کاهش 25 درصدی انتخاب دانشگاه های استانبول از سوی متقاضیان

کاهش 25 درصدی انتخاب دانشگاه های استانبول از سوی متقاضیان

کاهش 25 درصدی انتخاب دانشگاه های استانبول از سوی متقاضیان

به گزارش وب‌سایت خبری حریت، دانش‌آموزان کنکوری ترکیه و دیگر کشورها که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را دارند، در سال ۲۰۲۳، به میزان ۲۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲، دانشگاه‌های استانبول را انتخاب کردند.

ازجمله دلایل اصلی این کاهش تمایل می‌توان به ترس فزاینده از زلزله، تراکم جمعیت، نگرانی‌های امنیتی و هزینه‌های زندگی در استانبول اشاره کرد.

این در حالی است که استانبول با حدود 1.5 میلیون دانشجو در 60 موسسه آموزش عالی، همچنان پایتخت آموزشی ترکیه محسوب می شود.

تعداد سهمیه دانشگاه های استانبول در سال 2023، از 169 هزار صندلی دانشگاهی به 180 هزار مورد افزایش داشته، اما ترجیح دانشگاه های استانبول از سوی متقاضیان، 25.5 درصد کاهش یافته است.

سلیم اونسال، کارشناس اموز تحصیلی اعلام کرد: «دانشگاه های استانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا، بیشترین میزان کاهش ترجیح را داشته اند. ما فکر می کنیم این به دلیل شرایط سخت زندگی و دو مسئله مهم اقتصاد و مسکن در کلانشهرها است.»

بر اساس گزارش بنیاد آموزشی Celikel با عنوان «دانشجوی دانشگاه های استانبول بودن»، متوسط هزینه ماهانه مسکن برای هر دانشجو 6 هزار لیر است و بیشتر دانشجویان از محل زندگی خود راضی نیستند.

حدود 35 درصد از دانشجویان غیر استانبولی، در خوابگاه های دولتی، 11 درصد در خوابگاه های خصوصی، 33.5 درصد در خانه های گروهی و 7.9 درصد نیز با هم اتاقی زندگی می کنند.

در گزارش این بنیاد، هزینه ماهانه غذا و خوراک 3250 لیر و هزینه زندگی اجتماعی یک دانشجو 2130 لیر برآورد شده است. در این گزارش آمده است که برخی از دانشجویان برای تامین هزینه ها، به صورت پاره وقت کار می کنند، اما نیمی از دانشجویان شاغل گفته اند که زندگی کاری شان تاثیر منفی بر تحصیل و زندگی اجتماعی ایشان داشته است.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی پسوند ki یا ضمیر ارتباطی برای کوتاهی کردن جملات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − دو =