سرمایه گذاری در بورس ترکیه

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

وقتی صحبت از سرمایه گذاری در بورس ترکیه می شود ، تقریباً همه به ذهنشان بورس سهام خطور می کند. بورس اوراق بهادار که بخش جدایی ناپذیری از اقتصاد جهانی و بازارهای مالی امروز است ، از قرن 17 و 18 شروع به گسترش کرد. با این وجود ، ابزارها و کالاهای مختلف قرضه از زمان های اولیه تاریخ که هنوز مفهوم بورس وجود نداشت ، در بسیاری از نقاط جهان در بازارهای سهام دست به دست هم می دهند.

طبق منابع مختلف ، اوراق بهادار مربوط به ابزارهای بدهی عمومی و خصوصی در بورس سهام Antewerp در بلژیک بود که در سال 1531 تأسیس شد و به عنوان اولین بورس عادی در جهان در نظر گرفته شد. بورس اوراق بهادار آمستردام که در سال 1602 تأسیس شد نیز نخستین بورس اوراق بهادار است که ما آن را می شناسیم. بورس کالای شیکاگو که در قرن نوزدهم تأسیس شده است ، اولین بورس کالا به معنای مدرن است که از بازارهای نقدی و آتی تشکیل شده است.

اولین بازار بورس در ترکیه در چاودارحیصار منطقه ی کوتاهیا درسالهای پایانی دویست سال پس از میلاد مسیح و به دستوردیئولئتیانوس امپراطور رم تاسیس شد. این بنا با نام Aizanoi در آن زمان به عنوان بازار گندم استفاده می شد و قیمتهای تعیین شده بر روی سنگهای این مکان حک می شد.

بورس اوراق بهادار استانبول در سال 1926 تاسیس شد و در سال 2013 با ادغام بورس طلا و بورس معاملات مدت دار و آتی، بورسا استانبول به کار خود ادامه داد.

اکنون در عصر فضای مجازی شما به سادگی می توانید از طریق اینترنت بر ابزارهای سرمایه گذاری بورس استانبول دسترسی داشته باشید. بوسیله ی اکرانهای پیشرفته ای که توسط شرکتهای واسطه توسعه یافته است، به راحتی می توانید دستورات خود را ارائه نمایید.

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

بازار سهام ( بورس) چیست؟

بورس اوراق بهادار یک نام عمومی است که به بازارهای منظم و تحت نظارت اطلاق می شود و در آن اوراق بهادار مانند سهام ، اوراق قرضه و صندوقهای سرمایه گذاری و کالاهای منقول دیگر مانند نفت ، طلا و قهوه خرید و فروش می شوند.

بورس ها سکوهایی هستند که در آن ابزارهای سرمایه گذاری مانند کالاها یا اوراق بهادار مطابق با قوانین خاص با تطبیق خریداران و فروشندگان رد و بدل می شوند و جایی است که سرمایه گذاران سعی می کنند از طریق تغییر در معاملات کوتاه مدت و بلند مدت قیمت، سود کسب کنند.

درحالی که در بورس اوراق بهادار ، اسناد ارزشمندی از قبیل سهام ، اوراق قرضه ، قبض و صندوق های سرمایه گذاری معامله می شود ، در بورسهای تجاری فلزات گرانبها مانند طلا ، نقره ، پلاتین ، محصولات بخش انرژی از جمله نفت و گاز طبیعی ، پارتیشن های ارزی ، محصولات کشاورزی مانند قهوه ، پنبه و گندم خرید و فروش می شوند. معاملات آتی ، پیمان آتی و اختیار معامله، بر اساس دارایی زیربنایی در بازارهای معاملات مدت دار خریداری و فروخته می شوند.

چنانکه در موارد فوق نیز ذکر کردیم، ابزارهای سرمایه گذاری بسیاری در بورس های گوناگون وجود دارد. اما وقتی ازاصطلاح بورس در ترکیه استفاده می کنیم، منظور همان بورس اوراق بهاداراستانبول یا به اختصار 100 BIST می باشد.

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

انواع بازارها در بورس استانبول

در بورس اوراق بهادار ترکیه انواع مختلفی از بازارها وجود دارد که همه آنها در یک دسته بندی اصلی سه‌تایی جای می‌گیرند عبارتند از:

بازار سهام

بازار سهام که خود شامل چندین زیر مجموعه می باشد:

بازار ملی‌National Market‌، بازار ملی ثانویه ‌Second National Market‌، بازار اقتصاد جدید‌، بازار ETF، بازار شرکت‌های تحت نظر و مراقبت ‌watching list‌، بازار عمده فروشی، بازار کوپن حق تقدم‌ Rights Coupon Market‌

بازار بین‌المللی

در سال 1997، با پذیرش اوراق قرضه بین‌المللی منتشره توسط «نایب رئیس خزانه‌داری» جهت داد و ستد در خارج از کشور، «بازار اوراق قرضه و اسناد بین‌المللی» کار خود را شروع کرد و سپس «بازار رسیدهای سپرده‌گذاری» بازار بین‌المللی بورس استانبول با داد و ستد رسیدهای سپرده‌گذاری سهام منتشره در سطح جهان فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر رسیدهای سپرده‌گذاری بزرگترین بانک قزاقستان به نام (Kazkommertsbank) در«بازار رسیدهای سپرده‌گذاری بین‌المللی» و اوراق قرضه اروپا به نام (Eurobond) که توسط دولت جمهوری ترکیه منتشر می‌شود در «بازار اوراق قرضه و اسناد بین‌المللی» معامله می‌شود. تمام عملیات این بازار برحسب دلار آمریکا بوده و امور تسویه آن از طریق Citibank و Euroclear و از طریق سپرده‌گذاری مرکزی ترکیه به نام «تاکاس بانک صورت می‌گیرد.

بازار اوراق قرضه و اسناد

«بازار اوراق قرضه و اسناد»، بازار متشکلی را برای داد و ستد اوراق بهاداری که درآمد ثابت دارند خود شامل 3 بخش است: بازار موافقتنامه‌های بازخرید و بازخرید معکوس، بازار خرید و فروش یکجا، بازار دارایی‌های غیرمنقول و مستغلات

بورس ابزار مشتقه ترکیه‌

بورس ابزار مشتقه ترکیه Turkish Derivatives Exchange که مراحل تاسیس آن به سال 2002 برمی گردد، با نام اختصاری TURKDEX در سال 2005 شروع به کار کرد. این بورس به‌دنبال ایجاد، ابداع و گسترش ابزارهای مالی است که کار پوشش ریسک را برای سرمایه‌گذاران انجام دهد

شرایط سرمایه گذاری در بورس ترکیه

اولین کاری که سرمایه گذارانی که می خواهند در بورس کالا سرمایه گذاری کنند باید انجام دهند ، یافتن یک موسسه واسطه و افتتاح یک حساب سرمایه گذاری در بانکی است که دارای مجوز ازSPK (هیئت مدیره ی بازار بورس) است.

چگونه یک حساب برای سرمایه گذاری در بورس ترکیه باز کنیم؟

قبل از افتتاح حساب ، می توانید به وب سایت رسمی SPK (هیئت مدیره بازارهای بورس) مراجعه کرده و لیست فعلی موسسات واسطه ای و بانک هایی را مشاهده کنید که دارای مجوز SPK هستند و مجاز به تجارت در بورس کالا هستند. توصیه می شود با مقایسه شرایط خدمات کارگزاری ، کارمزد معامله ، نرخ کمیسیون و سایر هزینه ها و کسر خانه های کارگزاری در این لیست ، کارگزاری را انتخاب کنید که مناسب ترین شرایط را برای شما فراهم کند.

بسیار مهم است که کارگزاری که شما انتخاب کرده اید ، انتظارات شما را برآورده سازد ، زیرا باید تمام معاملات انجام شده در بورس کالا را از طریق کارگزاری که در آن حساب سرمایه گذاری خود را باز خواهید کرد ، انجام دهید.

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

حساب سرمایه گذاری شما هنگامی فعال می شود که شخصاً به شعبه ای از کارگزاری مورد نظر خود مراجعه کرده ، موافقت نامه چارچوب خدمات کارگزاری و فرم اطلاع رسانی ریسک را برای معاملات بازار سرمایه بخوانید و امضا کنید. پس از انتقال پول به حساب خود ، می توانید سفارشات خود را در سکوی سرمایه گذاری شرکت کارگزاری مذکور و تجارت در بورس کالا وارد کنید.

فرم اطلاع رسانی ریسک چیست؟

فرم های گزارش ریسک اسنادی است که برای اطلاع رسانی به سرمایه گذار در مورد خطرات مرتبط با ابزارهای مختلف بازار بورس تهیه شده است. SPK بنیاد هیئت مدیره ی بازار بورس ، تفهیم و امضاء فرم های گزارش ریسک توسط سرمایه گذارانی که می خواهند حساب سرمایه گذاری باز کنند را اجباری کرده است.

کلیه سرمایه گذاران که یک حساب سرمایه گذاری باز می کنند، باید فرم گزارشگری ریسک عمومی ابزار بازار سرمایه را امضا کنند. به علاوه سرمایه گذارانی که می خواهند در ابزارهای مشتق و ضمانت سرمایه گذاری کنند باید فرم های اعلام خطر مربوط به ابزارهای مشتق و ضمانت نامه را نیزامضا کنند.

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

تجارت در بورس کالا چگونه است؟

سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار سفارشات خرید و فروش خود را از طریق سکوی معاملات آنلاین سرمایه گذاری ارائه شده توسط کارگزاری انجام می دهند و معاملات یا خرید و فروش زمانی انجام می شود که سفارشات به طور خودکار بر اساس مقدار و قیمت، مطابقت داشته باشند. ارسال سفارشات را می توان از طریق تلفن و فکس یا به صورت حضوری انجام داد.

برای اینکه سفارش خرید منتقل شده توسط یک سرمایه گذار تحقق یابد ، یک سفارش فروش برای تحقق این سفارش و در همان قیمت باید به بورس ارسال شود. اجرای سفارشات در بورس کالا به همخوانی تقاضا و عرضه بستگی دارد. بسته به ترجیح سرمایه گذار،عرضه ی سهام و سفارش های انجام نشده در پایان روز لغو می شوند یا در انتظار خریدار می مانند.

سرمایه گذاری در بورس ترکیه

چگونه می توان در بورس کالا درآمد کسب کرد؟

اگر می خواهید پس انداز خود را در بورس کالا سرمایه گذاری کرده و از درآمد منفعل خود سود بیشتری کسب کنید ، به جای اینکه پس انداز یا پول کلان خود را در حساب های سپرده گذاری بلند مدت به عنوان منبع درآمد منفعل نگه دارید ، می توانید یک حساب کاربری سرمایه گذاری را در یک کارگزاری بورس باز کنید و ابزارهای سرمایه گذاری خریداری کنید که انتظار دارید افزایش قیمت داشته باشد.

اگر قیمت سهام خریداری شده برای سرمایه گذاری در بورس ترکیه مطابق با برآوردهای شما افزایش یابد ، می توانید با فروش سهام در قیمت مورد نظر خود سود کسب کنید و سود خود را محقق کنید.

اگر با متنوع کردن سرمایه گذاری ها ، یک سبد متعادل ایجاد کنید ، می توانید با توزیع آنها مدیریت کنید تا خطرات خود را به حداقل برسانید و سود خود را به حداکثر برسانید. برای اینکه بتوانید هنگام خرید سبد سرمایه گذاری خود ، تخمین های دقیقی در مورد قیمت سهم کسب کنید ، باید مدتی بر حرکت قیمت سهام معامله شده در بازار نظارت داشته باشید و با دقت تحقیق در مورد داده های مالی شرکت ها ، انتظارات رشد و سودآوری آنها را انجام دهید.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − 3 =