موزه آتاتورک استانبول

موزه آتاتورک استانبول

موزه آتاتورک در خیابان Halaskargazi در منطقه شیشلی استانبول واقع شده است. سه طبقه ساختمان زیبا که محل زندگی آتاتورک پس از بازگشت از جبهه سوریه بود.

 اين موزه محل نگهداري وسايلي است كه در گذشته مورد استفاده بنيان گذار جمهوري تركيه يعني آتاتورك قرار مي گرفته است.

موزه آتاتورك بجز روزهاي دوشنبه همه روزه جهت بازديد همگان باز مي باشد.

در 13 نوامبر 1918 آتاتورک بنیانگذار ترکیه نوین از سوریه به استانبول آمد و به هتلی به نام پارا پالیس نقل مکان نمود. اما پس از چند روز به منزل و سوئیت دوست نزدیک خود بنام صالیح فانسا ( Salih Fansa) در منطقه بی اغلو رفت و سپس خانه ای 3 طبقه را اجاره نمود و به آنجا نقل مکان نمود و خواهر و مادر خود را نیز به این مکان منتقل نمود.

آتاتورک در طبقه وسط این ساختمان اقامت نمود و از اتاقهای آن به عنوان محل کنفرانس و کار استفاده نمود که جلسات مختلفی را همراه با دوستان خود به صورت کاملا سری در این محل انجام داد، سپس این منزل در سال 1942 به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.

این منزل که به نام خانه آتاتورک معروف است در بلوار Halaskar Gazi واقع شده است در سال 1943 پس از تعمیرات به موزه آتاتورک تبدیل گردید.

این موزه شامل 3 طبقه به شرح زیر است:

طبقه اول:

به عنوان محل و سالن مراسم خاص و ویژه مورد استفاده قرار می گرفته است که اکنون با نیم تنه ای از مجسمه آتاتورک و عکسهای مختلفی از وی تزئین شده است.

در قسمت اتاق پشتی یادگارهای دوران جنگ عثمانی قرار دارد همچنین لباسهای نظامی آتاتورک در این قسمت وجود دارد.

طبقه دوم :

در قسمت اول آن لباسها و درجات نظامی آتاتورک و رادیوی اهدائی دولت آمریکا به وی قرار گرفته است. همچنین در قسمت میانی این سالن لوازم کار او مانند میز و صندلی لوازم نگارش ساعت جعبه سیگار کلاه خز و سایر لوازم شخصی وی قرار دارد. در قسمت انتهائی طبقه دوم محل سخنرانی و جلسات او و میز لباسهای او در حین سخنرانی های مختلف است.

طبقه سوم :

عکسهای انقلاب ترکیه کتابهای مختلف درباره آتاتورک و عکسهای او در زمان مرگ است.

نحوه دسترسی به موزه آتاتورک استانبول
موزه آتاتورک استانبول در منطقه شیشلی این شهر واقع می‌باشد. بهترین مسیر برای رسیدن به این موزه استفاده از اتوبوس و تراموا و پیاده شدن در ایستگاه حمیدیه شیشلی است که تنها با کمی پیاده روی می‌توانید به این موزه دسترسی پیدا کنید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی موزه آتاتورک استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =