چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
تفاوت حواله (HAVALE) با EFT در سیستم بانکی ترکیه چیست؟

تفاوت حواله (HAVALE) با EFT در سیستم بانکی ترکیه چیست؟

تفاوت حواله (HAVALE) با EFT در سیستم بانکی ترکیه چیست؟

Havale و EFT اصطلاحاتی هستند که در سیستم بانکی ترکیه آن را خواهید شنید، این دو اصطلاح به معنی جابجایی پول می باشند.

EFT چیست؟

به نقل و انتقال وجوه بین دو بانک مختلف که فقط در ساعات اداری انجام می‌شود، EFT می‌گویند. این یعنی اگر در ساعات خارج از اداری، انتقال پول داشته باشید، وجه مورد نظر، فردای آن روز به حساب تعیین شده واریز می‌شود.

اگر بخواهیم EFT را به بانک‌های ایرانی تشبیه کنیم، انتقال وجه به کمک EFT، چیزی شبیه به انتقال وجه در سیستم ساتنا و پایا در ایران به حساب می‌آید. البته در ترکیه حتی اگر بخواهید عملیات کارت به کارت بین دو بانک متفاوت داشته باشید، همچنان بر پایه EFT این انتقال انجام خواهد شد و قرار نیست به صورت لحظه‌ای، پول از کارت شما به کارت مقصد در بانک دیگر، انتقال پیدا کند.

البته اینطور هم نیست که انتقال پول پس از چند ساعت انجام شود. معمولا زمان انتقال پول در ساعات اداری و بر پایه EFT کمتر از یک ساعت صورت می‌پذیرد و ممکن است حتی در ده دقیقه انجام شود. در عکس زیر می‌توانید ساعات اداری که بانک‌های مختلف ترکیه فعالیت می‌کنند را ببینید.

همچنین این نوع انتقال وجه، دارای کارمزد نیز خواهد بود. این کارمزد در هنگام انتقال وجه، از حساب مبدا کسر می‌شود و سپس مبلغ تعیین شده، به حساب مقصد انتقال می‌یابد. این کارمزد چیزی در حدود ۴ لیر یا بالاتر خواهد بود که با توجه به بانک‌های مبدا و مقصد، متفاوت است.

تفاوت حواله (HAVALE) با EFT در سیستم بانکی ترکیه چیست؟

HAVALE چیست؟

در صورتی که انتقال وجه بین دو شعبه از یک بانک یکسان باشد، نوع انتقال وجه شما، HAVALE خواهد بود. با HAVALE فرقی ندارد که در ساعات اداری انتقال وجه را انجام می‌دهید یا در روزهای کاری و یا تعطیلات؛ در این حالت، پول بلافاصله از حساب مبدا به حساب مقصد منتقل می‌شود. تنها نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که بانک مبدا با بانک مقصد، یکی باشد.

اگر بخواهیم HAVALE را به بانکداری ایرانی تشبیه کنیم، این سرویس چیزی شبیه به کارت به کارت خودمان است با این تفاوت که اگر بین دو بانک مختلف انجام شود، دیگر HAVALE نخواهد بود و پول به روش EFT منتقل می‌شود. اما اگر هردو بانک یکسان باشند، پول بلافاصله به کمک HAVALE، منتقل خواهد شد. این نوع انتقال به کمک دستگاه‌های خودپرداز (ATM)، اینترنت بانک یا همراه بانک قابل انجام است. همچنین هزینه کارمزد در این روش نیز وجود دارد و از حساب مبدا، کسر خواهد شد. میزان این مبلغ کارمزد نیز با توجه به هر بانک متفاوت است.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که سقف انتقال وجه چقدر خواهد بود؟

این سوال تا حدود زیادی به نوع حساب شما بستگی دارد. اگر حساب شما بر پایه دلار است، در هنگام انتقال، ابتدا مبلغ مورد نظر طبق نرخ بانک مرکزی ترکیه، به لیر تبدیل شده و سپس معادل آن انتقال می‌یابد. بنابراین ما توصیه می‌کنیم برای حداقل ضرر، بهتر است که انتقال وجه‌های خود را به کمک حسابی برپایه لیر انجام دهید و با حساب دلاری خود، پول منتقل نکنید.

عابر بانک‌های ترکیه امکان واریز و برداشت ارزهای یورو و دلار را دارند و به آسانی و با داشتن حسابی بر پایه دلار یا یورو، می‌توانید با استفاده از یک کارت، هم دلار، هم یورو و هم لیر به حساب‌های خود واریز یا از آن برداشت نمایید. سقف انتقال پول به کمک ATM نیز برای هر بانک متفاوت است و بهتر است از پشتیبانی بانک خود درباره سقف انتقال وجه، سوال نمایید.

نکته:

آنطور که بتازگی اعلام گردیده از تاریخ هجدهم دسامبر(َ 2020 Aralik)  یازده بانک ترک سیستم EFT را به سیستم FAST تغییرداده و بنابراین محدودیت زمانی در انتقال پول بین بانکهای مختلف نخواهند داشت و انتقال پول بصورت بیست و چهارساعته حتی روزهای تعطیل قابل انجام خواهد بود .

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

یک نظر

  1. سلام برای من از بانک گارانتی پول به حساب پاپارا فرستادن تا الان یک هفته شده به حسابم نرسیده زنگ میزنم به شرکت میگه دکونت به شکل پی دی آف بفرس فرستادم اما نیومده بود .پول از حساب گارانتی کم شده اما اینجا نیومده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 13 =