پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پارک تقسیم گزی استانبول 

پارک تقسیم گزی استانبول 

پارک تقسیم گزی یکی از پارک‌های مشهور و با وسعت ۴ هکتار یکی از کوچکترین پارک‌های استانبول است اما به لحاظ اینکه یکی از معدود پارک‌های باقی مانده در مرکز شهر و می‌باشد از اهمیت بالایی برخوردار است.

پارک تقسیم گزی با وسعت ۴ هکتار در قسمت شمالی میدان تکسیم و در منطقه Beyoğlu قرار دارد و در سال ۱۹۴۳ توسط عصمت اینونو رئیس جمهور وقت ترکیه در آن زمان تأسیس شد.

 

تاریخچه پارک تقسیم گزی
این پارک قبل از اینکه تبدیل به پارک شود، یک پادگان نظامی بوده است که سابقه‌ای طولانی داشته است و خوب است در این باره بدانید که میدان تقسیم و این پارک در دوران قدیم و سال ۱۸۰۶ یک توپخانه و پادگان نظامی بسیار بزرگ بوده است که آن را به نام توپخانه حلیل پاشا می‌شناختند.

پارک تقسیم گزی و توپخانه حلیل پاشا در گذشته، در کنار قبرستانی واقع شده است (امروزه وجود ندارد) که در گذشته مراکز دفن فرانک و ارمنستانی‌ها بوده است.

در طی ساخت این پارک، زمین‌ها و محوطه‌های آن دچار تغییرات زیادی شده که در زیر آن‌ها را بازگو می‌کنیم:

  • میدان تقسیم یا همان تکسیم در سال ۱۸۰۶ به عنوان توپخانه حلیل پاشا ساخته شد و معماری آن به سبک معماری قدیمی عثمانی‌ها است اما گنبد آن متعلق به معماری‌های فرنگی بوده است.
  • سرباز خانه‌های این بنا در حادثه‌ای در ۳۱ مارس ۱۹۰۹ آسیب دیدند که بعدها در سال ۱۹۲۱ تبدیل به ورزشگاه شد.
  • یکی از دروازه‌های ورودی پارک که در گذشت دروازه قلعه توپخانه حلیل پاشا بوده است و به سبک معماری شرقی طراحی شده است در سال ۱۹۲۱ تبدیل به یک ورزشگاه شد.
  • تیم ملی ترکیه اولین بازی خود را در برابر تیم رومانی در سال ۱۹۲۳ در زمین همین ورزشگاه انجام داد که نتیجه ۲-۲ بود.
  • ساختمان‌های ذکر شده در سال ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ بخشی از پارک شدند.
  • قبرستان ارمنستانی‌ها به نام Panagalti از سال ۱۵۶۰ تا ۱۹۳۹ در بخش شمالی پارک امروزی قرار داشت که در سال ۱۹۳۹ توسط جمهوری ترکیه مصادره و تخریب شد. (جالب است که در حفاری‌های مترو در سال ۲۰۱۳، ۱۶ سنگ قبر در عمق زمین متعلق به این قبرستان یافت شد)
  • ساختمان‌های سرباز خانه و باقی ساختمان‌ها و قسمت‌ها علاوه بر ورزشگاه در سال ۱۹۳۹ و ۱۹۴۰ برای ساخت پارک تخریب شدند.
  • طرح اصلی شهر در آن زمان این بود که فضای ۳۰ هکتار از این مناطق به پارک تبدیل شود که هیچگاه عملی نشد.

در سال ۲۰۱۳ دولت ترکیه قصد داشت که با تخریب این پارک آن را به مکانی یادبود مانند آن که در قبل از ۱۹۴۰ بوده تبدیل کند و در کنار آن یک مرکز خرید بزرگ بسازد که با اعتراضات گسترده مردم ترکیه مواجه شد و حادثه‌ای دلخراش در این پارک رخ داد.

امکانات و تفریحات پارک تقسیم گزی استانبول
پارک تقسیم گزی بیشتر برای گردش در فضای سبز و گذراندن ساعاتی در آرامش مناسب است و به جهت اینکه پارکی کوچک است دارای امکانات و تفریحات متعددی نیست اما در طول بازدید از آن می‌توانید از میدان اصلی و مکان‌های تاریخی بسیار قدیمی در پارک دیدن کرده و لذت ببرید و در کنار آن اگر مایل بودید به رستوران و کافی شاپی که در این پارک قرار دارد رفته و در آن از نوشیدنی و خوراکی‌های سنتی ترکیه لذت ببرید.

بازدید از پارک تقسیم گزی استانبول

از آنجا که پارک تقسیم گزی در کنار میدان تقسیم قرار دارد و میدان تقسیم هم یکی از مکان‌های دیدنی استانبول است که در تور استانبول حتماً حداقل یک بار از آن دیدن خواهید کرد، بازدید از پارک تقسیم گزی باید حتماً در برنامه‌تان باشد و در کنار بازدید از خیابان جمهوریت از آن هم دیدن کنید.

بازدید از این مکان دیدنی رایگان است و نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای نیست.

نحوه دسترسی به پارک تقسیم گزی استانبول
دسترسی به پارک تقسیم گزی به خاطر همجوار بودن آن با میدان تقسیم بسیار آسان و بی دردسر است تنها کافیست با مترو، اتوبوس و یا تراموا به ایستگاه میدان تقسیم آمده و بعد از ۵ دقیقه پیاده روی، در ضلع شمالی میدان تکسیم می‌توانید به این پارک زیبا و پر ماجرا دسترسی پیدا کنید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی پارک تقسیم گزی استانبول

 

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =