معرفی برجسته ترین ساختمان های استانبول

معرفی برجسته ترین ساختمان های استانبول

استانبول از نظر معماری بناها جزو شهرهای مهم است، وقتی حرف از تور استانبول به میان می‌آید به جز خرید و بازارها، اولین تصاویر نقش بسته از استانبول در ذهن مربوط به معماری های برجسته‌ای همچون مسجد آبی و ایاصوفیه هستند. شهری با چنین قدمت و تاریخ خیلی بیش از این‌ها جاذبه‌های برجسته و ماندگار معماری را در خود میزبانی می‌کند که برخی از آن‌ها در بین نام‌های بزرگی مثل کاخ توپکاپی کاملا ناشناخته مانده‌اند. استانبول سرا در این مقاله شما را با برخی از برجسته ترین معماری‌های استانبول و پیشینه آن‌ها آشنا خواهد کرد با ما همراه باشید.

سربازخانه سلیمیه(Selimiye Barracks) 
در نزدیکی پایانه حیدرپاشا، سربازخانه سلیمیه با آن ساختمان تحسین برانگیزش قرار گرفته است. این سربازخانه یکی از جاذبه‌های تماشایی قایق‌سواری بین قسمت آسیایی و اروپایی شهر برشمرده می‌شود. این سربازخانه در دوره جنگ به عنوان بیمارستان نظامی فعالیت می‌کرد که در آن پرستار مشهور فلورانس نایتینگل به مراقبت و درمان سربازان انگلیسی می‌پرداخت. امروزه این ساختمان زیبا و ارزشمند به عنوان دفتر مرکزی ارتش اول نیروهای زمینی ترکیه فعالیت می‌کند. این مجموعه وسیع هر چقدر هم که در روز درخشان باشد اما با تاریک شدن هوا و روشن شدن چراغ‌های زردش نمایی متفاوت و دوچندان به خود خواهد گرفت.

موزه فلورانس نایتینگل استانبول

سربازخانه سلیمیه

دانشگاه مرمره استانبول(Marmara University)
دانشگاه مرمره استانبول درست در کنار سربازخانه سلیمیه ساختمان برجسته و زیبای دیگری قرار دارد که دانشگاه مرمره نامیده می‌شود. این دانشگاه در سال ۱۸۲۷ توسط معماران فرانسوی و ایتالیایی Alexandre Vallaury و Raimondo D’Aronco به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی ترکیه ساخته شد. امروزه این دانشگاه نه تنها ارزش علمی دارد بلکه به لحاظ هنری، معماری و تاریخی نیز مورد توجه معماران و تاریخ دوستان قرار دارد.

  دانشگاه مرمره استانبول   

آدرس: Selimiye Mahallesi, Tıbbiye Cad. No:49, Üsküdar

مسجد سانجاکلار(Sancaklar Mosque)
این مسجد معروف و متفاوت در استانبول توسط شرکت ساختمان‌سازی و معماری Emre Arolat ساخته شده که هر چیزی شباهت دارد الا مسجدی که ما به صورت رسمی و سنتی در ذهن می‌شناسیم. شما پس از بالا رفتن از شیبی ملایم و پلکانی به مسجدی سنگی و غار مانند می‌رسید که تمام معادلات ذهنی شما را نسبت به مسجدی که در ذهن انتظار دارید به هم می‌ریزد. گرچه بیشتر شبیه به گالری یا موزه است اما نمی‌توان زیبایی و طراحی منحصر به فرد آن را با نورپردازی مدرنش نادیده گرفت. دکوراسیون داخلی مسجد با الهام از سبک مینیمالیستی ساده، خالی و مختصر بوده و شما را وادار می‌کند تا به جای توجه به اطراف و ظواهر به درون خود توجه کنید.

مسجد سانجاکلار

«سانجاکلار»؛ مسجدی به سبک غار حراء در استانبول

آدرس: Karağaç Mah., Sırtköy Çiftliği Mevkii G 84 Bulvarı, Büyükçekmece

ترمینال حیدرپاشا(Haydarpaşa Garı)
ترمینال حیدرپاشا در سال ۱۹۰۹ توسط دو معمار برجسته آلمانی به نام‌های Otto Ritter و Helmut Conu ساخته شد. این ترمینال با آن معماری جذاب و کلاسیکش هیچ کم از یک موزه ندارد. پایانه حیدرپاشا حتی تا همین اواخر و تا سال ۲۰۱۲ نیز به سیستم ریلی کشور خدمت می‌کرد. از این محل شما شانس تماشای بسفر و اسکله کادیکوی را هم دارید. بنابراین قدری در این محوطه توقف کنید و از تماشای منظره بسفر و ساختمان یک قرنی حیدرپاشا لذت ببرید. به علاوه می‌توانید عین تمامی توریست‌ها عکس‌های زیبایی هم بیاندازید.

ترمینال حیدرپاشا

آدرس: Selimiye Mahallesi, Üsküdar

مرکز مد واکو (Vakko Fashion Center)
یکی دیگر از معماری‌های برجسته و مدرن استانبول دفتر مرکزی برند معروف واکو است که در سال ۲۰۱۲ گروه معماری نیویورکی رکس ساخته و تکمیل گردید. این ساختمان از بخش‌های وسیع شیشه و فلز ساخته شده و اجازه می‌دهد تا وقتی در داخل ساختمان هستید با محیط زیبا و سرسبز بیرون ارتباط داشته باشید. در واقع این ساختمان با هدف بالا رفتن روحیه و انگیزه کار به این شکل و با شیشه طراحی شده تا همیشه کارکنان بتوانند خلاقیت‌های خود را آماده استفاده داشته باشند.

مرکز مد واکو

آدرس: Altunizade Mahallesi, Kuşbakışı Cd. No:35, Üsküdar

موزه کاخ سنت یوجین(Palace of St. Eugene)
در پشت درهای بسته این موزه کاخ، شما می‌توانید حد فاصل گذشته حال استانبول را در یک قاب پیدا کنید. این موزه در ابتدا کاخی زیبا و چشمگیر بود که بعدها تبدیل به یتیم‌خانه‌‌ای فرانسوی گردید. البته این روزها به عنوان موزه و گالری گچ‌بری در شهر فعالیت می‌کند. شما در این کاخ می‌توانید انواع گچ‌های قالب‌گیری شده، طراحی‌های دستی، ستون‌ها و صفحات هنری گچی را مشاهده کنید.

موزه کاخ سنت یوجین

آدرس: Tomtom Mahallesi, Boğazkesen Cd. No:67, Beyoğlu

خانه تروتسکی(Trotsky House)
با وجود این که ساختمان در حد زیادی متروک شده و نیاز به بازسازی دارد اما عمارت نایاروس همچنان به عنوان یکی از نشانه‌های سرزمینی بویوک‌ادا شناخته می‌شود. بد نیست بدانید که لئون تروتسکی بعد از این که توسط اتحاد جماهیر شوروی از روسیه تبعید شد، ۴ سال از عمر خود را در این عمارت سر کرد. نمای این عمارت رو به دریا بسیار شگفت‌انگیز و دیدنی بوده و همچنا به عنوان یکی از نقاط دیدنی جزیره معرفی می‌گردد.

خانه تروتسکی

آدرس: Büyükada-nizam Mahallesi, Hamlacı Sk. No:6, Adalar

درباره‌ی زهرا پیغامی

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 − یک =