پل آتاتورک استانبول

پل آتاتورک استانبول

پل آتاتورک پلی بر خلیج شاخ طلایی استانبول

استانبول یکی از محبوب‌ترین و توریستی‌ترین شهرهای ترکیه دارای شرایط اقلیمی بسیار قابل توجه ای است. از جمله وجود دریا و دریاچه‌ها و سواحل زیبا و منحصر به فرد و طبیعت دل انگیز که شهرداری این شهر به بهترین شکل از این ویژگی‌ها برای جذب توریست و گردشگر بهره برده است.

یکی از مهم ترین جاذبه های استانبول، پل آتاتورک است. پل ها، نقش مهمی در شهر استانبول داشته که دو قسمت خشکی را از روی مسیر آبی که قرار دارد، به هم متصل می کند. یکی از همین پل ها دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را به هم وصل کرده است. علاوه بر این اتصال، بسیار زیبا و مدرن ساخته شده اند تا مناظر زیباتر و بهتری را به توریست ها و گردشگران تور استانبول نشان دهند.

پل آتاتورک استانبول

پل آتاتورک استانبول که به اصطلاح به آن Unkapanı Bridge می گویند، یک پل بزرگراهی بر روی خلیج شاخ طلایی استانبول ترکیه است. بعد از مرگ آتاتورک، نخستین رییس جمهور این کشور نام وی بر روی این پل نهاده شد. نخستین پل ساخته شده بر مکان فعلی در سال ۱۸۳۶ تکمیل شد که پل حایراتیه (Hayratiye) نام داشت و مناطق آن کاپانی و آزاپ کاپی را به یکدیگر متصل می‌نمود.

پل حایراتیه به دستور سلطان محمود دوم، از پادشاهان دولت عثمانی و زیر نظر معاون دریایی ناوگان عثمانی احمد فوزی پاشا طراحی و ساخته شده بود. افتتاحیه این پل در سال ۱۸۳۶ توسط سلطان محمود دوم و با عبور وی سوار بر اسب از روی این پل افتتاح گشت. این پل طولی معادل ۱۵۷۰ فوت (۴۸۰ متر) و ۳۳ فوت (۱۰ متر) عرض داشت و از آن به عنوان پلی متحرک برای جا به جایی کشتی‌های بزرگ استفاده می‌شد.

پل آتاتورک استانبول

در سال ۱۸۵۷ با مدیریت یک شرکت فرانسوی پل دوم در مکان فعلی آن ساخته شد که جنسی از آهن داشت. هزینه ساخت این پل چیزی حدود ۱۳۵۰۰۰ سکه طلا برای دولت عثمانی رقم خورد. این پل که در طول سال‌های ۱۸۷۵ تا ۱۹۱۲ مورد استفاده قرار می‌گرفت طولی حدود ۴۸۰ متر و عرض ۱۸ متری داشت و پس از سپری کردن عمر مفیدش تخریب شد.

در سال ۱۹۱۲ پل سوم در این مکان ساخته شد و تا سال ۱۹۳۶ تا زمانی که توسط طوفان آسیب دید مورد استفاده قرار گرفت. پل چهارم که همان پل کنونی است در طی سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۴۰ ساخته شد و با نام پل آتاتورک استانبول (Ataturk koprusu) افتتاح گشت. پل آتاتورک استانبول دارای طول تقریبی ۴۷۷ متر و غرض ۲۵ متر است که بر خلیج شاخ طلایی واقع شده است.

پل آتاتورک استانبول

هنگام پیاده روی به سوی این پل شما می‌توانید نمایی از مسجد سلیمانیه استانبول که آرامگاه سلطان سلیمان قانونی نیز هست و مسجد رستم پاشا داشته باشید.

پل آتاتورک استانبول

نحوه دسترسی به پل آتاتورک استانبول 
در صورتی که در تور استانبول به سر می‌برید و تمایل دارید از پل آتاتورک استانبول هم دیداری داشته باشید می‌توانید به راحتی از طریق خطوط مترو خود را به این پل برسانید. دقیقاً بر روی این پل یک ایستگاه مترو وجود دارد که ایستگاه هالیچ (Haliç) نامیده می‌شود. کافی است در این ایستگاه از مترو پیاده شوید تا بتوانید به این پل دسترسی داشته و کمی بر روی آن قدم بزنید و منظره شهر را از نمای پل آتاتورک استانبول تماشا کنید.

بر روی این پل و در اطراف آن رستوران‌ها و کافه‌های خوبی وجود دارد که می‌توانید غذاهای ترکی را در آن‌ها امتحان کنید و لذت ببرید. به علاوه قایق‌های تفریحی نیز برای گردش مسافران در خلیج موجود هستند که می‌تواند تجربه لذت بخشی برای شما باشد.

پل آتاتورک استانبول

نقشه و موقعیت جغرافیایی پل آتاتورک استانبول

 

 

 

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

Küçükçekmece’de gezilecek yerler

جاذبه های گردشگری منطقه کوچوک چکمجه استانبول

جاذبه های گردشگری منطقه کوچوک چکمجه استانبول منطقه کوچوک چکمجه(Küçükçekmece)، واقع در سمت اروپایی استانبول، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =