مقدمات تحصیل در ترکیه

مقدمات تحصیل در ترکیه

دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند به دلیل عدم آشنایی با سیستم دانشگاهی این کشور در بیشتر مواقع دچار مشکل میشوند.

به همین دلیل توصیه میشود مقاله زیر را مطالعه بفرمایید.:

۱. اعتبار سنجی دانشگاه مبدا شما (Tnıtım Belgesi ): اولین و مهم ترین گام در راستای اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه (قبل از انجام هر گونه اقدامی نظیر شرکت در آزمون فوق لیسانس و دکترا یا زبان و یا … ) بایستی نسبت به حصول اطمینان از اعتبار دانشگاه/دانشگاه های مقاطع قبلی خود در شورای آموزش عالی ترکیه موسوم به (YÖK) اقدام نمایید.

عدم توجه به این موضوع متاسفانه طی یک سال گذشته منجر به اخراج تعدادی از دانشجویان ایرانی دانشگاه های ترکیه گردیده است.برای این منظور داوطلب بایستی به شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK ) واقع در شهرک بیل کنت آنکارا مراجعه نموده و با ارائه درخواست کتبی تحت عنوان شناسایی دانشگاه های مقاطع قبلی من (با ذکر نام دانشگاه/دانشگاه ها ) نسبت به دریافت برگه ای دال بر معتبر بودن دانشگاه های نامبرده خود اقدام نماید.

مراتب اداری دریافت این برگه (Tnıtım Belgesi ) بسیار کوتاه بوده و طی زمان اندک کاری صادر می گردد.
نکته۱:معمولا در مورد دانشگاه های اصلی دولتی ایران (وزارت علوم و وزرات بهداشت – دوره های روزانه و شبانه ) و دانشگاه های آزاد مشکلی بوجود نیامده و این امر بیشتر متوجه سایر دانشگاه های موجود در ایران می باشد.
نکته۲: ارائه این برگه در مراحل ثبت نام به منظور اخذ پذیرش الزامی نیست.لیکن با توجه به اینکه بعد از قبولی و اشتغال به تحصیل این موضوع به صورت سیستمیک توسط YÖK بررسی می گردد حصول اطمینان در بدو اقدام توصیه می گردد.چون معمولا عدم شناسایی دانشگاه مقطع قبلی بعد از اشتغال به تحصیل حتی اگر داوطلب در مراحل آخر تحصیل خود نیز باشد نیز منجر به اخراج خواهد گردید.

۲. ترجمه گواهینامه های تحصیلی و ریز نمرات مقاطع قبل : جهت ثبت نام به منظور اخذ پذیرش از دانشگا ههای ترکیه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا بایستی کلیه مدارک مربوط به مقطع/مقاطع قبلی بعد از ترجمه به زبان انگلیسی یا ترکی توسط مترجم رسمی وزارت دادگستری ایران و تایید توسط وزارت امور خارجه ایران و نهایتا تایید توسط سفارت ترکیه در تهران (یا سرکنسول های این کشور در تبریز یا ارومیه) توسط خود داوطلب یا نماینده قانونی وی به اینستیتو مربوطه تسلیم گردد.

  • لازم به توضیح است که اصل مدارک ترجمه شده بعد از کپی برابر اصل سازی به داوطلب بازگردنده می شوند.
  • با توجه به اینکه مبنای ارزشیابی نمرات در ایران عدد ۲۰ می باشد در طی مراحل ثبت نام بایستی معدل مقطع قبلی داوطلب توسط مسئول ثبت نام دانشکده براساس مبنای ۱۰۰ محاسبه گردد.
  • در صورتی که داوطلبی فارغ التحصیل دوره کاردانی و سپس کارشناسی ناپیوسته بوده است بایستی نمره معدل وی توسط مسئول ثبت نام به صورت میانگین معدل دوره کاردانی و معدل کارشناسی محاسبه و سپس به میزان آن از مبنای ۱۰۰ تبدیل گردد.
  • جهت انجام مراحل ثبت نام در صورتی که خود داوطلب به صورت حضوری مراجعه ننموده است پذیرش انجام ثبت نام توسط موسسه مشروط به همراه داشتن اصل مدارک ترجمه شده توسط نماینده وی خواهد بود.

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

صفات تفضیلی و عالی در ترکی استانبولی

صفات تفضیلی و عالی در زبان ترکی استانبولی

‘گرامر ترکی استانبولی | پیشوند “تر” و “ترین” در زبان ترکی استانبولی صفات تفضیلی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =