دانستنی هایی در مورد مجوز اقامت خانواده در ترکیه

دانستنی هایی در مورد مجوز اقامت خانواده در ترکیه

اجازه اقامت خانوادگی چیست؟

اجازه اقامت، برای خارجیانی که قصد اقامت طولانی مدت در ترکیه را دارند صادر می گردد. برای اخذ اجازه اقامت در ترکیه راه های گوناگونی وجود دارد. یکی از آنها اجازه اقامت خانوادگی می باشد، این نوع اجازه اقامت به افرادی که با یک شهروند ترکیه که در ترکیه اجازه اقامت دارد و یا افرادی که مشمول ماده ۲۸ قانون شماره ۵۹۰۱ می گردند ازدواج نمایند، اعطاء می گردد.

دانستنی هایی در مورد مجوز اقامت خانواده در ترکیه

فرزندانی که از مجوز اقامت خانواده بهره مند می شوند، می توانند تا ۱۸ سالگی بدون نیاز به دریافت مجوز تحصیلی در ترکیه اقامت کنند. در مجوز اقامت خانواده فرزندان، رضایت والدین در صورت وجود پدر یا مادر با حضانت مشترک در خارج از ترکیه مورد نیاز می باشد.

مجوز اقامت خانواده همسران خارجی که قبلا با شهروند ترک ازدواج کرده و مجوز دریافت نموده ولی اینک جدا شده اند، می تواند به مجوز اقامت کوتاه مدت تبدیل شود. اما برای این باید همسر حداقل ۳ سال با مجوز خانواده در ترکیه اقامت کرده باشد. به علاوه اگر توسط دادگاه خانواده ثابت شود که همسر جدا شده در معرض خشونت خانوادگی قرار گرفته است، شرط ۳ ساله نیاز نخواهد بود. فرزندانی که حداقل ۳ سال با مجوز خانواده اقامت کرده باشند، از لحظه ای که ۱۸ سالشان تمام شد، می توانند مجوزهای خود را تبدیل به مجوز کوتاه مدت نمایند.

دلایل عدم تمدید، لغو و یا رد مجوز اقامت خانواده به میزان زیادی با دلایل عدم تمدید، لغو و یا رد مجوز اقامت کوتاه مدت یکسان می باشد. در مورد لغو، یکی از تفاوت های موجود بین این دو اقامت، مدت زمان حضور در ۱ سال اخیر در خارج از ترکیه می باشد. در مجوز اقامت خانواده، چنانچه مدت زمان اقامت در خارج از کشور طی ۱ سال اخیر ۱۸۰ روز باشد، مجوز خانواده لغو می شود. تفاوت دیگر نیز این است که در نتیجه رد شرایط اخذ مجوز اقامت خانواده، شخص خارجی نمی تواند مجوز اقامت کوتاه مدت را دریافت کند.

به غیر از همه این ها، یکی دیگر از دلایل رد و یا لغو مجوز اقامت در بعضی موارد، بستگی به درخواست مربوطه از طریق ازدواج و یا مجوز کسب شده از راه ازدواج دارد. فرد خارجی که با یک شهروند ترک ازدواج کرده می تواند برای مجوز اقامت خانواده درخواست دهد. اما قبل از صدور و یا تمدید مجوز خانواده، در صورت وجود شک معقول که آیا ازدواج صرفا به خاطر اخذ مجوز صورت گرفته یا نه، از سوی فرمانداری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در پایان تحقیق، چنانچه ثابت شود ازدواج با این منظور صورت گرفته، مجوز اقامت خانواده صادر نمی شود و در صورت صدور، لغو می گردد.

بعد از صدور مجوز، بازرسی هایی توسط فرمانداری ها در زمینه واقعی و یا فرمالیته بودن ازدواج صورت خواهد گرفت. به این ترتیب مجوز اقامت خانواده ای که در نتیجه ازدواج فرمالیته لغو شده بود، در محاسبه کل زمان اقامت خارجی در درخواست های بعدی، برای اخذ مجوز اقامت در نظر گرفته نمی شود.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 14 =