تفاوت خانه‌های ترکیه با خانه‌های ایران!!

تفاوت خانه‌های ترکیه با خانه‌های ایران!!

مانند همه جای دنیا، از روی سبک معماری و خانه‌های ترکیه می‌توان به فرهنگ و سبک زندگی مردم‌اش پی برد. اگر قصد مهاجرت به ترکیه و یا خرید خانه در ترکیه را داشته باشید ممکن است در ذهن‌تان سوال پیش بیاید که خانه‌های ترکیه چه تفاوتی با خانه‌های ایران دارد؟ در ادامه شما را با این تفاوت‌ها آشنا خواهیم کرد:

برای اجاره خانه‌های ترکیه معمولا پول پیش وجود ندارد. اگر هم درخواست پول پیش داشته باشید، مبلغ آن حدود دو برابر اجاره خواهد بود. این در حالی است که در ایران حتی رهن کامل هم بسیار رایج است و در صورت رهن و اجاره، ممکن است چندین برابر پول اجاره پول پیش درخواست شود.

خانه‌های ترکیه معمولا مبله اجاره داده می‌شوند و مبلغ اجاره نیز تا حد زیادی به لوازمی که در خانه موجود است بستگی دارد. این در حالی است که برای اجاره خانه مبله در ایران گزینه‌های محدودی پیش روی شما خواهد بود؛ چرا که بر خلاف خانه‌های ترکیه، خانه‌های ایران مبله اجاره داده نمی‌شوند.

بیشتر خانه‌های ایران، مهمان محور است. به این معنی که سالن پذیرایی و آشپزخانه نسبت به متراژ کلی خانه بزرگ طراحی می‌شود. در حالی که خانه‌های ترکیه کاملا بر اساس رفاه خود شخص طراحی می‌شود. وجود سرویس‌های بهداشتی بزرگ، اتاق‌خواب‌های مستر و بالکن‌های بزرگ در خانه‌های ترکیه به همین دلیل است.

ما در ایران آپارتمان‌هایی ۳۰۰ متری یا بالاتر هم داریم، اما خانه‌های ترکیه اگر بالای ۲۰۰ متر باشند به ندرت آپارتمانی هستند. خانه‌های متراژ بالا بیشتر ویلایی، دوبلکس با سالن پذیرایی نهایت ۵۰ متری هستند.

تفاوت های دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از…
در طراحی خانه‌های دو خوابه، مانند ایران، یک خواب ‌کوچک‌تر از دیگری است که به “اتاق کودک” معروف است. بنابراین، اگر به دنبال دو اتاق خواب بزرگ هستید، بهتر است که یک خانه ۳ خوابه بگیرید.

در طراحی خانه‌های ترکیه چندان به ظواهر پرداخته نمی‌شود. برای مثال، از گچ‌بری یا پوشش‌های تزئینی استفاده نمی‌شود، همچنین از نماهای لوکس نیز خبری نیست. در عوض، کمتر مجتمع مسکونی‌ای را می بینید که استخر و سالن بدنسازی نداشته باشد. در واقع، مردم ترکیه بیشتر از ظواهر به دنبال آرامش و رفاه‌شان هستند.

بر خلاف ایران که زندگی در برج یک زندگی لوکس محسوب می‌شود و تنها اقشار سطح بالای جامعه می‌توانند چنین زندگی‌ای را تجربه کنند، در ترکیه مردم متوسط نیز می‌توانند از زندگی در برج‌ها لذت ببرند. برای مثال، استانبول برج‌های بالای ۴۰ طبقه دارد که افراد معمولی به راحتی می‌توانند یک واحد در آن‌ها اجاره کنند. دلیل قیمت مناسب این برج‌ها این است که واحد برای اجاره در استانبول بسیار زیاد و قیمت‌ها رقابتی است. بنابراین، صاحبان برج‌ها ترجیح می‌دهند به جای خالی ماندن واحدهایشان آن‌ها را با قیمت‌های پایین‌تر اجاره بدهند. البته توجه داشته باشید که این موضوع درباره اجاره واحد است، نه خرید آن!

خانه‌های ترکیه به ندرت شخصی هستند و بیشتر آپارتمان‌نشینی رایج است؛ مگر این که خانه بسیار قدیمی و در محله‌هایی باشد که مردم به شدت سنتی هستند.
مردم در ترکیه ترجیح می‌دهند در خانه‌های کوچک زندگی کنند. برای مثال، تا خانواده‌ای ۴ نفره نباشد خانه بالای ۱۰۰ متر نمی‌گیرند.

هزینه های شارژ واحدهای مسکونی در ترکیه
در ترکیه همه خانه‌ها (به جز خانه‌های شخصی) باید شارژ پرداخت کنند. این شارژ بابت هزینه سرایدار، برق مشترک و نگهداری از مشاعات است و هزینه آب و برق و گاز جداگانه محاسبه می‌شود.
در اجاره خانه‌های ترکیه پس از عقد قرارداد دیگر مستاجر به هیچ عنوان نباید برای مشکلات خانه با صاحب ملک تماس بگیرد؛ زیرا بیشتر خانه‌های ترکیه مدیر ساختمان و تیم تاسیساتی دارند که رایگان یا با مبلغ بسیار ناچیز مشکلات خانه را برطرف می‌کنند. بنابراین، مستاجر فقط با مدیر ساختمان در ارتباط است.

هر مستاجر در ترکیه بعد از عقد قرارداد، باید قبض آب، برق و گاز را به نام خود ثبت کند. به این ترتیب، میزان استفاده او به طور کامل مشخص می‌شود و بدهی‌های قبل دیگر به مستاجر مربوط نخواهد بود. مستاجر اگر بدهی نداشته باشد، پس از اتمام قرارداد، می‌تواند به اداره مربوطه مراجعه کرده و این پول را پس بگیرد.

اگر مستاجری بخواهد قبل از پایان قرارداد خانه را تخلیه کند، می‌بایست اجاره یک سال را بپردازد.

مبلغ اجاره خانه‌های ترکیه نسبت به خریدشان بسیار کم است. اما مردم ترکیه به دلیل رشد خوبی که بازار مسکن در ترکیه دارد، خانه می‌خرند. طبق آمار رسمی دولت ترکیه، رشد قیمت مسکن روندی صعودی و سالانه دارد.

منبع:https://bit.ly/2FYrOSX

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

سفارت ترکیه در تهران

سفارت ترکیه در تهران

سفارت ترکیه در تهران / آدرس، شماره تماس و اطلاعات مهم هنگامی که قصد ورود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =