تجارت در ترکیه

آنکارا قطب اداری و تجاری ترکیه

آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه، قطب اداری و تجاری ( انجام هرگونه مذاکرات و قراردادهای رسمی ) کشور است. برای جلسات کاری، کت و شلوار به رنگ تیره به همراه کراوات لباس مناسب برای مردان است. به زنان نیز توصیه می‌شود، در جلسات کاری از لباس های کاملا رسمی همانند کت و شلوار و یا کت و دامن (که اندازه دامن بهتر است زیر زانو باشد) استفاده کنند. احترام به زنان به اندازه مردان در جلسات کاری است.

افراد در محافل کاری به زبان انگلیسی می‌توانند صحبت کنند هرچند احترام به زبان ترکی و دانستن دانش پایه از این زبان بسیار خوب است. وقت شناسی از طرفین در جلسه انتظار می رود. دعوت به خوردن ناهار کاری نیز بعد از جلسه و صحبت در ارتباط با باقی موارد در حین ناهار امری عادی در ترکیه تلقی می شود. کارت ویزیت به صورت گسترده بین افراد در جلسه رد و بدل می شود.

ترکیه‌ای‌ها ترجیح می‌دهند با افرادی که می‌شناسند و بهشان اعتماد پیدا کرده‌اند و برایشان احترام قائلند وارد مذاکره و انجام هرگونه معامله تجاری شوند، در نتیجه بخش مهم مذاکره ایجاد رابطه شخصی با افراد ترکیه ای است. بعد از اینکه این رابطه بین مذاکره کنندگان برقرار شد، باقی ارتباط به صورت کاملا رسمی و مستقیم خواهد بود. در ترکیه مرسوم است افراد برای آشنایی بیشتر با یکدیگر، نام کوچکشان را با پسوند آقا و یا خانم صدا بزنند.

منشی‌ها در کشور ترکیه به ندرت دارای قدرتی برای انتقال پیامی مهم به مدیر و یا دانستن برنامه کاری مدیران خود هستند، پس در هنگامی که تماس می‌گیرید امری بدیهی است که منشی شرکت از شما بخواهد یک ساعت بعد برای دریافت جواب زنگ بزنید و یا درخواست خودتان را کتبا فکس کنید. پس از این هماهنگی‌های اولیه، ارتباطات بعدی شکل می‌گیرد.

کشور ترکیه به عنوان یک ملت مسلمان، دارای تقویم اسلامی و برنامه های اسلامی است، پس از برنامه ریزی در طول ماه رمضان برای مذاکره خودداری نمایید. مصرف الکل در بیشتر ترکیه، امری عادی است، اگرچه بسیاری از افراد نسبت به نوشیدن الکل اجتناب می‌کنند، پس بسیار مهم است بدانید طرف مقابلتان نسبت به نوشیدن نوشیدنی های الکلی چه رویکردی دارد.

ساعات و روزهای کاری:

 دوشنبه تا جمعه از ساعت 8:30 تا 12 بعد از ظهر و از 13:30 تا 17:30 می باشد.

اقتصاد:

بخش کشاورزی، قبلا عاملی مهم در اقتصاد ترکیه بوده است. هم اکنون نیز در بعضی مواد غذایی همانند ذرت، شکر، گندم و جو دولت خودکفا است. تولید و خدمات از مهم ترین بخش ها بوده و سریع ترین رشد را نیز داشته اند. در سال های اخیر نیز بخش بانکداری و ساخت و ساز به سرعت رشد کرده اند. همانطور که در متن بالا نیز اشاره کردیم بخش خدمات بیشترین سهم در اقتصاد کشور را داراست. صنعت گردشگری نیز جزو صنایعی است که از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است مخصوصا با رشد سالیانه ای که داشته است. تعداد گردشگران در سال 2007، 27 میلیون نفر تخمین زده شده بود که در سال 2013 به بیش از 31 میلیون نفر رسیده است. درآمد صنعت گردشگری در سال 2012 عددی بالغ بر 20 بیلیون دلار گزارش شده است.

درسال 2001، مشکلات ساختاری کشور همراه با سوء مدیریت و حوادث جهانی همگی باهم اقتصاد کشور ترکیه را به زانو درآورد. در مواجهه با این بحران، دولت ترکیه از صندوق پولی بین المللی درخواست وام و کمک می‌کند و همچنین برنامه ای با عنوان ریاضت اقتصادی را برای مردم در پیش می گیرد و بدین ترتیب تورم از 70% به 6% می‌رسد. نرخ بیکاری نیز در سال 2009 در درصد 9.2 ثابت می ایستد.

استانبول و آنتالیا از جمله شهرهای محبوب در میان مردم دنیا است، البته رقابت تنگاتنگی بین این دو شهر و شهرهای آنکارا، مارماریس و بدروم وجود دارد. هتل های چهارستاره و پنج ستاره زیادی در این شهرها ساخته شده اند که همگی دارای استانداردهای بین المللی و امکانات بیشماری هستند.

اقلام عمده صادراتی:

پوشاک و منسوجات، مواد غذایی، کالاهای تولیدی و تجهیزات حمل و نقل

اقلام عمده وارداتی ترکیه:

ماشین آلات، مواد شیمیایی، لوازم و قطعات، سوخت های معدنی و روغن، وسایل نقلیه جاده ای

شرکای اصلی تجاری ترکیه:

آلمان، عراق، ایران، روسیه و چین

راه‌های ارتباطی در ترکیه

تلفن:

ارزان ترین راه برای برقراری تماس تلفنی، استفاده از کیوسک‌های تلفن است که در بیشتر محله‌ها وجود دارند. برای استفاده از این نوع تلفن، باید کارت تلفن به همراه داشته باشید. باجه هایی در سطح شهر هستند که به فروش این کارت تلفن ها می پردازند. همچنین می‌توانید از کارت اعتباری خودتان نیز به جای کارت تلفن استفاده نمایید.

موبایل:

آنتن دهی موبایل در بیشتر نقاط ترکیه خوب است اما ممکن است در بعضی از شهرستان‌ها در قسمت شرقی ترکی، آنتن دهی کمی ضعیف باشد. باتوجه به اینکه ترکیه بخشی از اتحادیه اروپا نیست، در نتیجه هزینه رومینگ بسیار گرانتر از استفاده از تلفن همراه در کشور انگلستان و باقی کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

اینترنت:

در سرتاسر ترکیه کافی نت های زیادی وجود دارد. البته در بیشتر هتل ها همچنین مسافرخانه و متل ها نیز دسترسی به اینترنت وای فای امکان پذیر است. البته در بسیاری از رستوران ها و کافه-بارها نیز این امکان موجود است.

پست:

دفاتر پستی در ترکیه با علامت های زرد رنگ کاملا نمایان و قابل تمایز نسبت به دیگر اداره ها می باشد. معمولا بسته های پستی که از ترکیه به مقصد اروپا از طریق پست ارسال می شوند ظرف مدت 4 تا 5 روز اداری به دست گیرنده می‌رسند.

ساعات کاری اداره پست:

دفاتر پستی اصلی که از نظر مساحت بزرگ نیز هستند، معمولا دوشنبه تا شنبه از ساعت 8صبح تا 12 شب و روزهای یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر آماده خدمت رسانی هستند. ساعات و روزهای کاری دفاتر پستی کوچک نیز همانند اداره جات دولتی است.

رسانه ها:

رسانه‌های ترکیه ای گرایش به خود سانسوری در ارتباط با مسائل مذهبی، فرهنگی و سیاسی کشور دارند. روزنامه نگاران، نویسندگان، فیلم سازان و … همگی می بایست تابع قانون”عدم توهین به کشور، نیروهای مسلح و قومیت ترکی”باشند و عدم توجه به این مورد، پیگرد قانونی خواهد داشت.

روزنامه های ترکی زبان با نام‌های حریت Hürriyet،  ملیتMilliyet، صباح Sabah، Yeni Asir و Zamam Cumhuriyet نیز اخبار روز ترکیه و سایر کشورها را پوشش می‌دهند. در شهر استانبول روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز نیز چاپ می شود. صدا و سیماTRT چندین کانال در تلویزیون و برنامه‌های رادیویی دارد. کانال های اختصاصی شامل ATV، کانال  D، Show TV و  Star TV می‌باشند. برنامه تلویزیون CNN نیز به زبان ترکیه ای اخبار روز دنیا را ارائه می‌کند. ایستگاه های رادیویی TRT شامل چندین بخش است: TRT1 (اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی)، TRT2 (اجرای موسیقی به سبک کلاسیک، جاز و آهنگ‌های محبوب) و TRT4 (فولکور ترکی و موسیقی کلاسیک).

بهترین موج اف‌ام نیز به دو برنامه اختصاص دارد، برنامه Capital Radio و  Radyo. برنامه Radyo Foreks اخبار تجاری را نیز گزارش می‌دهد.

درباره‌ی استانبول سرا

همچنین ببینید

Electricity Eurasia 2024

نمایشگاه برق استانبول

نمایشگاه برق استانبول نمایشگاه برق و تجهیزات برق استانبول (Electricity Eurasia 2024) در روزهای پنجم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 4 =