آزمون YÖS، راه میانبر دانشجویان دو تابعیتی برای ورود به دانشگاه های ترکیه

آزمون YÖS، راه میانبر دانشجویان دو تابعیتی برای ورود به دانشگاه های ترکیه

آزمون YÖS، راه میانبر دانشجویان دو تابعیتی برای ورود به دانشگاه های ترکیه

برخی گزارش ها نشان می دهد تعداد قابل توجهی از شهروندان دو تابعیتی ترکیه، برای تسهیل ورود به دانشگاه های این کشور به جای شرکت در آزمون ورودی سراسری دانشگاه ها (YKS) که توسط سازمان آموزش عالی کشور ترکیه برگزار می شود، از تابعیت های ترکیه ای خود انصراف داده و در آزمون متقاضیان خارجی (YÖS) که نسبتا آسان تر است شرکت می کنند.

به گزارش وب سایت خبری حریت در روز 9 فوریه، در حالی که سالانه بیش از 3 میلیون متقاضی در آزمون سراسری YKS که مختص شهروندان ترکیه است شرکت کنند، برخی از متقاضیان دوتابعیتی راه میانبر را انتخاب کرده و در آزمون YÖS که مختص متقاضیان بین المللی است شرکت می کنند.

گفتنی است که آزمون YKS به دلیل رقابت بالای متقاضیان ورود به دانشگاه در سطح علمی بالاتری برگزار می شود و سخت از آزمون YÖS است.

در نتیجه این کار، متقاضی برای ورود به دانشگاه به جای پاسخ به سوالات متنوع زبان ترکی، ریاضیات، علوم پایه و علوم اجتماعی، آزمون ساده تر با تعداد سوالات کمتر که تنها شامل توانایی ریاضیات پایه است را می دهد.

در این صورت احتمال قبولی متقاضی رشته «پزشکی» که در آزمون YKS حدود 0.00001 درصد است، در آزمون YÖS به 6 درصد می رسد.

به گفته سازمان برگزارکننده آزمون YÖS متقاضیان دو تابعیتی که می خواهند در این آزمون شرکت کنند باید تا اول جولای سند انصراف از شهروندی خود را به سازمان ارائه دهند.

این روند معمولا 3 تا 5 ماه زمان میبرد. گفتنی است شهروندان دو تابعیتی که از تابعیت ترکیه خود خارج شوند، فرصت دارند تا ظرف دوسال دوباره به تابعیت ترکیه بازگردند.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی پسوند ki یا ضمیر ارتباطی برای کوتاهی کردن جملات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 3 =