تظاهرات شهروندان ترکیه در حمایت از مسلمانان اویغور

تظاهرات شهروندان ترکیه در حمایت از مسلمانان اویغور

شهروندان ترکیه با برگزاری تظاهرات در شهرهای استانبول، بورسا، قونیه و آدانا به سیاست سرکوبگرانه چین علیه مسلمانان اویغور در ترکستان شرقی اعتراض کردند.

ده‌ها تن از شهروندان ترکیه به دعوت «جنبش انسان و تمدن» جهت اعتراض به فشار و سیاست سرکوبگرانه دولت چین علیه مردم مسلمانان اویغور، با تجمع مقابل مسجد فاتیح استانبول و حمل پرچم تُرکستان شرقی و شعارهایی مانند “علیه ظلم دعا کن”، “مردم ترکستان تنها نیستند” و “ملت مسلمان ذلت را قبول نکن” تظاهرات کردند.

سرکان دمیرل، یکی از اعضای جنبش مذکور طی سخنانی به نیابت از طرف شرکت‌کنندگان در این تجمع اظهار داشت:

«هدف چین نابودی هویت مسلمانان در ترکستان شرقی است. اویغورها به علت اعتقادات و هویت ناب اسلامی خود، مورد نسل‌کشی قرار می‌گیرند. دولت جمهوری خلق چین برای آنان دو گزینه تعیین کرده است؛ با فرهنگ مردم این کشور همگون شده و مانند آنان زندگی کنید یا جان خود را از دست خواهید داد.

ترکستان شرقی از 70 سال گذشته تحت اشغال چین قرار دارد و به دلیل عدم دسترسی به دنیای خارج نمی‌تواند ظلمی که به مردم این منطقخ وارد می شود را به گوش جهانیان برساند. 350 هزار مسلمان در چین زندانی هستند. امید آنها به ترکیه است. این کشور باید با اعمال فشار بر چین و انجام اقدامات لازم در اسرع وقت به یاری اویغورها بشتابد.»

مردم شهر بورسای ترکیه نیز امروز پس از ادای نماز صبح در بزرگترین مسجد این شهر در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه جمهوری خلق چین علیه مسلمانان اویغور در ایالت تُرکستان شرقی (سین کیانگ) این کشور تظاهرات کردند.

عبدالحمید امین، یکی از تُرک‌های اویغور در این تجمع با قرائت بیانیه آنان اظهار داشت:

«حدود 5 میلیون نفر از مسلمانان چین در اردوگاه‌های بازآموزی (شستشوی مغزی) زندانی هستند. اویغورها در تُرکستان شرقی امکان ادای فرایض دینی، از جمله نماز و روزه را ندارند.

چین قصد پاکسازی قومی در این منطقه را دارد. ما منتظر صدای جهان اسلام هستیم. به فرموده حضرت علی، “اگر نمی‌توانی با ظلم مقابله کنی، لااقل آن را بر زبان بیاور”. ما نیز می‌خواهیم صدای اعتراض به این ظلم باشیم».

مردم شهر قونیه ترکیه نیز در اعتراض به سیاست‌های دولت چین در سرکوب مسلمانان تُرک اویغور در ایالت تُرکستان شرقی (سین کیانگ) این کشور تجمع اعتراضی برگزار کردند.

مصطفی اکرم دوغان، مسئول دفتر «جنبش انسان و تمدن» در قونیه طی سخنانی در جمع تظاهرکنندگان تصریح کرد:

«تُرک‌های اویغور در معرض ظلم و شکنجه سیستماتیک قرار و خطر قتل‌عام آنان وجود دارد. تُرکستان شرقی به یک زندان رو باز تبدیل شده و جمهور خلق چین در صدد پاکسازی هویت مسلمان و تُرک آنان است.»

شهروندان ترکیه در استان آدانا نیز پس از اقامه نماز صبح در اعتراض به ظلم و نقض حقوق بشر مسلمانان اویغور توسط چین تظاهرات کردند.

گفتنی است عبدالرحیم هئییت از اساتید موسیقی اویغوری در زندان های چین کشته شد. وی سال 2017 و بدون ارائه هیچگونه دلیلی در اورومچی بازداشت و به 8 سال زندان محکوم شد. او پیش از آن نیز بارها به دلیل خواندن ترانه «آتیلار» (نیاکان) توسط چین محاکمه شده بود.

چندین سازمان حقوق بشری اوت گذشته در نشست کمیته مبارزه با نژادپرستی سازمان ملل متحد درباره جامع مسلمانان اویغور در ژنو اعلام کردند: «این مسلمانان به بهانه مواضع سیاسی خود در مراکز (کمپ های) بازآموزی یا تغییر عقیده تحت بازداشت هستند. حدود سه میلیون مسلمان اویغور بدون هیچ محاکمه‌ای در کمپ ها نگهداری می شوند».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز از نقض سیستماتیک حقوق مسلمانان اویغور در منطقه خودمختار سین‌کیانگ (ترکستان شرقی) خبر داده است.

ده گروه از 56 گروه اتنیکی در چین را مسلمانان تشکیل می‌دهند. اقلیت‌های مسلمان هوئی، تُرک‌های اویغور، قرقیز، قزاق، تاتار، اوزبک، تاجیک، سالار، بائوآن و دونگ شی گانگ در شمال و شمال غربی چین زندگی می‌کنند.

مسلمانان هوئی و اویغور دارای دو منطقه خودمختار به نام های نینگشیا و سین کیانک(ترکستان شرقی) هستند. مسلمانان در برخی مناطق نیز دارای مدیریت محلی خودمختار هستند. دولت کمونیست چین در سال 1949 منطقه ترکستان شرقی را اشغال و اسم آن را به سین کیانگ تغییر داد.

منبع:آناتولی

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

سلام به ترکی استانبولی

انواع سلام در زبان ترکی استانبولی

آموزش انواع سلام در زبان ترکی استانبولی ردیف اصطلاحات معادل ترکی استانبولی سلام در موقعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − دو =