همه چیز در مورد آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

همه چیز در مورد آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

آزمون تومر ( TÖMER) چیست؟
آزمون تومر یا کفایت زبان ترکی آزمونی است که توسط مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی برگزار میگردد و از سطوح مختلفی برخوردار است . این آزمون برای مراکز مختلف آموزشی و غیره حائز اهمیت میباشد و یکی از پیش شرط های ورود به دانشگاه هایی که زبان تدریس آنها به زبان ترکی استانبولی است میباشد.
این آزمون از سطح A1 شروع و تا سطح C2 پیش میرود. لازم به ذکر است نمره دریافتی شما در این آزمون نمایانگر سطح شما خواهد بود .
شاید بپرسید فرق بین A1 که اصلا منجر به دریافت مدرک تومر نمی شود چه فرقی با سطح C2 دارد؟
یکی از این تفاوت ها بطور مثال حداقل نیاز نمره مربوط برای ورود به دانشگاه ها میتواند باشد زیرا دانشگاه های مختلف سطح بخصوصی را از آزمون تومر برای جذب دانشجویان خارجی دارند.

این آزمون در اکثر شهر ها برگزار میشود. در استانبول تقریبا هر هفته امکان شرکت در آزمون وجود دارد.
همچنین شرکت در این آزمون و دوره زبان در استانبول ترکیه نیازی به گرفتن ویزای تحصیلی و تقبل هزینه های اضافی نیست و با اقامت توریستی یک ساله امکانپذیر است.

TYS آزمون ترکی استانبولی
این آزمون شامل چه قسمت هایی است:
این آزمون از ۴ بخش خواندن ؛ نوشتن ؛ گوش دادن ؛ صحبت کردن تشکیل شده است.
در بخش خواندن , ۴۰ سوال بصورت درست یا غلط و یا ۴ گزینه ای داده میشود که باید در ۶۰ دقیقه جواب داده شود.
در بخش گوش دادن نیز همانند خواندن عمل میشود و ۴۵ دقیقه زمان دارد.
در بخش نوشتاری نیز با ۱ سوال در زمان ۲۰ دقیقه و یا ۲ سوال در ۴۰ دقیقه برگزار میگردد.
بخش مکالمه به دو صورت انفرادی و گروهی برگزار میگردد در مکالمه انفرادی ۱ سوال در ۵ دقیقه و در گروهی ۷ سوال در ۱۰ دقیقه باید جواب داده شود.

YOS آزمون یوس
این آزمون تا سال ۲۰۱۰ توسط سازمان سنجش ترکیه به صورت سراسری برگزار میگردید ولی از سال ۲۰۱۱ بنا بر تصویب مقررات نظام آموزشی ترکیه به صورت مستقل توسط هر دانشگاه برگزار میشود و دانشچویان داوطلب ابتدا باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نموده سپس اقدام به ثبت نام نماید و از انجا که اغلب دانشگاهها در زمانهای مختلف اقدام به برگزاری این امتحان مینمایند متقاضیان بدون داشتن محدودیت میتوانند در تمامی امتحانات دانشگاهها به شرط هم زمان نبودن شرکت نمایند.امتحانات غالبا شامل ۷۰ سوال از ریاضی و هندسه و هوش میباشد که تعداد سوالات در هر یک از مفاد نسبت به نظر دانشگاه متغیر میباشد و زمان غالبا حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه در نظر گرفته میشود.

شرایط متقاضیان شرکت در این امتحان
متقاضیان باید یا سال اخر دبیرستان باشند و یا فارغ التحصیل دبیرستان باشند.
متقاضیان باید جزء اتباع خارجی باشند .
چنانچه متقاضی در بدو تولد تبعه کشور ترکیه بوده و بعد ها از تبعه آن کشور خارج گردیده باشد باید تاییدیه های مورد نظر را از وزارت کشور و ثبت احوال دریافت و ارایه نماید.
اتباع کشور ترکیه که یا قبرس شمالی که دوره دبیرستان را کاملا در خارج از ترکیه گذرانده باشند حق شرکت در این آزمون را دارند.

آزمون ALES
این آزمون توسط سازمان سنجش ترکیه برگزار میگردد. OSYM : OCME SECME VE YERLESTIRME MERKEZI
این آزمون مختص به کسانی است که میخواهند در مقطع ارشد و دکتری تحصیل نمایند الزامی است و امتیاز دریافتی نقش بسیار مهمی در پذیرش در رشته ها را ایفا میکند.
این امتحان شامل ۲ بخش ادبیات ترکی وریاضی و هوش میباشد. SOZEL——SAYISAL
غالبا زمان پاسخگویی ۱۸۰ دقیقه و زبان آن ترکی میباشد.
داشتن اطلاعات کامل و محض ریاضی لازم است ولی کافی نیست . دانستن فنون مهارت در تست زنی همراه با علم در موفقیت افراد اهمیت بسزایی دارد.

آزمون SAT
این آزمون مخصوص کسانی است که متقاضی ورود به دانشگاههای امریکایی هستند میباشد . این آزمون به زبان انگلیسی برگزار میگردد.
نمره دریافتی این آزمون اهمیت فوق العاده در پذیرش دانشگاهها دارد . دانشگاههای که این نمره برایشان حایز اهمیت هستند شامل دانشگاه حاجت تپه ؛ دانشگاه فنی استانبول ؛ دانشگاه بغازیچی ؛دانشگاه خاورمیانه و………..میباشند.
این ازمون بطور کلی و به شکل جدید در سال ۲۰۰۵معرفی گردید و مدت زمان ان غالبا ۳ ساعت و ۴۵ دقیقه میباشد و نمره بین ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ میباشد که از ۳ قسمت ۸۰۰ امتیازی تشکیل گردیده که شامل ریاضیات ؛ درک مطلب ؛ و آزمون نوشتاری میباشد البته سازمان برگزار کننده اعلام نموده که سبک امتحان تغییر خواهد کرد و سیتم نمره دهی به ۱۶۰۰ باز خواهد گشت و قسمت نوشتاری آن اختیاری خواهد بود.

TUS- آزمون تخصصی پزشکی
این آزمون به ۲ صورت آزمون زبان خارجی و آزمون علمی برگزار میگردد . در آزمون زبان خارجی دانشجو باید ۶۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز را بدست آورد و سپس میتواند وارد آزمون علمی شود. این ۲ آزمون در ۲ روز متوالی انجام خواهد پذیرفت.
آزمون زبان خارجی در ۲ گروه انجام میپذیرد.

گروه اول : انگلیسی ؛ فرانسه ؛ المانی
گروه دوم : اسپانیولی ؛ ایتالیایی ؛ روسی

آزمون گروه اول بصورت تستی و گروه دوم بصورت تشریحی میباشد که به یکی از زبانهای انتخابی انجام میشود. در آزمون گروه دوم متنی متشکل از حدود ۲۰۰ کلمه به یکی از زبانهای گروه دوم ارایه میشود که داوطلب باید انرا به زبان ترکی ترجمه کند.
قبولی در این مرحله تا ۲ سال اعتبار داردو تا ۲ سال میتواند از امتیاز قبولی خود در آزمون علمی استفاده نمایدو از شرکت در آزمون زبان معاف میباشد.
آزمون علمی:
هدف از آزمون علمی انتخاب دانشجویان واجد شرایط جهت ورود به دوره دستیاری در تخصصهای مختلف پزشکی میباشد و بصورت تستی برگزار میگردد. این آزمون حاوی ۳ گروه سوال میباشد.
TTBT- تستهای علوم پایه پزشکی نوع اول
TTB- تستهای علوم پایه پزشکی نوع دوم
KTBT- تستهای کلینیک
فارغ التحصیل از دانشکده پزشکی به سوالات .KTBT . TTBT جواب خواهند داد.
دانشجویان به .TTB ,TTBT جواب می دهند و دانشجویان فارغ التحصیل از دیگر دانشکده ها به TTBT
TTB
بیو شیمی ۲۰%—-میکرو بیوشیمی ۲۰% —-پاتو لوژی ۲۰% —- فارماکولوژی ۲۰% — ناتومی ۱۰% ——- فیزیو لوژی ۶%
جنین شناسی و بافت شناسی ۴%
TTBT.2
بیو شیمی ۴۵%—- میکرو بیولوژی ۴۵% — فیزیو لوژی ۵% —- جنین شناسی و بافت شناسی ۵%—
KTBT
داخلی ۳۰ % —-کودکان ۳۰% —–جراحی ۲۵% —–زنان و مامایی ۱۵%

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

اصطلاحات مهم اپلای تحصیلی به ترکیه,

اصطلاحات پذیرش تحصیلی | اصطلاحات اپلای در زبان ترکی استانبولی

اصطلاحات پذیرش تحصیلی | اصطلاحات اپلای در زبان ترکی استانبولی اگر قصد ادامه تحصیل در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − نه =