موزه ادبیات دیوانی استانبول (مولوی خانه گالاتا)

یکی دیگر از موزه های استانبول که بسیار جالب و دیدنی میباشد،موزه ادبیات دیوانی (مولوی خانه گالاتا) است که در خیابان بی اوغلو قرار دارد.

این موزه در سال 1975 به عنوان موزه فعالیت خودرا آغاز کرد و به یکی از نهاد های فرهنگی و هنری زمانه تبدیل شد.

مولوی خانه ها در طول قرون در کنار علم بر فرهنگ موسیقی ترک نیز تاثیر داشتند.

افرادی دراطراف این مولوی خانه گرد آمدند که در شاخه های مختلف هنری آموزش دیده به طوریکه حرف های بسیاری برای گفتن داشته اند.

در شهر استانبول مولوی خانه در سمت یوکسک کالدرم منطقه بیک اوغلو در انتهای سربالایی یکی از قدیمی ترین خانقاه های این شهر قرار دارد.

در سال 1491 در زمان سلطان بایزید دوم این بنا را به عنوان گاوداری بیگلر بیگی اسکندر پاشا ساختند که اولین شیخ آنجا محمد سما چلبی نام داشت، البته مولوی خانه در زمان سلطان مصطفی سوم (1766 )آتش گرفت و پس از انشای مجدد تا به امروز باقی مانده است.

در سال های بعد این ساختمان توسط سلطان سلیم سوم، سلطان محمود دوم، و عبدالمجید مرمت شد تا اینکه درسال 1925 فعالیت کرد و در سال های 1972-1967 مجددا تعمیر و مرمت گردید.

بطور مجموعه ای دارای حجره های دراویش ، سما خانه ، قسمت شیخ ها و محفل خونکارها قسمت خواهران، کتابخانه ، خانه موقتی، آشپزخانه، مزار ها و حمام است.

نکته 1: با استفاره از کارت موزه می توانید از این موزه به رایگان بازدید کنید.
نکته 2: رقص درویشان (سماع) آخر هفته ها اجرا می شود و باجه بلیط فروش تا ساعت 4 بعد از ظهر باز است.

دسترسی به موزه ادبیات دیوان (گالاتا مولوی حانیسی) استانبول
موزه ادبیات دیوان (گالاتا مولوی حانیسی) استانبول در تمام ایام هفته به جز روزهای دوشنبه به روی عموم بازدیدکنندگان گشوده می‌باشد و ساعت مراجعه به این موزه به شرح زیر است:
تابستان: ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر
زمستان: ساعت ۹:۳۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر

موزه ادبیات دیوان (گالاتا مولوی حانیسی) استانبول در خیابان بی اغلو استانبول قرار دارد. کافه‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های متعددی نیز در آن منطقه وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید به آن‌ها مراجعه نموده و علاوه بر صرف غذا، به خرید سوغاتی نیز بپردازید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه ادبیات دیوان استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =