پاسخ به سوالات مربوط به اخذ شهروندی ترکیه

پاسخ به سوالات مربوط به اخذ شهروندی ترکیه

ترکیه ،گرچه کشوری است واقع در خاورمیانه ، اما سالیان درازیست که کوشیده همگام با صلح جهانی و ارتقاء سطح تجارت و فرهنگ و توسعهء صنایع ، خود را به استانداردهای اروپایی نزدیک کند . جدا از مسائل سیاسی و ارتباطات هوشمندانه با دنیا ، ترکیه کشوریست که از لحاظ اجتماعی ، برای شهروندان خود امتیازات مناسبی قائل است و همچنین از حضور سرمایه های خارجی برای گسترش اقتصاد خود استقبال میکند . به همین دلیل و برای اینکه سرمایه گذاران خارجی تشویق به انتقال سرمایه خود به ترکیه شوند ، قوانین اعطای شهروندی را در سال ۲۰۱۸ سهل تر کرده و امتیازات ویژه ای برای دریافت آن قائل شده است.

با به روز شدن قانون کسب شهروندی ترکیه با ۲۵۰ هزار دلار، سوالات بسیاری پیرامون این موضوع به ذهن می آید. استانبول سرا در این مطلب پاسخ رایج ترین سوالات در این زمینه را برای شما مطرح کرده است، لطفاً به اشخاص و موسساتی که برخلاف جواب های ذکر شده زیر به شما پاسخ می دهند، اطمینان نکنید.

چگونگی دریافت شهروندی در ترکیه|شرایط شهروندی ترکیه

سوال: مطابق تغییرات جدید برای اخذ شهروندی ترکیه، فقط باید یک ملک به ارزش ۲۵۰ هزار دلار خریداری کرد یا بیش از یک ملک هم می توان خریداری کرد؟ اگر بیش از یک ملک(غیرمنقول) می توان خریداری کرد، انجام فرآیندهای مرتبط با سندهای اخذ شده از دفاتر ثبت اسناد متفاوت، چگونه است؟

جواب: برای اخذ شهروندی می توان یک یا چند غیرمنقول به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و یا بیشتر از این مبلغ خریداری کرد. در واقع مجموع ارزش یک و یا چند سند ۲۵۰ هزار دلار و یا بیش از آن باشد. فرایند رسیدگی به درخواست هایی که در حوزه بیش از یک دفترخانه قرار می گیرند؛ از سوی مدیریت دفترخانه ای که درخواست به آن صورت گرفته است و در محدوده قوانین مربوط به فرآیند سندهای خارج از صلاحیت انجام می شود.

سوال: ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار را از دفترخانه خریداری کردم اما به علت ناآگاهی شرح در سند را قید نکردم، در این صورت باید چه کار کنم؟

جواب: در مورد املاکی که انتقال سند آن ها بعد از تاریخ ۲۰۱۷/۰۱/۱۲ صورت گرفته و در سند رسمی آن ها حکم شرح وجود ندارد، چنانچه ثبت اعلامیه مربوطه از سوی سرمایه گذار درخواست شده باشد؛ برگه ثبت از سوی مدیریت دفترخانه ای تنظیم می شود که درخواست به آن صورت گرفته است و در بخش بیانات ملک مربوطه توضیحات لازم قید می شود.

سوال: من دارای ملکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار هستم که قبل از تصویب قانون اعطای شهروندی از طریق سرمایه گذاری آن را خریداری کرده ام، با این حال آیا می توانم برای شهروندی درخواست دهم؟

جواب: خیر؛ جهت درخواست شهروندی در مورد املاک خریداری شده بین تاریخ های ۲۰۱۷/۰۱/۱۲- ۲۰۱۸/۰۹/۱۸ ارزش املاک باید حداقل ۱.۰۰۰.۰۰۰ و برای املاک خریداری شده در تاریخ ۲۰۱۸/۰۹/۱۹ و بعد از آن هم باید ارزش املاک حداقل ۲۵۰۰۰۰ دلار آمریکا باشد.

سوال: با خرید ملک در ترکیه می خواهم شهروندی کسب کنم، ارزش ملکی که خریداری خواهم کرد در حدود ۲۰۰ هزار دلار می باشد، آیا می توانم ارزش آن را در دفترخانه ۲۵۰ هزار دلار نشان داده و شهروندی کسب کنم؟

جواب: خیر؛ هنگام تعیین قیمت ملک، گزارش ارزیابی ملک که نشان دهنده قیمت آن در بازار فعلی بوده و توسط سازمان ارزیابی که تحت حوزه انجمن بازار آزاد فعالیت می کند، درخواست خواهد شد. هنگام درخواست برای شهروندی ترکیه، تاریخ تنظیم گزارش ارزیابی ارائه شده باید حداکثر متعلق به ۳ ماه قبل از تاریخ درخواست باشد. گزارش ارزیابی مذکور تا زمان اتمام فرآیند معتبر است. اگر برای املاکی که فرآیند انتقال آنها به پایان رسیده است درخواست داده شده باشد، گزارش ارزیابی ملک یا املاک با مبنا قرار دادن تاریخ انتقال، تقاضا خواهد شد.

سوال: مقدار سرمایه گذاری غیرمنقول بر اساس دلار تعیین می شود اما در دفترخانه برحسب لیره ترکیه معامله می شود، در این حالت محاسبات چگونه انجام می گیرد، همچنین هنوز هم در آدرس اینترنتی برخی موسسات رسمی مقدار سرمایه گذاری ۱ میلیون دلار بیان شد است، اما در اخبار ۲۵۰ هزار دلار اعلام می شود، کدام یک از این منابع موثق هستند؟

جواب: همانطور که می دانید عبارت «حداقل ۱ میلیون دلار آمریکا» قید شده در قانون خرید املاک غیرمنقول (به ارزش حداقل ۱ میلیون دلار آمریکا از طرف وزارت محیط زیست و شهرسازی مشروط به ثبت در دفترخانه و عدم فروش به مدت ۳ سال)، با عبارت «۲۵۰ هزار دلار آمریکا و یا ارز معادل آن و یا لیره ترک» جایگزین شده است. در همان تبصره بعد از عبارت «نرخ ارز موثر» عبارت «و/ یا نرخ ارز متقابل» نیز اضافه شده است. از آنجایی که در مدیریت اراضی با اساس قرار دادن لیره ترکیه سند رسمی تنظیم می شود، تعیین ارزش ۲۵۰ هزار دلار آمریکا از روی نرخ ارز موثر صورت می گیرد.

سوال: من ملک خویش را بعد از تصویب قانون به ارزش ۲۵۰ هزار دلار خریدم اما ارزش واقعی و کارشناسانه اش بیش از این مبلغ می باشد، در این صورت آیا می توانم برای شهروندی درخواست دهم؟

جواب: خیر؛ قیمت فروش قید شده در سند، نمی تواند از قیمت قید شده در گزارش ارزیابی کمتر باشد. ارزش ملک یا املاک بر حسب دلار آمریکا، بر اساس نرخ ارز موثر بانک مرکزی جمهوری ترکیه در تاریخ معامله محاسبه می شود. چناچه در تاریخ معامله، نرخ ارز موثر اعلام نشده باشد؛ نرخ ارز موثر روز قبل آن اساس قرار داده می شود. برای غیرمنقول هایی که مهلت انتقال آنها تکمیل شده نیز قیمت قید شده در سند رسمی و گزارش ارزیابی هم باید بیش از ارزش ذکر شده در قانون شهروندی ترکیه باشد.

سوال: یکی از آشنایان بنده ملک متعلق به خودش را به ارزش ۲۵۰ هزار دلار به من انتقال خواهد داد. آیا با این شرایط می توانم برای شهروندی درخواست دهم؟

جواب: در مورد درخواست های جدیدی که برای کسب شهروندی ترکیه انجام می شود، باید انتقال هزینه فروش از طریق بانک ها تحقق یافته و همچنین در رسید تایید شده بانکی گزارشی مبنی بر خروج پول از حساب خریدار و واریز آن به حساب فروشنده درج گردد.

سوال: ما املاکی داریم که قبلا خریداری کرده ایم، چنانچه این املاک را به همسرم انتقال دهم آیا از این طریق می توانیم مجوز اقامت خانواده دریافت کنیم؟

جواب: خیر؛ املاک و مستغلات مذکور در این زمینه، نباید از طرف همسر و فرزندان شخص و به نام هر گونه شخص خارجی حقیقی ثبت شده باشند و همچنین نباید از سوی خود شخص یا همسر یا فرزندان شخص مورد نظر بعد از تاریخ ۲۰۱۷/۰۱/۱۲ منتقل شده باشند.

سوال: ملکی را توسط وام بانکی به ارزش ۲۵۰ هزار دلار خریداری کرده ام، این امر روی سند قید شده، آیا با این سند می توانم برای کسب شهروندی درخواست دهم؟

جواب: در صورتی که ملک مذکور تحت پوشش وام بوده و یا با وام خریداری شده باشد؛ در تعیین ارزش واقعی آن به شرط کسر ارزش وام، مابقی قسمت باقی مانده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =