پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

۱۰ پاساژ جذاب و قدیمی استانبول

۱۰ پاساژ جذاب و قدیمی استانبول

فرانسیز گچیدی (Fransız Geçidi)
گچیدی در ترکی به معنی دروازه است. دروازه‌ی فرانسیز در ساحل کاراکوی بازتابی از حضور پررنگ بازرگانان اروپایی در این ناحیه در دوران عثمانی است. این بازار که در سال ۱۸۶۰ ساخته شده و نمای آن از بالا شبیه صلیب است، در سال ۱۹۹۲ به شکل همان معماری نئوکلاسیک باشکوهش بازسازی شد. طبقه‌ی پایین آن با کافه‌ها و رستوران‌های درهم برهم پر شده است. فضای این بازار تماشایی است، صبحانه‌ی ترکی، غذاهای تازه‌ی دریایی و دسر کادایف را هم می‌توانید در این بازار امتحان کنید. اگر اهل عکاسی هستید، در استانبول سوژه‌ی عکاسی زیاد پیدا می‌شود اما از میان ۱۰ پاساژ جذاب استانبول، عکس‌خور این‌یکی از همه بیشتر است.

نشانی: خیابان موم‌خانه، روبروی کلیسای ارتودکس، دومین ورودی در خیابان کمان‌کش

هازوپولو پاساجی (Hazzopulo Pasajı)
طاق این بازار قدیمی شیشه با شاخه‌های درخت پوشیده شده است. کف سنگ‌فرش‌شده‌ی این بازار در محله‌ی بی‌اوغلو از خیابان استقلال شروع می‌شود و تا خیابان مشروطیت ادامه دارد و در مرکزش غلغله‌ای از چای و قلیان و تخته‌نرد در جریان است. نام این پاساژ از یک خانواده‌ی بانکدار یونانی آمده که این بازار را در سال ۱۸۷۱ میلادی افتتاح کردند. در این بازار علاوه بر این‌که نشانه‌هایی از استانبول قرن نوزدهم می‌بینید، طلا، کتاب دست دوم و تی‌شرت‌هایی با طرح استانبول پیدا می‌کنید.

نشانی: خیابان استقلال، پلاک ۱۱۶

آسلیهان پاساجی (Aslıhan Pasajı)
اگر با دیدن اشیا و جاهای قدیمی احساسات‌تان فوران می‌کند، این بازار خوراک خودتان است. این بازار که به نام بازار صحاف‌ها یا صحافلار چاریشی (Sahaflar Çarsısı) هم شناخته می‌شود (دومین بازار کتاب‌های دست‌دوم)، در دوطبقه ساخته شده و چیزهایی که در آن پیدا می‌کنید، شامل کتاب و مجلات و نشریات دست‌دوم است. دو جین مغازه در هر طبقه در حکم کتابخانه‌های همیشه در جنب‌وجوشی هستند که هر چیزی از اسطوره‌شناسی آناتولی تا داستان‌های عامه‌پسند و هنر معاصر را می‌فروشند. شاید بین ۱۰ پاساژ جذاب استانبول، این‌یکی فرهنگی‌ترین‌شان باشد.

نشانی: خیابان مشروطیت، شماره‌ی ۱۰

اطلس پاساجی (Atlas Pasajı)
درست شبیه مراکز خرید امروزی، بسیاری از بازارهای سرپوشیده‌ی قدیمی استانبول نیز در گذشته هم برای خرید و هم برای سرگرمی و تفریح طراحی و ساخته می‌شدند. پاساژ اطلس، از سال ۱۹۴۸ یک سینما به‌نام سینما اطلس و یک سالن کوچک تئاتر را در خود جای داده است. درست شبیه چیچک‌پاساجی، این ساختمان قدیمی که هنوز پابرجاست. سینما و تئاتر را که رد کنید، فروشگاه‌های کوچک و تودرتویی را می‌بینید که پوشاک و عتیقه و یادگاری‌های جورواجور می‌فروشند.

نشانی: خیابان استقلال، پلاک ۱۳۱

چیچک پاساجی (Çiçek Pasajı)
چیچک پاساژی که امروزه مجموعه‌ای از رستوران و کافه است، سال‌ها پیش توسط یک بانکدار یونانی ادر محله‌ی بی‌اغلو را ساخته شد. نام اصلی این پاساژ «سیت د پرا» (Cité de Pera) است که هنوز بین ستون‌های پرنقش‌ونگار و ساعتِ بالای ورودی قابل مشاهده است. «چیچک» در ترکی به معنای گل است چون در گذشته یک تبعیدی روس در این محل دسته‌گل می‌فروخته است. در طبقه‌ی اول این پاساژ فقط رستوران‌ و بار می‌بینید با انواع مزه‌ها و غذاها و نوشیدنی‌های ترکی و بین‌المللی که موسیقی زنده‌ی استانبولی دارند و با نوازنده‌هایی که بالای میزها می‌ایستند و برای مشتری‌ها می‌نوازند.

نشانی: خیابان استقلال. پلاک ۸۰

آوروپا پاساجی (Avrupa Pasajı)
ورودی این بازار که سقفش با شیشه پوشیده شده، نزدیک مشهورترین خیابان استانبول یعنی خیابان استقلال قرار دارد که به‌راحتی قابل تشخیص نیست. این پاساژ محل عرضه‌ی عتیقه‌جات، منسوجات، سرامیک و چراغ‌های تزیینی است. از بین ۱۰ پاساژ جذاب استانبول، این‌جا برای عتیقه‌بازها از همه جذاب‌تر است. این بازار در گذشته آینالی پاساجی نامیده می‌شد (بازار آینه‌ها) که در آتش‌سوزی سال ۱۸۷۰ آسیب دید. ردیفی از فیگورهای کلاسیک هنوز در سنگ‌برجسته‌های دیوار این پاساژ دیده می‌شوند که تا سقف شیشه‌پوش پاساژ امتداد دارند.

نشانی: خیابان مشروطیت، پلاک ۸

سوریه پاساجی (Sriye pasajı)
این پاساژ با معماری نئوکلاسیک به دست یک سوری‌الاصل به نام حسن هالبونی پاشا، اولین مسلمانی که ریاست اتاق بازرگانی استانبول را عهده‌دار شد، ساخته شده است. یک چای‌خانه‌ی سنتی نزدیک ورودی این پاساژ قرار دارد و یک کافه با موسیقی زنده در انتهای دالان جمعیت را به سمت خود فرا می‌خواند. با ورود به این فضا انگار شیرجه زده‌اید در دهه‌ی شصت میلادی. اُلدفشن‌ها و آن‌هایی که با دیدن یک تکه لباس قدیمی و آستین‌پفی یا آباژور مخمل و تابلوهای نقاشی از خوشی مورمورشان می‌شود، این‌یکی را حتما دوست خواهند داشت.

نشانی: خیابان استقلال، پلاک ۱۶۶

توکالتیان پاساجی (Tokatlıyan Pasajı)
پاساژ توکالتیان تحت مالکیت یک ارمنی به نام میگیردیچ توکالتیان که در گذشته هتل «اِم. توکالتیان» نامیده می‌شد ساخته شده است. این بنا در محله‌ی تاریخی‌ استانبول که امروزه بی‌اوغلو نام دارد، جا خوش کرده و افراد مشهوری مانند شامل لئون تروتسکی و آتاتورک در آن اقامت داشته‌اند. در سال‌های ۱۹۵۰ کاربری ساختمان تغییر کرد و بنای آن بازسازی شدو یک کلیسای ارمنی آن را خرید. بعدها اتاق‌های هتل، جایشان را به فروشگاه‌های کوچک دادند. تماشای این پاساژ تجربه‌ی وهم‌آمیزی است که با قدم‌زدن در امتداد سلمانی‌ها، چای‌خانه‌ها و فروشگاه‌های آثار چاپی، نگاه وهم‌انگیزی از گذشته‌ی این محله به‌دست می‌آورید. در میان پاساژهای جذاب استانبول این‌یکی از همه وهم‌انگیزتر و مالیخولیایی‌تر است.
نشانی: خیابان استقلال، پلاک۷۶

آکمار پاساجی (Akmar Pasajı)
پاساژ آکمار در منطقه‌ی آسیایی کادیکوی قرار دارد. این پاساژ بیشتر از همه قصه و شایعه پشت سر خود دارد. فروشگاه‌های این منطقه نوارها، صفحه‌ها و سی‌دی‌ها و تی‌شرت‌های موسیقی می‌فروشند. اگر اهل موسیقی هوی‌متال و راک سنگین هم نباشید، برای سلیقه‌های ملایم‌تر هم چیزهایی مانند کریستال و سنگ‌های قیمتی و کتاب‌های دست دوم در این پاساژ وجود دارد.

نشانی: خیابان موهوردار، پلاک ۷۰ (No 70 Caddesi Mühürdar)

آزناوور پاساجی (Aznavur Pasajı)
این بازار ابتدا در سال ۱۹۰۰ به صورت یک بلوک از آپارتمان‌های لوکس با محوطه‌ی خصوصی ساخته شد. معمار برجسته‌ی ارمنی، هوسپ آزناوور نام خودش را بر این ساختمان گذاشته است. امروزه پاساژ آزناوور یک مرکز اصلی وقت‌گذرانی است که در آن تا دل‌تان بخواهد در آن شلوارهای رنگی، لباس‌های پانکی، لباس زیر و سرپوش‌های متنوع دیده می‌شود. انواع جواهرات ارزان‌قیمت و چشم‌نظر را همچنین می‌توانید در این بازار پیدا کنید. مانند بیشتر بازارهای فهرست ۱۰پاساژ جذاب استانبول این پاساژ هم در خیابان استقلال قرار دارد.

 

نشانی: خیابان استقلال، پلاک ۱۰۸

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

brandium avm ataşehir

مرکز خرید برندیوم استانبول

مرکز خرید برندیوم استانبول مرکز خرید برندیوم استانبول (Ataşehir Brandium Avm) یکی از مراکز خرید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دوازده =