پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

آیا خارجیان می توانند از هلال احمر ترکیه کمک نقدی دریافت کنند؟

آیا خارجیان می توانند از هلال احمر ترکیه کمک نقدی دریافت کنند؟

پروژه های در حال اجرای هلال احمر ترکیه در حمایت از پناهندگان کدام ها هستند؟

استانبول سرا در این نوشته به ارائه اطلاعات در رابطه با هلال احمر ترکیه و کارت هلال احمر خواهد پرداخت. همچنین در مورد کمک های نقدی هلال احمر ترکیه به پناهندگان و مهاجرین توضیح خواهیم داد.

در 11 ژوئن 1868 گروهی از پزشکان آرمانگرای عثمانی گرد هم آمده و انجمنی را تاسیس کردند. این انجمن در ابتدا نام عربی هلال احمر را به خود گرفت، اما بعدها به دستور مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه نام ترکی “قیزیل آی” به معنی “هلال احمر” به آن داده شد. هلال احمر ترکیه یک سازمان مردم نهاد می باشد که از 11 ژوئن 1868 تا به امروز در کنار نیازمندان ترکیه و سراسر جهان است.

هلال احمر ترکیه نماد همبستگی در شرایط نیاز، مهربانی در زمان رنج و خوشبینی در برابر تفاوت هاست و نیز نشانگر انسانیت، مرحمت، بی طرفی و صلح در سخت ترین لحظات جنگ است. هلال احمر ترکیه با حرکت از وظیفه انسانی که بر عهده دارد و ماهیت مردمی و داوطلبانه بودن آن، در کلیه شرایط جنگ و صلح و نیز مواجهه با بلایای طبیعی، بدون هیچ گونه چشمداشتی در کنار نیازمندان بوده و تسکین دهنده آلام آنها و رفع کننده نیازهایشان می باشد.

کمک ها نقدی هلال احمر ترکیه بر مبنای قیزیل آی کارت (کارت هلال احمر)

هلال احمر ترکیه با گردهم آوردن ابعاد بشردوستانه بخش های خصوصی و دولتی، ابتدا بر مبنای معیارهای خاص و تعریف شده، نیازمندان را شناسایی کرده و با دادن قیزیل آی کارت (کارت هلال احمر) به طور منظم به آنها کمک نقدی می کند. این کمک مادی با استفاده از زیرساخت های بانکی، به حساب بانکی ذینفعان نزد حالک بانک واریز می شود.

برنامه قیزیل آی کارت (کارت هلال احمر) برای اولین بار در سال 2011 برای شهروندان ترکیه اجرا شد. شهروندان سوریه که با آغاز جنگ داخلی در این کشور در مارس 2011 وادار به ترک خانه و زندگی خود شده و به ترکیه مهاجرت کردند، ابتدا تنها از کمک های انسانی ضروری منجمله کمک های مواد غذایی هلال احمر بهره مند شدند. بعدها پروژه قیزیل آی کارت (کارت هلال احمر) در سال 2012 با هدف ارائه کمک های غذایی و رفع نیازهای اساسی گروههای حساس ساکن اردوگاههای پناهندگان وارد عمل گردید. این پروژه 9 برنامه یا پروژه مختلف دیگر را در نیز خود جای داده است که 3 مورد از این پروژه ها به اتمام رسیده و 6 مورد از آنها در حال انجام است.

با هدف افزایش مقاومت گروه های نیازمند در برابر شرایط اقتصادی و ایجاد هماهنگی و سازگاری اجتماعی در آنها، برنامه های مختلفی توسط هلال احمر ترکیه در چارچوب قیزیل آی کارت (کارت هلال احمر) در حال اجرا است که بسته به شرایط افراد و نیازهای آنها می توان برنامه کمک های نقدی متفاوتی را تعریف کرد. با توجه به توانایی عملیاتی هلال احمر ترکیه و مهارت آن در مدیریت اطلاعاتی، می توان برنامه های مختلفی را برای گروه های هدف مختلف در رده های مختلف تعریف کرد و این برنامه های را با کمک اهدا کنندگان و شرکای مختلف عملی نمود. در ساختار فعلی برنامه قیزیل آی کارت (کارت هلال احمر)؛ برنامه های مختلفی نظیر کمک های بشردوستانه در مورد نیازهای اساسی، آموزشی، آموزش حرفه ای و حفاظتی ارائه می شود.

قیزیل آی کارت (کارت هلال احمر) یک بستر مناسب برای انجام کمک های بشردوستانه نقدی است که در بنیه سازمان هلال احمر ترکیه فعالیت می کند. این برنامه با کمک نهادهای خیریه مردمی، سازمان های دولتی و خصوصی در حال اجرا است. در چارچوب این برنامه، کمک های نقدی به حساب نیازمندان نزد حالک بانک ترکیه واریز می شود.

پروژه های در حال اجرای هلال احمر ترکیه در حمایت از پناهندگان

1- برنامه حمایت غذایی از ساکنین اردوگاه پناهندگان، بخش: کمک غذایی

2- برنامه کمک به سازگاری اجتماعی (SUY)، بخش: نیازهای اساسی

3- برنامه کمک آموزشی مشروط (ŞEY)، بخش: آموزش

4- برنامه آموزش زبان ترکی برای بزرگسالان (YTDE)، بخش: آموزش

5- پروژه کمک هزینه راه برای شرکت در کلاس های آموزشی (KHD)، بخش: منابع امرار معاش

6- پروژه کمک هزینه راه برای حضور در دوره های آموزش شغلی، بخش: منابع امرار معاش

7- پروژه کمک هزینه روزانه راه (GHD)، بخش: منابع امرار معاش

8- پروژه امید در آشپزخانه (KHD)، بخش: منابع امرار معاش

9- پروژه پشتیبانی از قربانیان تجارت انسان (İTMD)، بخش: حفاظتی

از بین این پروژه ها، پروژه کمک هزینه روزانه راه (GHD)، پروژه امید در آشپزخانه (KHD) و پروژه پشتیبانی از قربانیان تجارت انسان (İTMD) به اتمام رسیده است و 6 پروژه دیگر هنوز ادامه دارد.

برنامه حمایت غذایی از ساکنین اردوگاه پناهندگان، بخش: کمک غذایی

برنامه حمایت غذایی از ساکنین اردوگاه که در مورد 6 اردوگاه پناهندگی موقت در داخل ترکیه اجرا می گردد، با همکاری مشترک هلال احمر و اداره کل مهاجرت ترکیه و نیز برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل(WFP) به پیش برده می شود.

در چارچوب این برنامه به هر یک از افراد واجد شرایط که در داخل اردوگاه پناهندگان زندگی می کنند، کارت هلال احمر داده می شود که این کارت ماهانه 50 لیرترک شارژ می گردد. افراد می توانند با مراجعه به فروشگاههای موجود در داخل اردوگاه، مواد غذایی به ارزش 50 لیر خریداری کرده و پول آن را با این کارت پرداخت کنند. هدف از اجرای این پروژه که از سال 2012 در حال اجراست، فراهم کردن امکان دسترسی افراد به مواد غذایی مورد نیاز با انتخاب آزادانه خود آنهاست. این پروژه با حمایت کشورهای آلمان، ژاپن، کره جنوبی، نروژ و ایالات متحده و از طریق برنامه جهانی غذا در ترکیه در حال اجراست.

تعداد 55 هزار و 858 تن از افراد ساکن اردوگاههای پناهنگان تحت حمایت این پروژه هستند که تقریبا 50 درصد از آنان را زنان و 50 درصد را نیز مردان تشکیل می دهند. در این چارچوب تا به امروز مجموعا 656 میلیون و 484 هزار و 670 لیره ترک به ذینفعان کمک نقدی برای تهیه مواد غذایی ارائه شده است.

منبع:trt

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه

گواهی تولد برای اقامت در ترکیه گواهی تولد در ترکیه گواهی تولد به سندی گفته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =