مسجد شاکرین استانبول

مسجد شاکرین استانبول

مرتبه بازنگری این مطلب: 2 تاریخ بازنگری این مطلب: 97/10/26

استانبول تنها پل ارتباطی بین دو قاره است و این ویژگی، یک امتیاز بی نظیر در دنیا به شمار می رود. همچنین استانبول به شهر هزار مسجد معروف است.در واقع یکی از جاذبه های توریستی استانبول مساجد تاریخی این شهر است.مسجد ایاصوفیه که نماینده هویت دوگانه استانبول است و تجسم آنچه که استانبول در گذر زمان به آن تبدیل شده است.

مسجد شاکرین آمیزه ای از تکنولوژی جدید ومعماری سنتی اسلامی است وشاید بتوان آن را زیباترین عمارت از این حیث دانست. در این بنا سبک فارسی، هندی،سلجوقی،عثمانی واروپایی ونیز معماری به شیوه مدرن با یکدیگرترکیب شده اند وتحفه ای منحصر به فرد را به جهان اسلام هدیه کرده اند.

مسجد شاکرین در کرانه آسیایی استانبول و در محله ی کاراجا احمد که یکی از مذهبی ترین بخش های استانبول است،بنا شد. بازماندگان سمیحه شاکر که از خیرین ترکیه بودند، برای یادبود مادرشان سفارش ساخت این مسجد را به زینب فادیلی اوغلو دادند.این مسجد در طول پنج سال از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ احداث شد. این بنا در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع و با زیربنای ۳۰۰۰ متر مربع وگنجایش ۵۰۰ نفر ساخته شد.

زینب فادیلی اوغلو به عنوان نخستین زن معمار در جهان شناخته می شود که اقدام به ساخت این مسجد کرد. وی بعد از تحصیل در مقطع فوق لیسانس زبان انگلیسی در استانبول، به لندن رفت و به تحصیل برنامه ریزی کامپیوتر پرداخت و سپس به معماری روی آورد.

به گفته طراح مسجد شاکرین هدف از ساخت این مسجد ترکیب تاثیرات گذشته وحال ونیز شرق وغرب است که البته برقراری تعادل درآن کار سختی است وهمین مسئله ویژگی خاص این پروژه می باشد. این مسجد با یک گنبد بزرگ به ارتفاع ١٣٠ فوت که از آهن و شیشه ساخته شده است و در آن جایگاه اختصاصی بانوان و آقایان به لحاظ اندازه و طراحی و امکانات در یک سطح قرار دارد. همچنین دارای دو مناره به ارتفاع ۳۵ متر، یک گنبدعظیم ویک صحن می باشد.

معمار زن این بنا به دلیل احترام وتاکید بر حقوق زنان ، ورودی نمازگزاران زن ومرد را از حیث زیبایی وابعاد، به یک اندازه در نظر گرفته است. چنان که مشهود است، عدالت محوری ویکسان نگری در طراحی فضاها رعایت شده است.
استخر کوچکی در ورودی مسجد قراردارد و در مرکز این استخر، گنبد فلزی قراردارد و در مرکز این استخر، گنبدی فلزی قرار دارد که نمادی از کیهان می باشد و توسط مجسمه ساز معروف انگلیسی، ویلیام پی طراحی شده است. از هر زاویه ای که به این گنبد شفاف نگاه کنید تصویری از مسجد ومناره ها به چشم می آید.
گنبد بزرگ مسجد شاکرین از دیگر بخشهای این شاهکار معماری است. این گنبد از پنلهای کامپوزیت آلومینیوم، با فرم ماهی و به سبک گنبد پوسته ای طراحی شده است و شب هنگام در اثر نورپردازی بی نظیر، به رنگ آبی در می آید.

در سه قسمت از نمای مسجد از شیشه استفاده شده و این برای اولین بار است که بیرون ودرون یک مسجد به یک اندازه قابل دیدن باشد.این شیشه ها تصویر صفحات قرآن را به بیننده القا می کند.


شیوه نورپردازی در این مسجد به گونه ایست که علاوه بر نور طبیعی، انوار سلتع شده از لوستر مسجد نیز در روشنایی فضا دخیل هستند. این لوستر نامتقارن از پلگسی گلس، فلز،آینه وشیشه ساخته شده و دارای کره هایی از جنس شیشه است.موقعیت لوستر چنان است که نمازگزاران زن هم دید واضحی از آن دارند.
خانم اوغلو معتقد است که طراحی مسجد باعث شده تا هر کس وارد این مکان می شود، تحت تاثیر فضاسازی وانوار آن، غرق حس روحانی شود، گویا وارد بهشت شود ویا خانه حقیقی خود شده است.

 

نحوه دسترسی به مسجد شاکرین استانبول
مسجد شاکرین در بخش آسیایی شهر استانبول قرار گرفته است. برای رسیدن به مسجد شاکرین می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. این مسجد در خیابان nuhkuyusu قرار دارد و بهترین وسیله استفاده از اتوبوس های شهری است که در ایستگاه zeynep kamil Hst باید پیاده شوید. هم چنین می‌توانید از تاکسی برای رسیدن به محل استفاده نمایید.

نقشه و موقعیت جغرافیایی مسجد شاکرین استانبول

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

پارک ساحلی ببک استانبول

پارک ساحلی ببک استانبول | پارک تورکان سابانجی پارک ببک (Bebek Park) یکی از جذاب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 6 =