پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403
چرا در استانبول برف نمی بارد؟

چرا در استانبول برف نمی بارد؟

پیش بینی های ناموفق: چرا در استانبول برف نمی بارد؟

با وجود پیش بینی سازمان هواشناسی استانبول، بارش برف مورد انتظار در این شهر رخ نداده و این مساله سوالاتی را در ذهن افراد به وجود آورده است.

عادل تک، ريیس آزمایشگاه هواشناسی رصدخانه کاندیلی دانشگاه بغازیچی ، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرده است.

چرا در استانبول برف نمی بارد؟
به گزارش روزنامه حریت در 31 ژانویه ، تک توضیح داد: «به دلیل گرمای آزاد شده در شهر که ما آن را جزیره گرمایی می نامیم، دمای شهر استانبول کمی بالاتر از حومه شهر بوده و چنین پدیده ای به بروز مشکلات فراوانی انجامیده است، بنابراین پیش بینی های هواشناسی که بر اساس مدل های جوی صورت میگرد بعضا دچار خطاهایی می شود.»

چرا در استانبول برف نمی بارد؟

اخیرا اداره کل هواشناسی ضخامت برف در برخی نقاط استانبول را اعلام کرد، اما بارش برف مورد انتظار به جز در مناطق مرتفع شهر رخ نداده است.
تک با اشاره به دلایل این امر، توضیح داد که تغییر ناگهانی دما یکی از مهمترین نقاط ضعف در پیش بینی وضعیت هوا است.

وی ادامه داد: «وقتی به آخرین سیستم های آب و هوایی نگاه می کنیم، دما بین منفی 1 تا 5-4 درجه برای استانبول متغیر است. زمانی که دما به زیرصفر می رسد، معمولا بارش برف آغاز می شود، اما با تغییر هرچند جزیی در دمای هوا، الگوی بارش به باران تغییر می کند. این تغییرات دمایی، پیش بینی ها را دشوار می کند.»

چرا در استانبول برف نمی بارد؟

تک درباره عوامل انسانی موثر بر بارش باران گفت: «انرژي درونی شهر، ناشی از وسایل نقلیه، گرمایش و تحرکات درون شهر، جزیره گرمایی را تشکیل می دهد که از بارش برف می کاهد.»

او همچنین به تاثیرات تغییرات اقلیم و دمای آب دریا بر بارش برف نیز اشاره کرد: «برای بارش برف در استانبول، دمای آب دریا باید به 8 درجه کاهش یابد، اما این روزها دمای آب دریا در استانبول بین 10 تا 11 درجه متعیر است.»

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =