افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در ترکیه

افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در ترکیه

افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در ترکیه

شاخص قیمت مواد غذایی در ترکیه که از سال 2013 تا 2018 دوبرابر شده بود، در پنج سال اخیر (2023-2018) هفت برابر شد.

به گزارش بی بی سی ترکی در تاریخ 5 فوریه، با آغاز جنگ اوکراین و روسیه در 24 فوریه 22، قیمت موادغذایی در جهان طی یک سال حدود 30 درصد افزایش یافت و سپس به سطح قبلی بازگشت. اما در ترکیه، با توجه به سقوط لیر در مقابل دلار، افزایش قیمت مواد غذایی همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، قیمت اکثر محصولات، به خصوص اجزای مورد نیاز برای تولید مواد غذایی، بر اساس قیمت های جهانی و با ارزش دلار تعیین می شود. به همین دلیل، افزایش ارزش دلار در مقابل لیر منجر به افزایش سریع قیمت مواد غذایی در ترکیه شده است.

منمن املت ترکیه ای

در این گزارش، افزایش مواد غذایی در چند سال گذشته و تاثیر آن بر دستورالعمل بعضی از غذاها، از جمله منمن (Menemen)، بررسی شده است. هزینه این املت ترکیه ای برای 4 نفر در سال 2022 به 16.63 لیر، در سال 2023 با افزایش 84 درصدی به 30.6 لیر و در سال 2024 با افزایش 100.8 درصد به 61.46 لیر رسید.

افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی در ترکیه

بی بی سی می گوید در تهیه این قیمت، دستورات و مقادیر موجود در بخش «آشپزی سنتی» پورتال فرهنگ وزارت فرهنگ و گردشگری را ملاک قرار داده است.
همچنین در محاسبه هزینه، موادی مانند نمک، فلفل سیاه و آب که در هر آشپزخانه یافت می شود و هزینه های بسیار کمی دارد، اضافه نشده است.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × چهار =