معرفی سازمان تامین اجتماعی ترکیه (SGK)

معرفی سازمان تامین اجتماعی ترکیه (SGK)

سازمان تامین اجتماعی ترکیه (SGK) (SGK – Sosyal Güvenlik Kurumu)، که از ادغام: صندوق بازنشستگی، بیمه (باع-کور: Bağ-Kur)، و موسسه بیمه اجتماعی (SSK)، تشکیل شده، نهاد ارائه دهنده خدمات تامین اجتماعی در این کشور می باشد.

موسسه تامین اجتماعی (SGK)، با نام قدیمی SSK، نهادی عمومی بوده که شهروندان ترکیه درصورت عضویت، می توانند از خدمات آن بهره مند شوند؛ هدف این سازمان که پیاده سازی سیستم تامین اجتماعی مبتنی بر اصول بیمه اجتماعی است، به راحتی قابل دسترس و از نظر اقتصادی، پایدار می باشد.

موسسه تامین اجتماعی (SGK)

SGK که عهده دار توسعه و پیاده سازی سیاست های تامین اجتماعی در ترکیه است، خدماتش را به اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق تسهیل در تحقق حقوق و تعهدات افراد در مورد تامین اجتماعی و اطلاع رسانی های لازم، ارائه می دهد. این نهاد که در زمینه تامین اجتماعی، با نهادهای بین المللی نیز همکاری دارد، مسئولیت هماهنگی و همکاری با نهادهای عمومی در مورد حقوق تامین اجتماعی شهروندان را نیز، به عهده دار می باشد.

موسسه SGK یک موسسه عمومی است که در چارچوب قانون موسسه تامین اجتماعی (به شماره 5502 مصوب 16 مه 2006)، ایجاد و با ادغام نهادهای صندوق بازنشستگی، بیمه و موسسه بیمه اجتماعی، تحت عنوان «SGK»، ساختار جدید آن مجددا شکل گرفت. این نهاد که از یک سیستم تامین اجتماعی تشکیل شده، طی 150 سال گذشته توسعه یافته است.

تاریخچه موسسه تامین اجتماعی ترکیه

انسان ها در طول زندگی خود، در معرض انواع خطرات: شغلی، جسمی و اجتماعی-اقتصادی، قرار داشته اند که خواسته یا ناخواسته برایشان اتفاق می افتد. لذا، این خطرات باید از میان برداشته، اثرات آن روی اشخاص کاهش یافته یا عواقب آنها اصلاح شوند. علاوه بر آن، انسان ها نیازمند وجود ساختاری پاسخگو به نیازهای فزاینده امنیتی خود هستند تا یک زندگی آرام، شاد و شایسته عزت انسانی، داشته باشند. سازمان تامین اجتماعی با نشات گرفتن از این نیازها، و همچنین با هدف تامین حال و آینده همه اعضای جامعه، بدون هرگونه تبعیضی از نظر اقتصادی و اجتماعی، شکل گرفته است.

در جوامع و پیش از انقلاب صنعتی، خدماتی از این دست توسط: صندوق کمک های مردمی، خود خانواده ها و موسسات مذهبی، تامین می گردید؛ انقلاب صنعتی توانست چشم انداز جدیدی در این زمینه به ارمغان بیاورد. طی دوره مذکور، شرایط نامناسب کار برای کارگران، کارفرمایان را وادار به انجام برخی اقدامات حفاظتی در زمینه سیاست های اجتماعی کرد.

موسسه تامین اجتماعی (SGK)

سیستم تامین اجتماعی به معنای امروزی اش، در اواخر قرن نوزدهم تحقق یافت و کشورهای آلمان و انگلیس جزو پیشگامان این حوزه محسوب می شوند. در سال 1935، مفهوم تامین اجتماعی برای اولین بار در قانون تامین اجتماعی آمریکا معرفی شد. علاوه بر این، در ماده های 22 و 25 بیانیه جهانی حقوق بشر، تامین اجتماعی به عنوان یكی از حقوق اساسی در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: امکان دریافت حق بیمه پرداختی توسط اتباع خارجی

سیستم تامین اجتماعی ترکیه

شیوه های تامین اجتماعی را در تاریخ ترکیه، می توان برای دوره های: آسیای میانه، سلجوقیان آناتولی، عثمانی و دوران جمهوریت، تقسیم کرد.

در دوره آسیای میانه، به دلیل پیوند قوی خانوادگی بین ترک های قدیم، کمک های خانوادگی تحت عنوان «کمک مهم اجتماعی» مطرح و با گذر به زندگی شهری، موسسات بنیادی به عنوان نوعی دیگر از همبستگی اجتماعی، ظهور پیدا کردند.

در قرن هجدهم و در دوره عثمانی نیز، تامین اجتماعی نهادینه تر و برای اولین بار در این قرن، مالیات با هدف کمک های اجتماعی جمع آوری گردید. از آنجایی که جنبش های صنعتی ترکیه، در مقایسه با اروپا بسیار با تاخیر آغاز شد، لذا ترک ها خیلی دیرتر با یک سیستم تامین اجتماعی مدرن آشنا شدند.

اتحادیه کارگری، نخستین نهاد تاسیس شده تامین اجتماعی، توسط قانون در ترکیه بوده که در 1921 و طبق قانون شماره 151، راه اندازی و عضویت در آن ضروری می باشد؛ همچنین، در قانون اساسی سال 1924 نیز حقوق و آزادی های فردی ذکر شده اند.

ایجاد بیمه های اجتماعی و اصول اساسی مربوط به بیمه های اجتماعی، برای اولین بار طبق قانون کار به شماره 3008 و در سال 1936، پیش بینی شد؛ اما این سیستم به دلیل بروز جنگ دوم جهانی، تا سال 1945 تشکیل نشد. اولین قانون زیرشاخه های بیمه های اجتماعی: قانون حوادث کار، بیماری های شغلی و بیمه مادران مربوط به مورخه 1945/06/27 و شماره 4772 می باشد. به موازات قانون مذکور، قانون «موسسه بیمه کار» نیز در تاریخ 1945/07/16 و با شماره 4792 به تصویب رسید.

مهمترین پیشرفت، غیر از آنچه در زمینه تامین اجتماعی ذکر شد، قانون اساسی مربوط به سال 1961 می باشد. بواسطه این قانون، مفهوم امنیت اجتماعی برای اولین بار وارد اصطلاحات اصلی در قانون های مربوط به زندگی حرفه ای-شغلی و سیاست های اجتماعی شد. دوره «توسعه برنامه ریزی شده در کشور» نیز از سال 1963 آغاز گردید.

موسسه تامین اجتماعی (SGK)

اهداف و وظایف موسسه تامین اجتماعی SGK

تامین اجتماعی، یک حقوق انسانی و یک وظیفه دولتی است. در این رابطه، SGK نوعی سیستم حمایتی با هدف تامین نیازهای افراد بدون درآمد و بدون کمک گرفتن از سایر اشخاص می باشد؛ لازمه سیستم تامین اجتماعی در ترکیه، تشکیل یک دولت اجتماعی می بوده. در همین راستا، سیستم تامین اجتماعی با «قانون موسسه تامین اجتماعی» به شماره 5510، استانداردسازی و به ساختاری پایدار و برابر، دسترسی یافته است. ماموریت SGK در چارچوب این اصلاحات، بدین صورت می باشد: ارائه خدمات به شهروندان از بدو تولد تا پایان حیات و نیز ارائه خدمات در زمینه های سلامت، بیمه و حوزه کمک های اجتماعی.

SGK دیدگاه خود را چنین توصیف می کند: «به عنوان نهادی قابل احترام که خدمات تامین اجتماعی موثر، سریع و باکیفیت را در قالب مفهوم «خدمات شهروندی محور» ارائه کرده، اعتماد جامعه را جلب و توازن لازمه را ایجاد می کند»

وظایف SGK در ماده 3 قانون شماره 5502 چنین توصیف شده است:

  • اجرای سیاست های تامین اجتماعی و تلاش برای توسعه این سیاست ها با در نظر گرفتن استراتژی و سیاست های توسعه ملی و برنامه های اجرای سالانه
  • آگاه سازی، تسهیل در استفاده از حقوق و انجام تعهدات افراد حقیقی و حقوقی ای که به آنها خدمات ارائه می شود
  • نظارت بر تحولات بین المللی، همکاری با اتحادیه اروپا و سازمان های بین المللی، انجام مطالعات لازم در مورد توافقنامه
  • تامين اجتماعي با كشورهاي خارجي و اجرای مناسب معاهدات بین المللی در موضوعات مرتبط با تامین اجتماعی
  • ایجاد هماهنگی و همکاری بین ادارات دولتی در حوزه تامین اجتماعی

موسسه تامین اجتماعی (SGK)
خدمات موسسه تامین اجتماعی SGK

سیستم تامین اجتماعی در ترکیه، مواردی چون: تصادفات و بیماری های شغلی، بیماری، زایمان، بیمه های کوتاه مدت، معلولیت، مرگ، پیری و بیمه طولانی مدت را، تحت پوشش خود قرار می دهد.

ارائه خدمات به دارندگان و ذی نفعان شاخه های بیمه کوتاه مدت:

  • پرداخت هزینه توسط بیمه در دوره بیماری موقت یا روزانه
  • دریافت مستمری از بیمه در صورت ناتوانی دائمی
  • پرداخت مستمری به خانواده فردی که در حوادث یا به دلیل بیماری های ناشی از کار، فوت می کند
  • پرداخت کمک هزینه ازدواج برای دختران مستمری بگیر
  • پرداخت مستمری روزانه و موقت برای مادران و بیمارانی که توانایی کار کردن را ندارند
  • پرداخت مستمری شیردهی تحت پوشش بیمه زایمان
  • پرداخت کمک هزینه مراسم تشییع جنازه
  • پرداخت قرض در نتیجه سربازی و زایمان

ارائه خدمات به دارندگان و ذی نفعان شاخه های بیمه بلند مدت:

  • مستمری معلولیت، تحت پوشش بیمه معلولیت
  • مستمری پیری، تحت پوشش بیمه پیری و پرداخت یکجای بیمه
  • مستمری بعد مرگ، تحت پوشش بیمه مرگ و پرداخت یکجای بیمه
  • کمک هزینه ازدواج برای دخترانی که حقوق ماهیانه دریافت می کنند
  • کمک هزینه مراسم تشییع جنازه

ارائه خدمات به دارندگان بیمه های عمومی (GSS):

  • ارائه خدمات و محصولات پزشکی برای فرد بیمه شده و افراد تحت تکفل
  • حمایت از کلیه بیمه شدگان و دارندگان این حقوق در مقابل بیماری ها با مشارکت با ادارات دولتی مربوطه، در تعیین و اجرای موثر سیاست «مراقبت های بهداشتیِ پیشگیرانه فردی»
  • اطلاع رسانی با ابزارهای ارتباطی مختلف به: دارندگان بیمه سلامت عمومی، ذی نفعان و کارفرمایان، در خصوص حقوق و وظایف ناشی از قانون کلی بیمه درمان

موسسه تامین اجتماعی (SGK)

اطلاعات کلی در خصوص SGK

  • سازمان بین المللی کار (ILO – International Labor Organization)، مفهوم «تامین اجتماعی» را اینگونه خلاصه می کند: «حمایت جامعه از اعضای خود، از طریق اقدامات عمومی در جهت محافظت، ایجاد مراقبت های پزشکی و حمایت از خانواده های دارای فرزند، در برابر مشکلات اقتصادی و اجتماعیِ ناشی از، از دست دادن کامل یا بخش قابل توجهی از درآمد به دلیل: بیماری، بارداری، حوادث شغلی، بیکاری، سالخوردگی و مرگ، می باشد»
  • SGK نهادی وابسته به وزارت کار و رفاه اجتماعی است
  • ادغام SSK، بیمه و صندوق بازنشستگی در سال 2006، به عنوان «بزرگترین و مهمترین نوسازی سلامت» در تاریخ تامین اجتماعی جهان به شمار می رود
  • از سال 2016 به بعد، در کل ترکیه تعداد 1 میلیون و 749 هزار و 240 محیط کار و 13 میلیون و 775 هزار و 188 نفر تعداد کل شاغلین بیمه شده در این محیط ها می باشد
  • بودجه SGK در سال 2015، 4 میلیارد لیر و در سال 2016، دارای 20.1 میلیارد لیر کسری بودجه بوده
  • دولت بین سال های 2004-2016 به موسسات تامین اجتماعی، حدودا 70 میلیارد لیر کمک مالی انجام داده
  • بودجه SGK در سال 2017، حدودا 264 میلیارد لیر اعلام گردید
  • تعداد پرسنل فعال SGK در سطح ترکیه، 28 هزار نفر می باشد.

منبع:makaleler

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

سفارت ترکیه در تهران

سفارت ترکیه در تهران

سفارت ترکیه در تهران / آدرس، شماره تماس و اطلاعات مهم هنگامی که قصد ورود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − سیزده =