پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

همه چیز درباره کنکور ترکیه و شرایط آن

همه چیز درباره کنکور ترکیه و شرایط آن

ترکیه کشوری است با دانشگاه‌های بین‌المللی فراوان که سالانه چندین هزار دانشجوی خارجی در آن‌ها به تحصیل می‌پردازند. بنابراین، طبیعی است که دانشجویان خارجی و پذیرش آن‌ها شرایط کنکور ترکیه را تحت تاثیر خود قرار بدهند. در واقع، کنکور ترکیه به دو بخش تقسیم می‌شود: یک کنکور که ویژه شهروندان ترک است و کنکوری که مختص متقاضیان خارجی ادامه تحصیل در ترکیه می‌باشد. از آن‌جایی که شما به عنوان یک خارجی نیاز دارید تا با شرایط کنکور ترکیه برای خارجیان آشنا شوید، تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهیم.

کنکور ترکیه برای خارجیان: آزمون يوس (YOS)
آزمون یوس در واقع اصلی‌ترین کنکور ترکیه برای ورود دانشجویان خارجی به مقطع کارشناسی است که هرساله به صورت غیرمتمرکز برگزار می‌شود. بازه زمانی آزمون یوس معمولا بین اوایل اردیبهشت تا اوایل تیر است. شما به عنوان یک دانشجوی خارجی برای ورود به تمامی رشته‌ها (رشته‌های پزشکی و غیرپزشکی) می‌بایست در این آزمون حد نصاب نمره را کسب کنید.

آزمون یوس بین ۸۰ تا ۱۰۰ سوال دارد. اما تعداد دقیق این سوالات را خود دانشگاه تعیین می‌کند. این که شما متقاضی ورود به کدام رشته باشید فرقی ندارد، مواد امتحانی این آزمون به طور معمول ریاضی، هندسه و هوش است. مدت زمان پاسخگویی به سوالات نیز بسته به تعداد آن‌ها بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه است.

آیا موفقیت در آزمون یوس تنها شرط ورود به دانشگاه‌های ترکیه است؟

برای برخی از دانشگاه‌ها علاوه بر آزمون یوس، معدل دیپلم و پیش دانشگاهی نیز مهم است. بنابراین، پیش از انتخاب دانشگاه، شرایط پذیرش آن را به دقت بررسی کنید. ممکن است شما ماه‌ها برای قبولی در آزمون یوس تلاش کنید و نمره قابل قبول را نیز کسب کنید، اما به دلیل پایین بودن معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی نتوانید وارد دانشگاه مورد نظرتان شوید.

علاوه بر این، برخی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان از طریق آزمون SAT نیز پذیرش انجام می‌دهند. این آزمون که در اصل یک آزمون امریکایی است مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test می‌باشد. آزمون SAT هر ساله در ۷ نوبت در امریکا و ۴ نوبت در کشورهای دیگری چون ترکیه برگزار می‌شود. در این آزمون داوطلبان حدود ۴ ساعت زمان دارند تا به سوالات ریاضی و هندسه و ادبیات و انشای انگلیسی پاسخ دهند. تاریخ آزمون، شرایط آن، ظرفیت و جزئیات پذیرش دانشجو هرساله از سوی دانشگاه‌های ترکیه اعلام می‌شود.

نکته مهم: توجه داشته باشید که دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ترکیه دانشجوی خارجی نیز می‌پذیرند. در این صورت، شما باید مدرکی به دانشگاه ارائه نمایید که نشان دهد با زبان ترکیه آشنایی دارید. یکی از معتبرترین مدرک‌های زبان ترکی گواهی‌نامه آزمون تومر است. اما اگر بخواهید در دانشگاه‌های بین‌المللی پذیرش بگیرید نیاز به ارائه چنین مدرکی نیست و مدارک معتبری مانند IELTS و TOFEL کافی است.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی

پسوند ki در زبان ترکی استانبولی پسوند ki یا ضمیر ارتباطی برای کوتاهی کردن جملات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − هفت =