برج ساعت نصرتیه استانبول

برج ساعت نصرتیه استانبول

عثمانیان علاقه زیادی به معماری و ساخت بناها و آثار ساختمانی داشته‌اند. معمولاً هر یک از پادشاهان این دوره تلاش می‌نمود بیش از دیگری از خود بناهای تاریخی به یادگار بگذارد. این علاقه آن‌ها امروزه ترکیه را به کشوری غنی در حوزه فرهنگ و گردشگری تبدیل کرده و نقش بسزایی در صنعت توریسم این کشور دارد. می‌توان گفت که آن‌ها با خلق این شاهکارها موفق شدند حتی پس از مرگ به ترکیه منفعت و سود برسانند و دین خود را به کشور و مردمشان ادا کنند.

از جمله آثار تاریخی جالب توجه در شهر استانبول که شما در طول زمان حضور خود در تور استانبول می‌توانید از آن دیداری داشته باشید، برج ساعت نصرتیه استانبول است که در ادامه بحث آن را به شما معرفی می‌کنیم.

  

برج ساعت نصرتیه استانبول (Tophane Saat Kulesi) که به برج ساعت توپ حانه استانبول نیز شناخته می‌شود، در محله توپ حانه و در مجاورت بخش بی اغلو استانبول قرار گرفته است. این برج ساعت قدیمی در ورودی مسجد نصرتیه استانبول و کوشک توپ حانه ترکیه واقع شده و در ناحیه اروپایی تنگه بسفر استانبول جای گرفته است.

برج ساعت نصرتیه استانبول به فرمان سلطان بزرگ عثمانی، سلطان عبدالمجید اول (۱۸۶۱-۱۸۲۳) ساخته شده و طراح و معمار اصلی این بنا، معمار معروف عثمانی بالیان (Garabet Amira Balyan) بوده است. مراحل ساخت این اثر بزرگ تاریخی در سال ۱۸۴۸ تکمیل شد.

سبک معماری برج ساعت نصرتیه استانبول فرم نئوکلاسیک دوره عثمانی است و این برج چهار گوش دارای سه طبقه بوده و ارتفاع آن به ۱۵ متر می‌رسد و ساعت در طبقه انتهایی این برج و در قاب و حفاظی شیشه ای و فلزی قرار گرفته است. بر سر در ورودی آن یک طغرا یا خوشنویسی سلطنتی از نام سلطان عبدالمجید اول به چشم می‌خورد. امروزه ساعت این برج کار نمی‌کند و خود ساعت و صفحه آن نیاز به تعمیرات اساسی دارد. در اواسط دهه ۱۹۵۰ میلادی برج ساعت نصرتیه استانبول و خود مسجد نصرتیه به همراه کیپ تاون کیوسک در یک طرح قرار گرفتند. قرار بر این بود که طبق نقشه گسترش شهری و به منظور ساخت بزرگراه تخریب شده و از تاریخ حذف شوند که خوشبختانه از این واقعه جان سالم به در بردند و همچنان می‌توانند مورد بازدید علاقه‌مندان و تاریخ دوستان قرار بگیرند.

امروزه برج ساعت نصرتیه استانبول در محدوده بندر گمرک این شهر واقع است و اجازه بازدید از آن وجود ندارد.

نحوه دسترسی به برج ساعت نصرتیه استانبول
شما برای بازدید از برج ساعت نصرتیه استانبول می‌توانید از خطوط اتوبوس شهری استانبول استفاده کنید. کافی است که در ایستگاه Salıpazarı پیاده شده و کمی تا برج ساعت پیاده روی نمایید.
شما با وسیله نقلیه شخصی به این منطقه بیایید نیز مشکلی برای جای پارک نخواهید داشت چرا که پارکینگ عمومی در نزدیکی مسجد و برج ساعت وجود دارد. همچنین در محدوده برج ساعت نصرتیه استانبول کافه‌ها و رستوران‌های معروف و خوبی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها یک فنجان چای و کلوچه میل کرده و در باغ‌های سرسبز توپ حانه قدم بزنید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی برج ساعت نصرتیه استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =