مسجد نور عثمانیه استانبول

مسجد نور عثمانیه استانبول

مرتبه بازنگری این مطلب: 2 تاریخ بازنگری این مطلب: 97/10/26

تاریخچه مسجد نور عثمانیه
سلطان محمود دوم با تأثیرپذیری از معماری کشورهای اروپایی زمان خود و برای قدرت‌نمایی تصمیم به ساخت مسجدی با معماری باروک گرفت، علمای دینی به خاطر این تصمیم سلطان و اینکه فکر می‌کردند این اقدام نوعی تقلید از مسیحیت است با این تصمیم سلطان محمود مخالفت‌های بسیاری کردند اما درنهایت سلطان تصمیم خود را اجرا کرد و ساخت آن را به معمار مشهور آن دور آقا مصطفی واگذار نمود.
شروع ساخت این بندرها سال ۱۷۴۸ آغاز گردید اما عمر سلطان محمود اول کفاف نداد تا اتمام ساخت مسجد نور عثمانیه را ببیند و درنهایت مسجد در سال ۱۷۵۵ در دوره سلطان عثمان دوم به پایان رسید.

 

معماری مسجد نور عثمانیه
قرن ۱۸ به‌نوعی انقلابی در معماری است که در آن معماری باروک که نوعی معماری به سبک ایتالیایی است رونق پیدا کرد و با استقبال معماران کشورهای دیگر این سبک به کشورهای دیگر نیز گسترش یافت. شهر استانبول به‌عنوان مهد قدرت حکومت عثمانی نیز از این نوع معماری بی‌بهره نبوده و مسجد نور عثمانیه اولین سازه به این سبک است. اگرچه در تور استانبول شما ساختمان‌های دیگری را با این سبک خواهید دید اما این مسجد در نوع خود بی‌نظیرترین هست. قبل از ساخته‌شدن مسجد نور عثمانیه در این مکان مسجدی دیگری به نام مسجد فاطمه خاتون وجود داشته است که مسجد فعلی در همان مکان ساخته می‌شود.

مسجد نور عثمانیه داری یک گنبد بزرگ و باشکوه ۲۶ متری است که بر روی ۱۲ ستون قرارگرفته است. این گنبد دارای ۳۲ عدد پنجره است و بر روی آن آیه ۳۵ سوره نور حک‌شده است.
مسجد نور عثمانیه همچنین دارای ۵ ردیف پنجره است که تعداد آن‌ها ۱۷۴ به عدد می‌رسد که سبب شده است مسجد غرق نور شود و وجه‌تسمیه نور نیز به همین علت است. مسجد دارای حیاط نیم دایره‌ای به شکل نعل اسب است این حیاط زمانی مکانی برای تجمع و شعر سرایی شاعران آناتولی به نام عاشقان دل‌خسته بوده است این حیاط فاقد حوض هست و در سمت چپ و راست وضوخانه‌هایی برای نمازگزاران ساخته‌شده است.

مسجد نور عثمانیه یکی از جذاب‌ترین اماکن تاریخی مذهبی شهر استانبول
محراب مسجد به‌صورت زاویه‌دار و در رأس به‌صورت نیم‌دایره است. مسجد نور عثمانیه دارای دو گلدسته هست که تماماً از جنس سنگ سفید است.
جالب است بدانید در این مسجد سلطان محمود دستور ساخت آرام گاهی برای خود داد اما قبل از اتمام آن عمر سلطان به پایان رسید و سلطان در مکان دیگری دفن شد. مجموعه نور عثمانیه شامل، مسجد، وضوخانه، کتابخانه، دو حمام، یک مدرسه،، اسطبل‌ها و مغازه‌ها است که بسیار متفاوت از دوران کلاسیک مسجد دارای کتابخانه مجللی است که دارای حدود ۵۰۰۰ نسخه کتاب هست و در دوطبقه است. طبقه بالا در حال حاضر کتابخانه است و طبقه پایین کاربری فروشگاهی دارد. مدرسه مجموعه آخرین مدرسه سلطنتی در ترکیه هست. این مسجد تقریباً در نزدیکی بازار بزرگ استانبول واقع‌شده است هم‌چنین در اطراف آن ابنیه تاریخی و مساجدی دیگر نیز وجود دارند. در تور استانبول قطعاً بازدید از این مسجد به سفر شما رنگ و بوی دیگری خواهد داد.

نحوه دسترسی به مسجد نور عثمانیه
مسجد نور عثمانیه در شرق شهر استانبول و در بافت قدیمی آن واقع‌شده است، برای همین دسترسی به این مکان تاریخی به‌راحتی توسط وسایل نقلیه عمومی میسر است. نام محله‌ای که مسجد در آن قرارگرفته به منطقه فاتیح معروف است و کل منطقه شرق استانبول توسط بزرگراه کندی احاطه‌شده و به‌صورت کمربندی آن را فراگرفته است و نزدیک‌ترین خیابان به این مکان بعدازاین بزرگراه خیابان اردو و سپس ورود به خیابان وزیران است. این مسجد به‌جز ساعات اقامه نماز باز بوده و پذیرای بازدیدکنندگان هست.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد نور عثمانیه استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =