهای چوبی زیبایش شهرت پیدا کرده است. در گذشته چنگل کوی دارای تعداد زیادی از این بناها بوده است.برخی از شواهد تاریخی در اینجا وجود دارد که گویای آن است که این بناها به وسیله آتش سوزی از میان رفته اند.

بنای ساحلی اسدالله پاشا در سال ۱۷۸۳ ساخته شده است که یکی از چند بنایی بوده است که تا کنون به جایی مانده است.یکی از قدیمی ترین ساختمان های بنای ادیپ افندی است که هنوز هم در حال بازسازی می باشد.

ساکنین خونگرم، نوشیدن یک چای دبش

بناهای کنار ساحلی نه تنها نشان دهنده تاریخی این منطقه هستند. بلکه ساکنین  چنگل کوی نیز همچنین بسیار متمایز از دیگران می باشند.افراد قدیمی اینجا رفتار بسیار دوستانه ای دارند و به فعالیت های گوناگونی مشغول هستند.آنچه که آنها را از دیگر بخش های متمایز می سازد، علاقه آن به دوست داشتن رابطه با دیگران است.امروزه، در زمانی که عده ای از ما خانه هایمان را به شکل آپارتمانی می سازیم، و به سختی همسایگان کناریمان را می شناسیم، ساکنین چنگل کوی با همدیگر رابطه ای بسیار دوستانه ای دارند.

در زمان خرید از چنگل کوی ،شما همیشه با احوالپرسی گرم و چهره های دوستانه روبروه می شوید،به گونه ای که فکر میکنید کاسبان و معامله گران این منطقه از قبل شما را می شناسند.

با اینکه شما یک تازه وارد هستید،اما انها به گونه ای با شما رفتار میکنند که گویا شما یکی از اهالی همینجا هستید. به همین خاطر است که بسیاری از افراد بیش از یک و چندروز خودشان را در چنگل کوی می گذرانند.

بسیاری از افراد، آرامش، سادگی  و جو دوستانه ای که در این ناحیه وجود دارد را بسیار دوست می دارند. باغچه های چای، در اینجا وجود دارند که نام آن به زبان محلی به معنای «زیردرختی است» که به شکل منحصر به فردی تنها در چنگل کوی سبز میشوند.

برخی از این گیاهان تا ۵۰۰ سال عمر دارند، این گیاهان گاه تا ۱۵ متر رشد می کنند و قطر نزدیک به ۶.۶ متر و عرض برابر با ۱.۹۲ متر پیدا میکنند. تاریخ این درختان شامل یکی از ناگوارترین حوادث تاریخ بوده است، به همین خاطر است که نام و لقب «قاتل» را دریافت کرده است.همانطوری که داستان ها بیان کرده اند، یک روز یکی از شاخه های این درخت می افتد که سبب میشود افرادی که درزیر آن درخت بوده اند جان خودشان را از دست بدهند.با این شرح، معروفیت باغچه های چای هنوز هم در حد بسیار بالایی قرار گرفته است.

در بسیاری از موارد این خود درختان هستند که فراموش میشوند، یکی از شاخه های این درخت به صورت افقی قرار گرفته است که حدود ۱۲ متر طول دارد.  به همین خاطر، شهرداری اسکودار برای آن کمک های آهنی فراهم کرده است که در فاصله های یک متری از همدیگر قرار گرفته اند.از نظر تاریخی، این درخت اکنون به یکی از درختان به یادگار مانده از گذشته در استانبول تبدیل شد است که از آن بسیار محافظت میکنند.

باغ سلیک گیلرسوی، رئیس جمهور اسبق ترکیه، و باشگاه اتومبیل رانی نیز در خود درختان تاریخی را حفظ کرده اند.

نقشه و موقعیت جغرافیایی منطقه چنگل کوی استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − دو =