پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

گشت و گذار در محله اسکودار استانبول

گشت و گذار در محله اسکودار استانبول

محله اسکودار استانبول (Üsküdar) که در زبان ایتالیایی و انگلیسی اسکوتاری (Scutari) نامیده می شود محله ای پرجمعیت و بزرگ در بخش آسیایی شهر استانبول است. اسکودار از شمال با بیکوز، از شرق با عمرانیه، از جنوب شرقی با آتاشهیر، از جنوب با کادیکوی و از غرب با تنگه بسفر همسایه است و در ساحل روبروش هم محله امینونو قرار گرفته است.

محله اسکودار یکی از پرجمعیت ترین مناطق استانبول است و نزدیک به نیم میلیون نفر در همین منطقه زندگی می کنند. بخش اروپایی استانبول بخش توریستی تر شهر است و بسیاری از جاذبه های تاریخی و گردشگری در این منطقه قرار دارند. اما اگر می خواهید با استانبول واقعی و زندگی مردم محلی آشنا شوید بهتر است به بخش آسیایی بیایید و چه جایی بهتر از محله اسکودار؟!

محله اسکودار استانبول

مسجد مهرماه سلطان 

در محله اسکودار مساجد بیشماری وجود دارند که بیشتر آن‌ها در دوران عثمانی بنا شده‌اند. در واقع بیش از 180 مسجد در این محله قرار دارند که هر کدام با معماری بینظیرشان جزء جاذبه‌های گردشگری شهر به حساب می‌آیند. یکی از زیباترین مساجد این محله که بیش از هر ساختمان دیگری خودنمایی می‌کند، مسجد جامع مهرماه سلطان است که با نام مسجد اسکله هم شناخته می‌شود. این مسجد هم همچون بسیاری دیگر از بناهای تاریخی استانبول حاصل نبوغ معمار سینان، طراح مطرح سلطنتی دوره عثمانی بوده است. این مسجد یادبودی از مهرماه سلطان، دختر سوگلی و محبوب سلطان سلیمان بزرگ است. در سال‌های اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت تا صلابت و شکوه سابق خود را دوباره بازیابد. این مسجد در ضلع شمالی اسکله کشتی قرار گرفته و به همین دلیل با نام مسجد اسکله هم شناخته می‌شود.

مسجد مهرماه سلطان 

   برج دختر(Maiden’s Tower)

برج دختر در حوالی میدان تاور یا به زبان محلی کیز کولسی قرار گرفته است و به دلیل معماری زیبا و قرار گرفتن در تنگه بسفر یکی از جاذبه‌های محبوب استانبول به حساب می‌آید. این برج بر روی جزیره کوچکی و در فاصله 200 متری محله اسکودار و بر روی آب‌های تنگه بسفر واقع شده است. این برج راز آلود که سابقا به عنوان فانوس دریایی استفاده می‌شد، به گفته‌ی بسیاری در سال 340 قبل از میلاد ساخته شده است. می‌توانید با قایق از اسکله اسکودار به این برج تاریخی بروید. گفتیم راز آلود چون افسانه‌های بسیاری در مورد آن نقل می‌‌شوند که معروف‌ترین آن‌ها به داستان امپراطوری برمی‌گردد که صاحب دختری بود و آن را بسیار دوست می‌داشت. یک روز پیشگویی نزد امپراطور می‌آید و اعلام می‌کند که این دختر قبل از سن 18 سالگی توسط نیش مار از پای در می‌آید. امپراطور هم که به هیچ عنوان تحمل مرگ دخترش را نداشت، تصمیم گرفت او را از سنین کودکی به جزیره‌ای کوچک و دور از همه بفرستد تا از نیش مار در امان بماند. در واقع دختر پادشاه تا سن 18 سالگی روزگار خود را در این برج می‌گذراند و تنها پدرش حق ملاقات او را داشت تا اینکه در روز تولد 18 سالگی، امپراطور برای دیدن دخترش به جزیره می‌رود و سبد میوه‌ای را که از سرزمین‌های دور برایش هدیه فرستاده شده است، همراه خود می‌برد، اما ماری که در میان سبد میوه مخفی شده بود دختر را نیش می‌زند و طبق پیش گویی قبل از 18 سالگی فوت می‌کند. بسیاری بر این باورند که نام برج برگرفته از داستان دختر پادشاه است. این برج در طول سالیان طولانی چندین بار بازسازی شده و هر بار تغییراتی را در آن ایجاد کردند و استفاده‌های مختلفی از آن شده است. زمانی مرکز جمع آوری مالیات بوده ، زمانی ایستگاه رادیویی، زمانی فانوسی برای دریاداران و امروزه نیز به عنوان جاذبه‌ای گردشگری که در طبقه‌ی همکف دارای رستوانی باکیفیت است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برج دختر استانبول

افسانه ناکامی ها در برج دختر استانبول

کاخ بیلربئی (Beylerbeyi Sarayı)

کاخ بیلربئی که در دوران عثمانی بنا شده به عنوان اقامتگاهی تابستانی مورد استفاده قرار گرفته است. این کاخ در محله بیلربئی و دقیقا در دهانه‌ی تنگه بسفر قرار گرفته و هم سطح آب است. کاخ بیلربئی همانند سایر اقامتگاه‌های تابستانی نظیر کاخ دولما باغچه و کوچک سو در سال‌های 1860 میلادی بنا شده است، به همین دلیل از نظر معماری بسیار به هم نزدیک هستند.

کاخ بیلربئی استانبول

محله اسکودار برای چه مسافرانی ایده آل است؟
بسیاری از مسافرانی که چه از طریق تور استانبول یا به صورت شخصی به این شهر سفر می کنند تمام وقتشان را در بخش اروپایی و مناطق توریستی استانبول و مراکز خرید استانبول می گذرانند. بنابراین شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که اصلا چرا باید به محله اسکودار و بخش آسیایی استانبول برویم؟ اگر دوست دارید تجربه ای واقعی از شهر استانبول داشته باشید و با سبک زندگی مردم محلی آشنا شوید، اگر دوست ندارید تنها یک توریست باشید و می خواهید استانبول واقعی را کشف کنید و اگر دوست دارید با فرهنگ اصیل مردم شهر آشنا شوید بدون شک عاشق اسکودار خواهید شد. در این محله می توانید با مردم محلی آشنا شوید، با آن ها گپ بزنید و از زندگی واقعی مردم استانبول در یکی از قدیمی ترین محله های شهر لذت ببرید.

محله اسکودار استانبول

نحوه دسترسی به محله اسکودار استانبول

دسترسی به این محله بسیار آسان است و شما می‌توانید از تمام بخش‌های آسیایی با اتوبوس یا دولموش (مینی‌بوس‌های استانبول) خودتان را به محله اسکودار برسانید. اگر هم می‌خواهید از بخش اروپایی به این محله بروید، می‌توانید از کشتی‌های فِری یا قایق‌های 24 ساعته استفاده کنید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی محله اسکودار استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 13 =