پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

مقررات وانواع شرکت در کشور ترکیه

مقررات و انواع شرکت در کشور ترکیه

مقررات شرکت ها

یک شرکت خارجی می تواند در ترکیه به کسب و کار بپردازد مشروط بر اینکه اقدام به تاسیس یک شرکت، شعبه ( Branch) و یا دفتر رابط ( Liaison Office) نماید.

انواع شرکت به لحاظ ساختار:

به طور کلی عبارتند از:

  • شرکت با مسئولیت محدود (Limited Liability Company)
  • شرکت سهامی مشترک ( Joint Stock Corporations)
  • شعبه یا نمایندگی ( Branch)
  • دفتر رابط ( Liaison Office)

شرکت با مسئولیت محدود:

شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بوسیله یک سهامدار نیز قابل شکل گیری است. به طور معمول تعداد سهامداران این نوع شرکت از ۵۰ نفر فراتر نمی رود. این سهامداران ممکن است افراد حقیقی یا حقوقی اعم از مقیم یا غیر مقیم باشد.

از نظر ساختار مدیریتی ، بالاترین بخش در ساختار یک شرکت با مسئولیت محدود مجمع عمومی است که مرکب از سهامداران شرکت است. مجمع عمومی مدیرعامل (مدیرکل) و سایر مدیران شرکت را تعیین می کند که حداقل یکی از سهامداران نیز از جمله مدیران خواهد بود. این مدیران می توانند افراد مقیم ترکیه و یا اتباع خارجی باشند.

جلسات مجمع عمومی نیز سالی یکبار تشکیل می گردد و طی آن گزارش و بیانیه مالی توسط سهامداران تصویب می شود.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ثبت یک شرکت با مسئولیت محدود نیز ۱۰ هزار لیر ترک است و سودی که به سهامداران تلق می گیرد نباید کمتر از ۲۵ لیر ترک یا مضربی از آن باشد.

در صورت انحلال رسمی شرکت با مسئولیت محدود طی تشریفات اداری آن در نهاد های رسمی مربوطه بین ۱۲ تا ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید و در این مدت نیز باید کلیه امور مالی شرکت به انجام برسد.

شرکت سهامی مشترک:

این شرکت نیز می تواند حداقل بوسیله یک شخص حقیقی یا حقوقی مقیم یا غیر مقیم تاسیس شود. تعداد سهامداران نیز محدود به مبلغ سرمایه گذاری است که حداقل باید ۵۰ هزار لیر ترک باشد.

ساختار مدیریتی این نوع شرکت نیز متشکل از دو بخش یعنی: هیات مدیره و مجمع عمومی است. طبق مقررات، هیات مدیره می تواند در بر گیرنده یک شخص حقیقی یا حقوقی و یا بیشتر باشد که توسط مجمع عمومی تعیین می گردند.

بجز حالتی که شرکت در ادغام با شرکت دیگری قرار می گیرد، در سایر حالات ، شرکت می تواند منحل شود که شرایط آن در قانون مربوطه ذکر شده است و ظرف ۱۲ تا ۱۸ ماه فرآیند انحلال شرکت به انجام می رسد.

در طی این مدت نیز باید کلیه امور مالی شرکت به انجام برسد.

شعبه:

شعبه از سوی شرکت مادر در خارج کشور به عنوان نمایندگی ثبت می شود. و فردی که برای این کار گمارده می شود باید از اجازه اقامت در ترکیه برخوردار گردد. شعبه در عملیات فروش، معرفی محصول، بازاریابی و تبلیغات محصولات شرکت مادر وارد می شود.

دفتر رابط:

یک دفتر رابط می تواند با مجوز دفتر سرمایه گذاری خارجی در وزارت اقتصاد ترکیه تاسیس شود. این دفتر مجاز به کسب و کار و انعقاد قرارداد های تجاری نیست. دفتر رابط نمی تواند فاکتور یا پروفرما صادر کند و کلیه هزینه های آن واز جمله حقوق کارکنان نیز باید از جانب شرکت مادر در خارج از کشور تامین گردد.

این دفاتر به طور معمول از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر حقوق کارکنان معاف هستند. این دفاتر برای ۳ سال مجوز فعالیت می گیرند که قابل تمدید است.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + پانزده =