سفرنامه استانبول

من یکی از آن افرادی هستم که همیشه دنبال فرصت مناسب برای سفر می گردم.

در انتخاب کشورهای اطراف ایران برای سفر ترکیه به خاطر قیمت مناسب گزینه پر رنگی برای من محسوب می شد.

برای شروع سرچ کوچکی در سایت های مختلف انجام دادم و قیمت ها و تاریخ ها را بررسی کردم. بعد از مشورت با یکی دیگر از دوستان به این نتیجه رسیدم که اگر دو نفری به این سفر بریم هزینه هامون کاهش پیدا

می کند و بیشتر به ما خوش می گذرد.

برای دوستانی که شاید کمتر مطلع باشند باید عرض کنم که مثلا اگر قیمت اتاق سینگل 150 لیر باشد، قیمت اتاق دبل 75 لیر است که هزینه بین دو نفر تقسیم خواهد شد.

بعد از آن من و همراهم چمدان ها را آماده کردیم و یک تور لحظه آخری تهیه کردیم.

از آن جایی که ایرانی ها برای ورود به ترکیه نیاز به ویزا ندارند مشکل ویزا هم نداشتیم. چون توری که انتخاب کرده بودیم 3 شب و 4 روز بود ما یک مرخضی 5 روزه گرفتیم و آماده سفر شدیم.

اما بر اساس اطلاعاتی که در این سفر کسب کردیم، سعی کردیم سفرنامه و راهنمای مفیدی را برای شما عزیزان آماده کنیم.

روز اول:

به فرودگاه امام خمینی رفتیم بعد از کارهای معمول سوار هواپیما شدیم. طول زمان پرواز به استانبول حدود 2ساعت و 45 دقیقه بود و بعد از آن ما در فرودگاه آتاتورک از هواپیما پیاده شدیم.

در فرودگاه راهنمای تور با یک ون مسافرین منتظر ما بود تا ما را به سمت هتل ها مشایعت کند. اول از همه به ما گفته شد تا ساعت هایمان را به علت اختلاف ساعت ایران و ترکیه، نیم ساعت به عقب بکشیم.

راهنمای تور در طول مسیر به هتل، برنامه ها را به مسافرین اعلام کرد. البته چون نرخ تورهای روزانه به دلار بود من و دوستم از خریدشان خودداری کردیم. البته بعضی از مسافرین بنا بر شرایط مالی خودشان تورهای

روزانه را خریداری کردند.

به دلیل اینکه من و دوستم می خواستیم سفر ماجراجویانه ای داشته باشیم و البته از قبل هم اطلاعاتی دراین خصوص جمع آوری کرده بودیم، کمی شرایط مان بهتر بود.

مثلا می دانستیم که استانبول 3 تا منطقه دارد، منطقه تکسیم که یک منطقه توریستی و مقصد گردشگرانی است که برای خرید به استانبول می روند، بشیکتاش که جزو مناطق لوکس محسوب میشود و در نهایت

منطقه آکسارای و لالعلی که جز مناطق مقرون به صرفه برای کسانی است که می خواهند اقتصادی تر سفرکنند و فاصله کمی نسبت به نقاط دیگر استانبول دارد.

هتل ما در منطقه تکسیم واقع شده بود. بعد از رسیدن به هتل و ارائه ووچر به رسپشن و پر کردن فرم و گرفتن کارت کلید وارد اتاق شدیم.

چون ما معتقد بودیم باید در سفر، نهایت استفاده از زمان را انجام داد و استراحت را می توان در خونه انجام داد. به همین خاطر زودتر از سایرین گشت و گذار را شروع کردیم.

در ابتدا کارتی به نام museum pass تهیه کردیم که هریک به قیمت 85 لیر بود. با این کارت می شد در عرض 72 ساعت یعنی 3روز از 8 موزه استانبول دیدن کرد که با یک حساب سرانگشتی می شد فهمید که کلی

به نفعمان بود، چون ورودی ایاصوفیه به تنهایی 40 لیر بود و بقیه جاذبه ها هم حدودا 20 لیر!

بخاطر قیمت بالای تاکسی، نقشه سیستم حمل و نقل عمومی را تهیه کردیم و طوری هماهنگ کردیم که بتوانیم به تمام جاذبه هایی که قصد دیدن آن را داشتیم، با مترو یا تراموا یا اتوبوس دسترسی کنیم.

برای اینکه بتوانیم از سیستم حمل و نقل عمومی به راحتی استفاده کنیم استانبول کارت (قابل تهیه از دکه ها و سوپر مارکت ها) خریدیم که قیمت مترو از 3لیر روبه 1.9لیر کاهش می داد.

بعد از آن به دلیل آن که هوا روبه تاریکی می رفت تصمیم گرفتیم تا شام ترکی رو در یکی از محله های استانبول بخوریم و برای استراحت به هتل مراجعه کنیم. ما که از قبل تعریف اسکندرکباب های ترکیه رو شنیده

بودیم همان را سفارش دادیم. طعم عالی داشت.

روز دوم:

با صدای زنگ ساعت بیدار شدیم و سریع به طبقه پایین هتل رفتیم تا زمان صبحانه را ازدست ندیم. صبحانه به صورت بوفه بود و کلی متنوع بود انواع سوسیس، کالباس، پنیر، عسل، مربا، میوه، نیمرو.

بعد از صرف صبحانه آماده شدیم برای رفتن به شهر و اجرای برنامه از پیش تنظیم شده که برای اون روز رفتن به کاخ توپکاپی و مسجد ایاصوفیه بود.به همین خاطر ازهتل پیاده به سمت ایستگاه متروی تکسیم رفتیم وبا

توجه به علامت های راهنما در ایستگاه کاباتاش پیدا شدیم و با تراموی t1 به ایستگاه گلهانه که در نزدیکی کاخ توپکاپی بود رفتیم. به سمت کاخ حرکت کردیم بعد از دیدن کاخ به سمت اتاق های حیاط هدایت شدیم که

در آنجا انواع عتیقه جات ایرانی، عثمانی، چینی و هندی از دورا نهای مختلف نگهداری می شد که بسیار زیبا و چشم نواز بود و در کنار هر یک از این آثار تاریخی و زیبا توضیحات درج شده بود به همراه یک کد که برای

راهنمای صوتی بود که در ابتدای کاخ به مبلغ 25 لیر اجاره داده میشد که البته از زبان فارسی هم پشتیبانی می کرد. نکته جالب این بود که امکان عکس برداری حتی بدون فلش هم در این موزه وجود نداشت. پس از

دیدن موزه وارد محیط حرم سلطان شدیم که سراسر آن پوشیده از ادعیه و نام های خدا بود. بعد از بازدید از حرم سلطان به سمت موزه آرکولوژی که نزدیک کاخ بود رفتیم در انجا عکس برداری برخلاف توپکاپی آزاد بود

البته بدون فلش. یکی از زیباترین جاهای این موزه مقبره اسکندر مقدونیه. بعد از اون برای صرفه جویی در زمان باقی مانده از سفر تصمیم گرفتیم از معروفترین مسجد استانبول یعنی ایاصوفیه هم دیدن کنیم چون فقط 10

دقیقه پیاده با موزه آرکولوژی فاصله داشت. یکی از مزیت های خرید museum pass این بود که مجبور نبودیم در صف های طولانی خرید بلیط معطل بمانیم. ساعت حدود 7 شده بود و هوا کم کم رو به تاریکی می رفت که

تصمیم گرفتیم برای صرف شام به هتل برگردیم. در نزدیکی میدان تکسیم به دونر تکسیم رفتیم که دونرهای فوق العاده ای داشت و بعد از صرف شام به هتل برگشتیم و از فرط خستگی ساعت 9 به خواب رفتیم.

روز سوم:

روز سوم را با یک صبحانه کامل در هتل شروع کردیم. با نقشه ای که از قبل تهیه کرده بودیم برنامه بازدید روزانه را شروع کردیم قرار بر این شد ابتدا برای خرید برویم، همونطورکه خود شما هم می دانید یکی از عادت

های خانم ها خرید بخصوص خرید سوغاتی است.

برای خرید پاساژ جواهر که یک پاساژ 5 طبقه بزرگ با برندهای مختلف پوشاک و لوازم خانگی هست را انتخاب کردیم. با خط اتوبوس 65 به راحتی با پرداخت نفری 4 لیر به پاساژ جواهر رفتیم.

البته ما از مترو به جای تاکسی استفاده کردیم. از مترو تکسیم به سمت حاجی عثمان سوار شدیم و در ایستگاه شیشیلی پیاده شدیم پاساژ جواهر درست در مجاورت درب شرقی ایستگاه بود.

تا حدود عصر اونجا بودیم و کمی هم خرید کرده و ناهار خوردیم. در طبقات بالایی این پاساژ جواهر فودکورت می باشدکه همه جور رستوران و فست فودی از مک دونالد،کینگ برگر و کی اف سی گرفته تا اچ دی اسکندر،

پیده و غذاهای اصیل ترکی در آنجا ارائه می گردد.

ساعت6 بعد ازظهر بود که به سمت هتل راه افتادیم و در مسیر در یک کافه خیابانی نشستیم و یک فنجان چای ترک خوردیم که نفری 4لیر می شد. بعد به هتل برگشتیم.

از آنجایی که اینترنت وایرلس رایگان در هتل موجود بود و فقط کافی بود که رمز را از رسپشن بگیریم تصمیم گرفتیم با خانواده ها به صورت تصویری صحبت کنیم. البته معمولا داخل اتاق ها سیگنال ضعیف هست به همین

خاطر درلابی نشستیم و با سرعت عالی اینترنت با خانواده هامون صحبت کردیم.

بعد با توجه به اینکه خسته بودیم تصمیم گرفتیم استخر و سونای هتل رو امتحان کنیم تا روز بعد یعنی روز آخر را با شادابی و نشاط شروع کنیم. جکوزی یکی از بهترین راه ها برای رفع خستگی پیاده روی و گردش روزانه

هست.

نکته: یک مورد که حتما باید برای علاقه مندان به تور ترکیه اشاره کنم در خصوص پول می باشد. در سفر به استانبول دلار همراه خود داشته باشید چون معمولا در همه مکان ها دلار را قبول می کنند. هرچند برای خرید

به صرفه بهتر است که به میزان نیاز روزانه پول خود را در صرافی و نه داخل هتل چنج کنید.

حالا چرا نباید داخل هتل چنج کنید!! چون معمولا هتل های ترکیه این کار را با ریت بالاتری انجام می دهند که به صرفه نیست .

روز چهارم:

آخرین روز سفر بود، سفری که تا اینجا خیلی خوش گذشته بود. صبح بعد از صرف صبحانه وسایل را جمع و جورکردیم و اتاق را آماده تحویل کردیم. از اونجا که پرواز برگشت ساعت 10 شب بود، زمان زیادی داشتیم.

برای اینکه از روزمان نهایت استفاده را کرده باشیم وسایل را با هماهنگی پذیرش هتل در انبار قرار دادیم و کلید اتاق را تحویل دادیم و به سمت خیابان استقلال حرکت کردیم. خلاصه می گویم، خیابانی پهن که فقط

مخصوص عابران پیاده بود.

البته یک تراموای قدیمی هم در طول آن حرکت می کرد، در دو طرف این خیابان فروشگاه، رستوران و کافه زیادی به چشم می خورند.

من و دوستم در یکی از کوچه های باریک کنار این خیابان چایی خوردیم که روی هم 3 لیر شد. برای ناهار هم پیتزای محلی ترکیه یعنی پیده گرفتیم.

بعد از این همه گشت وگذار تصمیم گرفتیم تا آمدن ماشین ترنسفر به فرودگاه در لابی بشینیم و استراحت کنیم.

به محض رسیدن به فرودگاه به سمت پاسپورت چک رفتیم و بعد از بازرسی کوله پشتی ها و چمدان کوچکی که داشتیم مامور بازرسی آب معدنی و آبمیوه ای که توی کوله پشتی مون بود را گرفت و توی سطل آشغال انداخت!

خلاصه بعد از زدن مهر خروج از کشور ترکیه توی پاسپورت ها به سالن اصلی پرواز ها و فری شاپ ها رسیدیم. در فری شاپ گشت زدیم تا زمان ورود به هواپیما و پرواز برگشت به ایران فرارسید.

نکته 1: اگر تور ترکیه رو با ترنسفر رفت و برگشت میگیرید حتما شماره تلفن تور لیدر را در روز اول بگیرید تا هماهنگی های لازم برای ساعت و ترنسفر برگشت رو باهاش انجام بدید.

نکته2: در فرودگاه قسمت رد شدن از گیت نباید در داخل کیف دستی همراه وسایلی از قبیل مایع جات نظیر( آبمیوه، شامپو، اسپری) داشته باشید چون همان جا توسط مامور بازرسی از شما گرفته میشود.

نکته3: در ترکیه موقع خرید از فروشکاه های معتبر، فاکتورهای بیشتر از 100 لیر از پرداخت بخشی از مالیات معاف (Tax Free) هستند. به همین دلیل موقع خرید، فروشنده به شما فاکتور تکس فری می دهد که با نشان

دادن آن فاکتور و جنس خریداری شده در گیت مربوطه در فرودگاه آن مبلغ به شما برگشت داده میشود.

سفر 4 روزه ما به شهر زیبا و دلنشین استانبول با کوله باری از خاطرات خوب و زیبا به پایان رسید امیدوارم توانسته باشم اطلاعات خوبی در اختیار شما گذاشته باشم.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 نکته مهم برای اولین سفر به استانبول

10 نکته برای کسانی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند! استانبول با …