پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

مسجد آتیک علی پاشا استانبول

مسجد آتیک علی پاشا استانبول

مسجد اتیک علی پاشا (Gazi Atik Ali Pasha Mosque) یکی از هزاران بنای تاریخی در شهر استانبول است که سالانه هزاران نفر از این بنای تاریخی بازدید می‌کنند. شاید بتوان گفت که یکی از عوامل جذابیت شهر استانبول برای گردشگران این شهر وجود آثار تاریخی فراوان، موزه‌های غنی، مراکز خرید سنتی است.

تور استانبول در هر فصلی از سال می‌تواند دل‌انگیز و جذاب باشد. جذابیت‌های این شهر بی‌انتهاست. کاخ‌های سلطنتی، حمام‌های ترکی، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها در کوچه‌پس‌کوچه شهر استانبول وجود دارد. تقریباً جایی را در استانبول نمی‌توان یافت که اثری از پدیده‌های دلربای دیدنی بی‌نصیب باشد.

منطقه فاتیح استانبول از که قدیمی‌ترین محله های استانبول است از حیث داشتن آثار دیدنی پیشرو است این منطقه دارای ناهمواری‌هایی تپه مانند است که به دریا مشرف می‌باشند و به خلیج شاخ طلایی معروف است در شاخ طلایی می‌توان به دیدن بناهای زیبای تاریخی از دوره حکومت کنستانتین تا دوره شاهان عثمانی رفت. ردپای تاریخ در همه این شهر به‌جامانده است از حمله مسیحیان روم شرقی تا مسلمانان عرب، از ترکان عثمانی تا آثار تغییرات بنیادی آتاتورک پدر ترکیه نوین و همه‌کسانی که در تاریخ سرزمین ترکیه مؤثر بوده‌اند در استانبول اقامت داشته‌اند.

تاریخچه مسجد آتیک علی پاشا استانبول

مسجد آتیک علی پاشا استانبول در سال ۱۴۹۶ به دستور آتیک علی پاشا که صدراعظم سلطان بایزید دوم بود ساخته‌شده است اتمام بنا در سال ۱۴۹۷ بوده است. آتیک علی پاشا به‌عنوان یک دولتمرد شایسته، یک فرمانده خوب، یک شخص صادق، منعطف و خیرخواه معروف بوده است که خدمات مهمی را برای توسعه کشور ترکیه در زمان صدارت خود انجام داده است.

مسجد آتیک علی پاشا از سال ۱۹۳۴ به بعد Divanyolu نام‌گذاری شد و بعد از ۱۹۳۴ آن را به ینیریرل Caddesi تغییر نام داد. این بنا مانند بسیاری از بناهای عثمانی مجموعه‌ای از مسجد، کاروانسرا، مدرسه و یتیم‌خانه بوده است در طول سال‌ها این مجموعه براثر سوانح و حوادث مختلف آسیب‌دیده است کاروانسرای مجموعه در آتش‌سوزی سال ۱۸۶۵ از بین رفت در سال ۱۸۸۰ به‌طورکلی همه آثار آن منهدم شد. قسمتی از مدرسه، که دارای ۱۶ اتاق بود، به علت توسعه و تعریض خیابان‌های اطراف مجموعه از بین رفت و باقی‌مانده آن در حال حاضر به محل دفتر یک اتحادیه صنفی تخصیص داده‌شده است.

معماری مسجد آتیک علی پاشا استانبول

مسجد آتیک علی پاشا استانبول دارای معماری عثمانی – اسلامی است. این مسجد دارای شبستان مربعی است و دارای یک گنبد مرکزی و نه گنبد پیرامونی و نیم گنبد در سر در ورودی است مسجد دارای یک مناره است. مناره دارای بالکن برای مؤذن و گنبد مخروطی است و متر یال اصلی سازه از سنگ مرمر و سنگ لاشه است. در محوطه پشتی مسجد گورستانی کوچک که مقبره بزرگان در آن واقع‌شده است وجود دارد. نمای داخلی مسجد با سنگ مرمر سفید و گچ پوشیده شده است. مسجد دارای تزیینات داخلی زیبا است که طراحی زیر گنبد اصلی و گنبدهای فرعی و ستون‌ها بسیار زیبا و دیدنی است در داخل مسجد آتیک علی پاشا کتیبه‌های زیبایی از اسامی خلفای اربعه و اسامی مقدس و آیات قرانی به رنگ آبی لاجوردی و فیروزه‌ای وجود دارد. مسجد دارای یک محراب با گچ‌بری‌های بی‌نظیر است. منبر سنگی نیز در کنار محراب واقع‌شده است. فضای شبستان اصلی مسجد با پنجره‌هایی که دارای شیشه‌رنگی هستند مزین شده است این پنجره‌ها به انضمام یک بزرگ مدل عثمانی روشنایی داخل شبستان را تأمین می‌کنند.

نحوه دسترسی به مسجد آتیک علی پاشا استانبول
همان‌طور که گفته شد مسجد آتیک علی پاشا در قلب منطقه فاتیح در جنوب بازار بزرگ استانبول واقع‌شده است این مسجد در مجاورت خیابان قرار Yeniçeriler گرفته است. به علت اینکه مسجد آتیک علی پاشا در قلب شهر استانبول واقع‌شده است در تور استانبول به‌راحتی می‌توانید با وسایل نقلیه عمومی مانند تراموا، مترو، اتوبوس یا تاکسی به این محل برسید و پس از دستیابی به این محل به‌صورت پیاده از اماکن زیادی که در مجاورت آن قرار دارند بازدید کنید. ایستگاه تراموای Çemberlitaş در مقابل این مسجد در Yeniçeriler خیابان واقع‌شده است.

نفشه و موقعیت جغرافیایی مسجد آتیک علی پاشا استانبول

 

درباره‌ی سارا علیزاده

همچنین ببینید

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول

10 ساختمان تاریخی ساخته شده به سبک غربی در استانبول با هزاران سال سابقه استانبول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =