بورک،از خوشمزه های ترکیه

انواع بورک (Borek)
بورک یک نوع نان مغزدار است که از خمیر فیلو (یا یوفکا) تهیه می‌شود. این نان خوشمزه را به دو شیوه می‌پزند:

یک تکه و در یک قالب بزرگ: در این حالت بعد از پخت آن را مانند کیک برش می‌زنند و سرو می‌کنند.
کوچک و به صورت شیرینی یا کلوچه
این نان خوشمزه در اصل متعلق به ناحیه آناتولی (ترکیه امروزی) است. به مرور در نواحی بالکان، مدیترانه و شرق اروپا نیز بورک محبوب شد. بورک در ناحیه غربی آسیا نیز طرفداران خود را دارد. البته این نان بسته به ذائقه نواحی گوناگون با مواد متفاوتی پر می‌شود و طعم‌های مختلفی دارد. امروزه این نان یکی از اصلی‌ترین نمادهای فرهنگ غذایی ترکیه محسوب می‌شود.

انواع بورک
این نان لذیذ در ترکیه به روش‌های متفاوتی پخته می‌شود و مواد تشکیل‌دهنده هرکدام با دیگری متفاوت است. در ادامه با سه مورد از معروف‌ترین بورک‌ها آشنا خواهید شد:

بورک آب:
یک از رایج‌ترین انواع بورک، بورک آب است. خمیر این بورک به صورت لایه‌های نازک در یک ظرف بزرگ پخته می‌شود. سپس لایه‌های خمیر را به ترکیب پنیر فتا، جعفری و روغن آغشته می‌کنند و روی هم قرار می‌دهند. روی خمیر را کره می‌زنند و قالب را در تنورهای مخصوص سنگی می‌گذارند و خیلی زود خارج می کنند؛ چراکه این بورک همان‌طور که از اسم‌اش مشخص است نباید زیاد خشک شود. در واقع، بورک آب چیزی شبیه به لازانیای ایتالیایی است.

بورک آب

بورک سیگاری
این نوع بورک همان‌طور که از اسم‌اش مشخص است ظاهری استوانه‌ای شکل دارد. در واقع، خمیر با موادی مثل پنیر فتا، سیب‎زمینی و جعفری یا در بعضی مواقع گوشت چرخ‌کرده یا سوسیس پر شده، به صورت سیگار پیچیده می‌شود. البته نوع سبزیجات این نان هم بسیار محبوب است. شما می‌توانید بورک‌های سیگاری‌ای در ترکیه پیدا کنید که با اسفناج، تره‌فرنگی و حتی کدو پر شده‌اند و البته بسیار لذیذند. نکته جالب در مورد بورک سیگاری این است که به دلیل جلوگیری از تداعی سیگار کشیدن در سال ۲۰۱۱، برخی از نان‌فروشی و شیرینی‌فروشی‌ها نام این بورک را به «بورک قلمی» تغییر دادند.

بورک سیگاری

بورک بازویی
این بورک یکی از هیجان‌انگیزترین بورک‌هایی است که در ترکیه می‌توانید میل کنید. دلیل انتخاب نام آن این است که شما باید بیشتر از هر زمان دیگری برای پیچیدن این بورک از بازوهایتان استفاده کنید. در واقع مقداری مواد شامل گوشت چرخ کرده، پنیر، اسفناج و فلفل یا سیب‌زمینی داخل یک خمیر پهن ریخته می‌شود و آن را می‌پیچند و زمانی که کاملا پیچیده شد، به شکل حلزونی آن را درون قالب قرار می‌دهند.

بورک بازویی

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

بستنی ماراش ترکیه، نهمین دسر محبوب جهان

بستنی ماراش ترکیه، نهمین دسر محبوب جهان

بستنی ماراش ترکیه، نهمین دسر محبوب جهان «ماراش دوندورما (Maraş Dondurması)»، بستنی سنتی و محبوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =