نحوه تمدید پاسپورت اتباع خارجی در ترکیه

نحوه تمدید پاسپورت اتباع خارجی در ترکیه

چنانچه مهلت پاسپورت اتباع خارجی حاضر در ترکیه به پایان برسد، باید سریعا به مراجع ذی ربط مراجعه و برای تمدید آن اقدام نمایند. اما چنانچه پاسپورت این افراد از کشوری که شهروند آن هستند، گرفته شده باشد، می بایست برای تمدید پاسپورت خود به کنسولگری یا سفارت کشور مبدا خود در ترکیه مراجعه نمایند.

شرایط درخواست برای تمدید پاسپورت

آن دسته از اتباع خارجی که قصد تمدید پاسپورت خود در ترکیه را دارند، در صورت حائز بودن برخی شرایط می توانند از طریق پست درخواست خود را ارائه نمایند که عبارتند از:

  • ارائه آخرین پاسپورت دریافتی بدون هرگونه آسیب
  • دریافت پاسپورت مورد نظر پس از 16 سالگی
  • دریافت پاسپورت موردنظر حداقل طی 15 سال اخیر با اسمی که در حال حاضر از آن استفاده می شود (یا تغییر نام باید به صورت قانونی اثبات شود)

توجه: چنانچه حتی یکی از شرایط مذکور به جا آورده نشود، فرد می بایست شخصا به کنسولگری مربوطه مراجعه نماید.

نحوه ارائه درخواست جهت تمدید پاسپورت

نظیر آنچه در بالا تحت عنوان شرایط درخواست تمدید پاسپورت ذکر شد، اتباع خارجی با رعایت موارد مذکور می توانند روش ارسال مدارک از طریق پست را انتخاب کنند. برای این کار، آنها می توانند درخواست خود را از طریق پست به سرکنسولگری های واقع در استانبول یا آنکارا یا سفارتخانه ها ارسال نمایند (ممکن است سفارتخانه یا کنسولگری هرکشور، در شهر دیگری بغیر از آنچه نام برده شد، جای داشته باشد)؛ جهت اطلاع از این موضوع افراد می توانند به آدرس اینترنتی کنسولگری یا سفارت کشوری که شهروند آن هستند، مراجعه کنند. متقاضیانی که شخصا قصد مراجعه به کنسولگری یا سفارت دارند، نخست باید بصورت اینترنتی و با ارسال ایمیل یا از طریق وب سایت آنها، از نهاد مربوطه وقت بگیرند.

مراحل تمدید پاسپورت اتباع خارجی

اساسا مراحل تمدید پاسپورت اتباع خارجی از دو بخش تشکیل شده است:

مرحله نخست، تکمیل فرم درخواست و ارائه آن همراه با مدارک خواستی است و مرحله دوم نیز، پرداخت هزینه های مربوطه می باشد.

مرحله اول: پر کردن فرم درخواست و تکمیل مدارک

برای پر کردن فرم درخواست پاسپورت، نخست باید وارد آدرس اینترنتی سفارت کشور مربوطه شده و فرم مورد نظر را تکمیل نمایید. پس از این مرحله، می بایست از فرم تکمیل شدهء درخواست خود یک پرینت گرفته و بعد از اطمینان از درستی همه اطلاعات وارده، آن را امضا نمایید. همچنین، آخرین پاسپورت دریافت شده از کشور مبدا تبعه خارجی به همراه کپی آن و نیز یک عدد عکس پاسپورت 5×5 با زمینه سفید که در 6 ماه اخیر گرفته شده، باید ضمیمه فرم درخواست شود؛ این پاسپورت پس از باطل، همراه پاسپورت جدید ارسال می گردد.

نکته قابل توجه درخصوص عکس پاسپورت، عدم استفاده از عینک هنگام گرفتن آن می باشد، مگر در شرایطی وجود آن از سوی پزشکی ضروری تشخیص داده شود. نهایتا، در صورت تغییر نام شخص، باید مدرک مربوطه نیز ارائه شود؛ اگر تغییر نام پس از اخد آخرین پاسپورت باشد، باید سند یا مدرکی مانند گواهی ازدواج یا پرونده دادگاهی که نشان دهنده تغییر نام است، اراه گردد.

مرحله دوم: پرداخت هزینه درخواست

هزینه تمدید و نیز هزینه دریافت مدارک پاسپورت، از سوی سفارتخانه یا کنسولگری مربوطه تعیین می شود که باید با روش مشخص شده، واریز شود. برای این منظور، چک های ارزی برای درخواست های انجام شده از طریق پست، ضروری است.

مدت زمان تحویل پاسپورت جدید

فرآیند تمدید پاسپورت اتباع خارجی حدودا 2-3 هفته طول می کشد. روند بررسی مدارک پاسپورت نیز ممکن است تا 1 ماه بطول انجامد. تمام پاسپورت های تمدید شده، توسط پست ارسال می شوند. علاوه بر این، شرکت های حمل و نقل هنگام تحویل، هزینه ارسال را مطالبه می کنند.

منبع:atakurumsal

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟

10 دلیل اصلی برای زندگی در استانبول چیست؟ استانبول شهری باشکوه است که در یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =