معرفی جشنواره ها و فستیوال های استانبول

معرفی جشنواره ها و فستیوال های استانبول

آشنایی با جشنواره های استانبول

شهر سرزنده استانبول برای بسیاری از آدمها پر از خاطره است و با لبخند و برقی در نگاهشان از این شهر یاد می کنند. در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی که از دوران بسیار قدیم به جا مانده و محبوب بسیاری از گردشگران هستند

استانبول یکی از شهرهای توریستی ترکیه محسوب می شود و دلیل آن هم این است که برنامه های منظمی برای جذب گردشگر در این شهر ترکیه ای تنظیم شده است. مجموعه از جشنوارها، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی، ارائه خدمات مناسب و مفید به گردشگران همگی از جمله کارهایی است که این شهر برای جذب گردشگر از سراسر دنیا انجام داده است، استانبول سرا در این مطلب می خواهد به شرح و توصیف مهمترین و بهترین جشنواره های استانبول زمان و مکانی آن ها اشاره ای داشته باشد. فستیوال‌هایی که به هر طریق، چه با موسیقی و رقص، رنگ و غذا، چه با مسابقه‌‌ی حیوانات بومی و بازی‌های هیجان‌انگیز، موجودیت و زیبایی‌های یک شهر را جشن می‌گیرند. این جشنواره های به اندازه گاهی تاثیر گذار و جذاب هستند که افراد زیادی برنامه سفری خودشان را زمان برگزاری آن ها تنظیم می کنند؛ در ادامه همراه ما باشید تا درباره جشنواره های استانبول باهم اطلاعاتی را بدست بیاوریم.

تمامی جشنوارهای استانبول توسط بنیاد فرهنگ و هنر استانبول تنظیم می شود و می توانید بلیط های این جشنواره ها را از طریق Biletix تهیه نمایید. در این مقاله ما به ترتیب فصل می خواهیم جشنواره هایی که در این شهر برگزار می شود را تعریف کنیم.

جشنواره های فصل بهار استانبول
جشنواره بین المللی فیلم | International Istanbul Film Festival
یکی از قدیمی ترین جشنواره های استانبول جشنواره بین المللی فیلم می باشد که حتی می توان گفت اولین و قدیمی ترین جشنواره بین المللی فیلم در ترکیه هم بوده است، این جشنواره توسط مؤسسه فرهنگی هنری (IKSV)(Fundation) سازماندهی می شود و هر سال در ماه آوریل که به تقویم شمسی بین ماه های (فروردین و اردیبهشت) برگزار می گردد. برترین فیلم سال در این جشنواره جایزه لاله طلایی (Golden Tulip) را دریافت می کند و جوایزی نیز به بهترین کارگردان، هنر پیشه نقش اول زن ومرد، فیلم نامه برتر و…اهدا می شود.

جشنواره گل های لاله | Tulip Festival
این جشنواره در شهر استانبول سالانه در ماه اردیبهشت برگزار می گردد. البته جای تعجب هم ندارد، چون مرکز پرورش و رشد گل لاله در کشور ترکیه است. اگر در این زمان در ترکیه باشید، شخص خوش شانسی هستید، که می توانید از دیدن گل های لاله لذت ببرید.

پارک امیرگان استانبول      

محلی که هر ساله جشنواره گل لاله استانبول برگزار می شود پارک امیرگان استانبول است، این پارک همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۱۰:۳۰ شب آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران تور استانبول است.

گالری عکس پارک امیرگان استانبول

آدرس پارک امیرگان: Reşitpaşa Mahallesi, Emirgan Sokak, 34467 Sarıyer/İstanbul, Turkey

جشنواره بین المللی تئاتر
از دیگر جشنواره های استانبول، جشنواره بین المللی تئاتر استانبول است که هر سال در فصل بهار برگزار می گردد؛ در این جشنواره ی بین المللی بهترین بازی های ترکی اجرا می شود. این جشنواره در ماه ژوئن که به تقویم شمسی بین ماه های (خرداد و تیر) برگزار می شود و یکی از پرطرفدارترین جشنواره ها در استانبول می باشد. به راحتی می توانید با خرید تور استانبول به بازدید از این جشنواره در فصل تابستان بروید.

فستیوال هیدیرلس ترکیه 
از دیگر جشنواره های استانبول که تنها به این شهر ختم نمی شود و در سراسر ترکیه جشن گرفته می شود جشنواره هیدیرلس است. زمان برگزاری آن در ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت‌ ماه است که این دو روز را با جشن و رقص و آهنگ مردم شهرهای ترکی خوش می گذارند. جالب است بدانید که این فستیوال کمی به چهار شنبه سوری ما ایرانی ها شباهت دارد، به همراه خانواده های ترکیه به پیک نیک در طبیت بروید و آتش روشن کنید، شادی کنید و برای برآورده شدن آرزوهایتان دعا کنید!

فستیوال هیدیرلز ترکیه

جشنواره فتح استانبول | Conquest of Istanbul
جشنواره فتح عثمانی در زمان های قسطنطنیه هر ساله در این شهر بزرگ برگزار می شود. جشنواره فتح استانبول از جمله بزرگترین جشنواره های استانبول است. در این فستیوال نمایش های گروهی و راهپیمایی مردان عثمانی، نمایش های آتش بازی و … را خواهید دید، که بسیار مهیج و دیدنی هستند. فستیوال فتح ۱۴۵۳، هر سال در ۲۹ می در شهر استانبول برگزار می شود.

جشنواره فتح استانبول

جشنواره های فصل تابستان
جشنواره بین المللی موسیقی | International Istanbul Music Festival
بهار و تابستان فصل جشنواره های متنوع است که در استانبول روی می دهد، جشنواره بین المللی موسیقی استانبول یکی از جذاب ترین جشنواره ها در بین مسافرانی است که اهل موسیقی هستند. در طول این جشنواره بیش از ۲۲ کنسرت مشغول اجراهای مختلف می شود زمان برگزاری آن از چهارم ژوئن تا ۲۹ ژوئن (۱۴ تا ۱۹ خرداد) ادامه دارد.

جشنواره بین المللی موسیقی استانبول

جشنواره خرید استانبول
جشنواره خرید تابستان استانبول در واقع هر سال در پایان فصل بهار و اواسط فصل تابستان برگزار می گردد؛ تخفیف هایی که در جشنواره ی استانبول بر روی اجناس ارائه می شود بسیار هیجان انگیز و وسوسه کننده می باشد. جشنواره خرید استانبول، جشن‌، شادی و عشق خرید را به هر گوشه‌ای از شهر می‌برد؛ از کنسرت‌ها، مسابقات و نمایش‌های منحصر به فرد مد در نقاط مرکزی اطراف شهر گرفته تا مراکز خرید استانبول لذت خواهید برد.

جشنواره خرید استانبول

فصل حراج استانبول در تابستان معمولا هنگامی شروع می شود که هوا در حال گرم شدن است که زمان آن بین اوایل ژوئن تا هفته اول جولای است. دوباره مثل فصل زمستان در آخر ماه هم حراج داریم. ما پیشنهاد می کنیم برای اینکه از بهترین حراج تابستانی برخوردار شوید هفته اول جولای به خرید بروید.

بهترین مراکز خرید که میتواند در طول جشنواره خرید از آنها خرید کرد، مرکز خرید زورلو، مرکز خرید استانبول مال، مرکز خرید ایستینیه پارک و مرکز خرید فروم می باشد. زمان برگزاری این جشنواره از هشت ژوئن تا سی ژوئن می باشد.

جشنواره بین المللی جاز | International Istanbul Jazz festival
‏برای مدت بیست سال است که جشنواره آکبانک جاز که یک جشنواره بین المللی است برای مدت ۱۹ روز در استانبول برگزار می شود. در این جشنواره برترین موزیک های جاز اجرا می وشد و طرفداران بسیاری هم دارد،فستیوال جاز استانبول هر سال در اوایل ژوئیه (اواسط تیر) برگزار می‌شود.‏ ‏

جشنواره راک اند رول | Rock ‘n’ Coke
برای مدت یک دهه است که جشنواره ای با عنوان جشنواره راک اند رول جز جشنواره های استانبول است و هر ساله در این شهر برگزار می گردد. میزبانان این فستیوال ‏گروههای بزرگ موسیقی معاصر هستند، این فستیوال جنبه هنری و فرهنگی نیز دارد. ‏

جشنواره راک اند رول

جشنواره های فصل پاییز
جشنواره بین المللی دوسالانه استانبول | International Istanbul Biennial
از سال ۱۹۸۷ بنیاد فرهنگ و هنر استانبول قصد برگزاری جشنواره بین المللی دو سالانه استانبول نمودند و هر دو سال یک بار این جشنواره را برگزار می کنند. هدف دوسالانه استانبول، ساخت فضایی مناسب برای هنرمندانی با فرهنگ‌ های مختلف است تا با مخاطبان آثار خود دیدار کنند، زمان برگزاری این جشنواره از اواسط سپتامبر شروع می ‌شود و تا اواسط نوامبر ادامه دارد. آخرین باری که این جشنواره برگزار شده سال ۲۰۱۷ بوده که به طبع جشنواره بعدی سال ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد.

جشنواره بین المللی دوسالانه استانبول

نمایشگاه کتاب Tüyap
هر سال در فصل پاییز نمایشگاه کتاب استانبول برگزار می شود، در این نمایش بیش از ۶۰۰ ناشر شرکت می کنند و یکی رویدادهای بزرگ استانبول محسوب می شود. جالب است بدانید که در این نمایشگاه کلاس های آموزشی، کنفرانس ها و ‏مصاحبه با نویسندگان داخلی و خارجی هم نیز برگزار می شود. ‏ زمان برگزاری این نمایشگاه از ۱۰ تا ۱۸ نوامبر که می شود بین (۱۹ تا ۲۷ آبان) نیز می باشد.

نمایشگاه کتاب Tüyap

به منظور اطلاعات بیشتر می توانید سایت www.tuyap.com.tr را مطالعه نمایید.

جشنواره های فصل زمستان
جشنواره خرید استانبول
جشنواره خرید زمستان استانبول در واقع هر سال در پایان فصل بهار و اواسط فصل تابستان برگزار می گردد؛ تخفیف هایی که در جشنواره ی استانبول بر روی اجناس ارائه می شود بسیار هیجان انگیز و وسوسه کننده می باشد. جشنواره خرید استانبول، جشن‌، شادی و عشق خرید را به هر گوشه‌ای از شهر می‌برد؛ از کنسرت‌ها، مسابقات و نمایش‌های منحصر به فرد مد در نقاط مرکزی اطراف شهر گرفته تا مراکز خرید بزرگ استانبول لذت خواهید برد.

فصل حراج زمستانه معمولا از اواسط دسامبر یا در ابتدای ژانویه شروع می شود، تخفیف ها از ۳۰ درصد شروع می شود و به ۵۰ درصد می رسد. بعضی از مغازه ها فقط روی همین تخفیف می مانند و مقدار آن را بیشتر نمی کنند. اما برخی دیگر دوباره در ماه آوریل حتی تا بیش از ۷۰ درصد تخفیف می گذارند تا از دست محصولات ماه قبل خود راحت شوند.

بهترین مراکز خرید که میتواند در طول جشنواره خرید از آنها خرید کرد، مرکز خرید زورلو، مرکز خرید استانبول مال، مرکز خرید ایستینیه پارک و مرکز خرید فروم می باشد. زمان برگزاری این جشنواره از هشت ژوئن تا سی ژوئن می باشد.

  • علت تکرار این متن از آن جایی بوده است که در دو فصل تابستان و زمستان این جشنواره در استانبول برگزار می شود، پیشاپیش از حسن توجه شما ممنونیم.

جشنواره Efes Pilsen Blues
یکی دیگر از رویدادهای بسیار محبوب در استانبول از سال ۱۹۹۰ تا به حال جشنواره موسیقی بلوز است. در طول مدت زمان این جشنواره که در ماه نوامبر برگزار می شود هر شب ۳ گروه موسیقی داخلی و خارجی برای اجرای موسیقی خودشان بر روی صحنه می آیند.

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 17 =