پنج‌شنبه 30 فروردین 1403
منطقه شیله استانبول

منطقه شیله استانبول

منطقه شیله استانبول

«شیله» (Şile) دهکده ای جذاب در ساحل دریای سیاه استانبول، در بخش آسیایی و در حدود 65 کیلومتری (40 مایلی) شمال شرقی مرکز شهر است؛ این دهکده بسیار زیبا از جاذبه های گردشگری استانبول می باشد. شیله یک نام یونانی است ودر زبان ترکی به معنی نوعی گل (Mercankösk) می باشد. در این دهکده خانه های روستایی زیبایی وجود دارد که در ماه های ژوئن و سپتامبر، تورهای گردشگری، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می کند، به طوری که در این ماه ها جمعیت این دهکده به میزان چشمگیری افزایش می یابد.

منطقه شیله استانبول

گزارش تصویری از منطقه شیله استانبول

منطقه‌ شیله استانبول، از ۷۰۰ سال قبل از میلاد، یک روستای ماهیگیری محسوب می‌شده و با ساختن یک فانوس دریایی رد دوره‌ی عثمانی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در منطقه شیله استانبول که یک ساعت از مرکز شهر فاصله دارد، در طول رونق اقتصادی ترکیه در دهه‌ی ۱۹۹۰ میلادی، تعداد زیادی از خانه‌های تابستانی ساخته شد و پس از زمین لرزه‌ی سال ۱۹۹۹ که ساحل مرمره آسیب دید، بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

منطقه شیله استانبول

امکانات و بخش‌های منطقه‌ی شیله استانبول

منطقه‌ شیله استانبول در شمالی‌ترین نقطه‌ی استانبول و مشرف به دریای سیاه قرار دارد که در زیر به معرفی تعدادی از بخش‌ها و مراکز دیدنی و تاریخی آن می‌پردازیم:

سواحل شنی: منطقه‌ی شیله استانبول همواره با سواحل آن شناخته می‌شود، یک نمای بسیار زیبا از دریای سیاه هر بیننده‌ای را قانع می‌کند که برای شنا به آنجا برود ولی با توجه به وجود رسوبان و صخره‌های دریایی خطرات بسیار زیادی را نیز برای آنها به همراه خواهد داشت؛ در هنگام شنا در آنجا باید بسیار مراقب به اسید تا زخمی نشوید.

منطقه شیله استانبول

قلعه‌ شیله: قلعه ژنوئوس که در قرن ۱۴ در یکی از جزیره‌های شیله ساخته شده و در سال ۲۰۱۵ بازسازی شده است، امروزه بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

آرامگاه مقدس “کوم بابا”: آرامگاه یک مسلمان مقدس که در بالای تپه‌ای در این منطقه‌ قرار دارد.

غار شیله: در کنار ساحل نزدیک این منطقه در روستای “کی زیل جاکوی” یک غار است که طبق گفته‌ی مردم محلی، گفته می‌شود تصویری از حوادث آناباسیس در زئوفون بر روی آن می‌باشد.

فانوس دریایی شیله: این فانوس دریایی که در شمالی‌ترین نقطه‌ی منطقه‌ی شیله استانبول قرار دارد، در سال ۱۸۵۹ در دوره‌ی عثمانی توسط مهندسان فرانسوی ساخته شده است و هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچه‌های شیله: هم چنین منطقه‌ی شیله استانبول به خاطر پارچه‌ها و لباس‌هایی از جنس آنها معروف است؛ پارچه‌هایی ظریف و پنبه‌ای که در ساحل شیله تولید شده و در بیشتر مغازه‌های این منطقه به فروش می‌رسند.

پلاژهای ساحلی: این منطقه‌ دارای پلاژهای ساحلی بسیار زیبایی است که اگر علاقه مند به حمام آفتاب هستید می‌توانید از آنها استفاده کنید. این پلاژها برای شب هم دارای برنامه‌های تفریحی متعددی هستند.

منطقه شیله استانبول

بازدید از منطقه شیله استانبول

در طول آخر هفته‌ها، مخصوصاً یک آخر هفته‌ گرم تابستانی، منطقه‌ شیله استانبول پر می‌شود از مسافران روزانه که برای پیک نیک، بازی فوتبال و یا استفاده از ساحل آرام و دلپذیر آن به آنجا می‌آیند.

از آنجا که این منطقه دارای سواحل و جنگل‌های بکر و دست نخورده است به همه‌ی دوستان پیشنهاد می‌شود اگر با تور استانبول به ترکیه سفر کرده‌اید، حتماً از اینجا دیدن کنید.

در منطقه‌ی شیله استانبول هتل‌ها و مسافرخانه‌های بسیار زیادی مخصوصاً در محدوده‌ی ساحلی وجود دارند که اگر شما علاقه مند هستید بیش از یک روز را در این منطقه بگذرانید، می‌توانید در آنها اقامت داشته باشید.

منطقه شیله استانبول

نحوه دسترسی به منطقه‌ شیله استانبول

همانطور که گفته شد این منطقه در سمت استانبول آسیایی قرار دارد و دسترسی برای مسافرانی که در این بخش اقامت دارند راحت‌تر است.
منطقه‌ی شیله استانبول یکی از مناطق موجود در سیستم حمل و نقل عمومی شهر استانبول است و از منطقه‌ی Harem, Uskudar اتوبوس‌هایی برای این منطقه وجود دارد.

اگر در قسمت اروپایی استانبول اقامت دارین برای رسیدن به منطقه‌ی شیله استانبول می‌توانید در “میدان تقسیم” سوار مترو شده و در ایستگاه “لونت” پیاده شوید، از آنجا با اتوبوس به “حضور محله سی ” بروید؛ با تغییر خط اتوبوس به سمت “شیله” شما به این منطقه‌ خواهید رسید.

منطقه شیله استانبول

نقشه و موقعیت جغرافیایی منطقه شیله استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =