مقررات کار برای مهندسین خارجی در ترکیه

مقررات کار برای مهندسین خارجی در ترکیه

اصول مربوط به مجوز کار مهندسان و معماران مطابق ماده ۲۱ قانون جدید ۶۷۳۵ نیروی کار بین المللی ، تعیین شده است .

مهندسین و معمارانی که آموزش های خود را در دانشکده های تحصیلات تکمیلی گذرانده و یا در خارج از کشور در مراکزی که از سوی مقامات ذیربط و یا موسسه آموزش عالی که توسط شورای عالی آموزش به رسمیت شناخته شده است سپری کرده اند ، مشروط به دریافت مدارک خویش می توانند به صورت پروژه ای و یا موقت در ترکیه مشغول به کار شوند . بدین ترتیب مهندسین و معمارانی که جزو پرسنل واجد شرایط محسوب شده و در پروژه های مهم کشور ترکیه نقش کلیدی ایفا می کنند ، بدون نیاز به فرآیندهای بیشتری دریافت مجوز کارشان مورد هدف قرار گرفته است .

ماده ۲۱-
مهندسین و معماران خارجی که تحصیلاتشان را در یک موسسه آموزش عالی در ترکیه و یا موسسه مربوطه که به تایید مقامات کشوری رسیده و شناخته شده باشد تمام کرده و عناوین مهندسی خود را دریافت نموده اند مطابق این قانون می توانند در برخی پروژه ها و یا با کسب مجوز کار موقت شغل خود را به اجرا درآورند .

توجه :
شرکت هایی که برای مهندسین مجوز کار دریافت خواهند کرد، ملزم به دریافت مدرک معادل از YÖK (انجمن آموزش عالی) و ثبت نام در اتاق مهندسین مربوطه هستند، برای مثال مهندس فروش، مهندس مواد غذایی، مهندس نرم افزار، مهندس ساختمان، مهندس مکانیک بدون استثنا تمام خارجیانی که مدرکشان مهندسی است ، چنانچه قرار است به عنوان مهندس مشغول به کار شوند ، باید مدرک معادل سازی شده شان را از YÖK دریافت کنند .

مجوز کار برای مهندسین خارجی چگونه دریافت می شود؟

مقام مربوطه جهت صدور مجوز کار برای خارجیان، وزارت کار و امور اجتماعی است . برای مهندسین خارجی مطابق با مقررات گواهینامه آموزش عالی از جانب YÖK باید مدرک معادل صادر شود .
متقاضی باید مدرکی مبنی بر این که طی ۶ ماه گذشته حرفه خود را در شغل مربوطه اجرا کرده ، عضو سازمان حرفه ای مربوطه بوده و هیچ گونه مجازاتی در زمینه شغلی خویش نداشته را دریافت کند .

این مدرک باید حاوی مهر آپوستیل خورده از اداره مربوطه در شهر متقاضی باشد . در حالی که درخواست ها می توانند به صورت آنلاین صورت پذیرند اما اسناد باید بر روی کاغذ باشد. متقاضی باید این مدارک را به تایید نمایندگی های کشور ترکیه در کشور خود رسانده و سپس به ترکیه ارسال نماید . چنانچه مدارک کامل و بدون کاستی فرستاده شده باشد طی ۳۰ روز درخواست مجوز نتیجه خواهد داد . در صورت ارائه مدارک ناقص جهت تکمیل نواقص اطلاعیه ای به متقاضی فرستاده می شود .

دوره ۳۰ روزه، از تاریخ ارسال مدارک به وزارت خانه آغاز می شود. محل کاری که متقاضی به آن درخواست داده ملزم به استخدام حداقل ۵ نیروی کار ترک بیمه شده می باشد . ضمن این که مبلغ پرداختی از سوی کارفرما تعیین می شود، حداقل دستمزد پس از تاریخ درخواست، مبنا قرار خواهد گرفت .با به کار گیری مهندس خارجی حداقل دستمزدی که باید پرداخت شود، ۴ برابر حقوق پایه است .

در موسساتی که با مهندسین خارجی همکاری می کنند حداقل یک مهندس ترک نیز باید مشغول به کار باشد . حقوق مهندسین خارجی ای که در ترکیه مشغول به کار خواهند شد باید حداقل ۴ برابر حقوق پایه تعیین شود . ضمن مراجعه اصل مدرک مهندسی نیز باید به وزارت خانه ارائه شود .

شرایط مذکور در بالا برای مهندسین سوری که دارای کارت فیروزه هستند اجرا نخواهد شد.

در آماده سازی این مطالب وزارت کار و اتاق های مهندسین و معماران ترکیه به عنوان منبع مورد استفاده قرار گرفته شده است .

نکته ؛ حداقل حقوق در سال 2019 از2020 تا 3260 لیر با توجه به تاهل و تعداد فرزند متغیر است .

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

China Homelife Turkey 2024

نمایشگاه محصولات چین در استانبول

نمایشگاه محصولات چین در استانبول نمایشگاه محصولات چین در استانبول (China Homelife 2024) در روزهای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 9 =