دلمه گل کدو سبز

دلمه گل کدو سبز
‌‌
این غذا در اصل مربوط به مناطق کناره دریای اژه مثل بدروم مارماریس و ازمیر بوده که به قول خودشون از دسته غذاهای روغن زیتونی هست. غذاهایی که تابستونی بوده و به شکل سرد و در واقع نوعی مزه، پیش غذا و یک وعده غذایی سبک مصرف میشوند.

اما در عین حال در خیلی شهرهای دیگه هم این دلمه با محتوایات مختلف از جمله گوشت چرخکرده و رب تهیه و به صورت گرم به همراه ماست سرو میشه.من اینجا براتون دستور اورجینالش رو که اول توضیح دادم مینوسم یعنی مدل روغن زیتونیش که بدون گوشت بوده و به صورت سرد با روغن زیتون و لیمو سرو میشه.
‌‌
مواد لازم برای تهیه دلمه گل کدو سبز:

مواد لازم مقدار لازم
گل کدو ۱۵ عدد
برنج ۱ لیوان کوچک (۱۲۰ گرم)
پیاز ۱ عدد
روغن زیتون نصف لیوان (۶۰ میلی‌لیتر)
کشمش پلویی ریز نصف لیوان (۶۰ گرم)
چلغوز یا خلال بادام نصف لیوان (۶۰ گرم)
شوید خورد شده ۱ مشت
نعنای خورد شده (اختیاری) ۱ مشت
گوجه متوسط خورد شده(اختیاری) ۱ عدد
ادویه ینی بهار ۱ قاشق چای خوری
دارچین نوک قاشق چای خوری
پودر زیره سبز نوک قاشق چای خوری
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
نمک ۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه دلمه گل کدو سبز

پیاز رو نگینی کنید و توی روغن زیتون رو شعله متوسط-کم تفت بدید تا پیازها نرم و شیشه‌ای بشن، همیشه موقع تفت دادن پیاز نمک رو اضافه کنین چون به سریعتر نرم شدن و پختن پیاز کمک میکنه. برنج و بقیه مواد رو بجز سبزی‌ها ریخته خوب مخلوط کنین، از روی شعله بردارین و سبزی‌ها رو اضافه کنین.

دقت کنین تفت دادن فقط واسه طلایی کمرنگ شدن پیازهاست و بعد از اضافه کردن برنج و بقیه مواد ۵ دقیقه بیشتر لازم نیست تفت بدین.(همیشه برنج دلمه رو از قبل خیس کنین که تو دلمه‌ها نپخته نمونه، مخصوصاً اگه برنج ایرانی باشه ولی برای رسیدن به طعم واقعیش بهتره اگه میتونین از برنج ترکی استفاده کنین)

گل‌ها رو زیر آب ملایم بشورید، اول کاسبرگ‌ها و دمش رو با دست چیده و بعد پرچم زردرنگ گل‌ها رو از وسطشون در بیارید. توی هر گل رو با ۲-۱ قاشق مربا خوری از مخلوط پر کنین سرش رو ببندین و کیپ و پشت به پشت تو قابلمه‌ بچینین تا وا نرند. تا لب دلمه ها آب بریزن و بذارین روی شعله متوسط-کم حدود ۴۰ دقیقه خوب بپزن.

بذارین خنک بشه و هر وقت میل داشتین با کمی روغن زیتون و یک برش لیموی تازه میل کنید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

6 مدل غذای ترکیه ای مخصوص افطار

6 مدل غذای ترکیه ای مخصوص افطار

6 مدل غذای ترکیه ای مخصوص افطار در ماه رمضان بیشتر روزه داران سراغ غذاهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 4 =