سفر به ترکیه در ماه محرم و روز عاشورا

سفر به ترکیه در ماه محرم و روز عاشورا

گردشگران تور ترکیه مایلند اطلاعاتی در مورد سفر به ترکیه در ماه محرم و روز عاشورا کسب کنند . حدود 99 درصد از جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند. مسلمانان ترکیه تاکید دارند که زنده نگه داشتن واقعه کربلا و روز عاشورا یک وظیفه مهم برای همه مسلمانان است. عاشورا دهمین روز از ماه محرم ، روز مقدس مسلمانان است.شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که در این روز حسین بن علی- امام سوم شیعیان – و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر سعد کشته شدند. شیعیان در این روز سوگواری می‌کنند. همچنین اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی می‌دانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند و این روز را گرامی و روزه گرفتن در این روز را مکروه می‌دانند .

سوگواری ماه محرم در ترکیه

آغاز ماه محرم در ترکیه توسط علما و روحانیون بر سر منابر اعلام می شود و مسائل و خطبه های دینی این ماه حداقل در دهه اول محرم به واقعه کربلا، شهادت امام حسین (ع) فرزندان و یاران آن حضرت اختصاص می یابد. مردم اهل سنت آناتولی عشق و علاقه بسیار زیادی به اهل بیت پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) دارند و در کلیه شئون زندگی اجتماعی و دینی خود آن را به نمایش می گذارند. گرچه اهل سنت ترکیه مراسم آیینی و تعزیه خوانی ندارند، ولی سخنرانان مذهبی، وعاظ و علما در دهه اول محرم معمولا از این حادثه یاد می کنند و بر حقانیت امام حسین (ع) در قیام عاشورا صحه می گذارند و بر” یزید” و خاندان او لعنت می فرستند.

  

مراسم آیینی دهه اول محرم و تعزیه خوانی و سوگواری در ترکیه تنها توسط شیعیان انجام می گیرد که ترک ها به آنها ” جعفری ” می گویند. جعفری ها شامل ایرانیان مهاجر و مقیم و بومیان ترکیه هستند که بیشتر در شهر استانبول ساکنند و آیین های خود را در مساجد ایرانیان و یا شیعیان بومی برگزار می کنند.

آیین های تاسوعا و عاشورای استانبول تنها به عزاداری و سوگواری ختم نمی شود، بلکه تعدادی از هنرمندان با اجرای شبیه خوانی و تعزیه خوانی توجه حاضران رابه مظلومیت اهل بیت (ع) و ظلم و ستم دستگاه یزید جلب می کنند.

در طول 12 روز محرم علویان با حضور در سالن های اجتماعات مخصوص خود، که ” جم اوی ” ( خانه جم ) نامیده می شود، در سوگ شهدای کربلا و عزاداری می کنند. سیاهپوش کردن معابر، بر تن کردن لباس های سیاه، سینه زنی و زنجیر زنی به شیوه ای که جعفری ها انجام می دهند در میان علویان مرسوم نیست.

در 12 محرم غذای مخصوصی در خانه های جم علویان پخته می شود که به آن غذا ” عاشوره ” می گویند. عاشوره نوعی آش است که باید مواد اولیه آن از 12 ماده غذایی از قبیل بلغور گندم، نخود، عدس، لوبیا، کشمش، قیسی، بادام، فندق و انواع ادویه تشکیل شود، که معمولا علویان آن مواد را به صورت نذری هدیه می کنند. پختن عاشوره در میان اهل سنت ترکیه نیز رواج دارد، که معمولا در بین 10 محرم تا 15 محرم در خانه ها توسط مردم پخته و به عنوان نذری در میان همسایگان توزیع می شود.

آش عاشوره

عاشوره غذای مخصوص محرم در ترکیه

به اعتقاد اهل سنت ترکیه، کشتی حضرت نوح (ع) در 10 محرم به خشکی رسید، خانواده و پیروان آن حضرت از باقیمانده مواد غذایی که در کشتی داشتند آشی را پخته و در بین سرنشینان کشتی توزیع کردند. گرچه این سنت به طوفان بزرگ نوح نسبت داده می شود ولی با توجه به نام آش ” عاشوره” و تقارن آن به ایام شهادت سالروز شهیدان و سرور آزادگان عالم و یاران با وفای آن حضرت، چنین بر می آید که این سنت بیشتر در ارتباط با واقعه کربلا در میان مردم آناتولی رواج یافته است.

اگر با تور ترکبه در این ایام سوگواری به ترکیه سفر کنید، می توانید با شیعیان ترکیه در عزاداری امام حسین و یارانش شرکت کنید. این آیین به اندازه ای با شکوه و دیدنی است که بسیاری از جهانگردان برای مشاهده این آیین در روزهای تاسوعا و عاشورا به استانبول سفر می کنند. البته لازم به ذکر است که این روزها جز تعطیلات رسمی ترکیه نمی باشد و می توانید از دیدنی های ترکیه بازدید کنیدT البته برخی از مراکز خرید استانبول و دیگر شهرها ممکن است بسته باشند.

درباره‌ی عرفان

همچنین ببینید

10 نکته مهم برای اولین سفر به استانبول

10 نکته برای کسانی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند! استانبول با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =